۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۴۹

رباتی که می‌تواند خود را همانندسازی کند

ایتنا - این ربات می‌تواند به صورت عملی و مقرون‌به‌صرفه، هر چیزی را از یک وسیله نقلیه گرفته تا یک ساختمان را سوار و سر هم کند.
رباتی که می‌تواند خود را همانندسازی کند

مهندسان می‌گویند رباتی را اختراع کرده‌اند که می‌تواند «تقریبا هر چیزی» از جمله نسخه‌های جدیدی از خود را بسازد.

این ربات خودتکثیرکننده را تیمی از موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) ساخته که ادعا می‌کند این ربات می‌تواند به صورت عملی و مقرون‌به‌صرفه، هر چیزی را از یک وسیله نقلیه گرفته تا یک ساختمان را سوار و سر هم کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، امیرا عبدالرحمان، دانشجوی دکترا در مرکز بیت‌ها و اتم‌های ام‌آی‌تی، می‌گوید: «این ربات می‌تواند یک سازه درست کند، یا می‌تواند ربات دیگری با همان اندازه بسازد، یا می‌تواند ربات بزرگ‌تری بسازد.»

این ربات با استفاده از هوش مصنوعی قادر است از کارهای پیچیده سر در بیاورد و دسته‌ای از ربات‌های مورد نیاز برای ساختن یک ساختار را سازماندهی کند، بدون اینکه سد راه یکدیگر شوند و در کار هم اخلال ایجاد کنند.

این سامانه شامل واحدهای فرعی یکسان کوچکی است که به‌عنوان «واکسل» شناخته می شوند، که اساسا معادل حجمی یک پیکسل دو بعدی‌اند. این واکسل‌ها می‌توانند به منظور ساخت و اجرا، هم نیرو و هم داده‌ها را از سایر واکسل‌ها ارسال و دریافت کنند.

آرون بکر، دانشیار مهندسی برق و رایانه در دانشگاه هیوستون، که در این پژوهش مشارکت نداشت گفت: «این مقاله به بررسی یک منطقه مهم از سامانه‌های با قابلیت تنظیم مجدد می‌پردازد: چگونگی افزایش سریع نیروی کار رباتیک و بهره‌گیری از آن برای مونتاژ کارآمد مواد به یک ساختار دلخواه». 

«این نخستین کاری است که دیده‌ام که از منظری کاملا جدید به مشکل می‌پردازد: استفاده از مجموعه‌ای خام و اولیه از قطعات ربات برای ساخت مجموعه‌ای از ربات‌هایی که اندازه‌های آن‌ها برای ساختن ساختار مورد نظر - و ربات‌های دیگر - به بیشترین سرعت ممکن- بهینه شده است.»
کد مطلب: 70827
برچسب ها: ربات
نام شما
آدرس ايميل شما