۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵
عکس روز ناسا

مسیه ۲۴؛ ابر ستاره‌ای برج قوس

ایتنا - ستاره‌های درخشان M24 که گاهی اوقات ابر «ستاره کمان کوچک» هم نامیده می‌شود، این منظره ستاره‌ای باشکوه را درخشان‌تر می‌کنند.
مسیه ۲۴؛ ابر ستاره‌ای برج قوس
برخلاف آنچه که در بسیاری از مدخل‌های موجود در فهرست معروف اجرام اعماق آسمان چارلز مسیه، گفته شده، M24 یک کهکشان درخشان، خوشه ستاره‌ای یا سحابی نیست؛ بلکه شکافی است در ابرهای غبارآلود میان‌ستاره‌ای پنهان و نزدیک، که امکان مشاهده ستارگان دوردست در بازوی مارپیچی قوس کهکشان راه شیری را فراهم می‌کند.

وقتی با دوربین دوچشمی یا تلسکوپی کوچک به ابر ستاره‌ای خیره می‌شوید، در واقع دارید از روی زمین و از پنجره‌ای با عرض بیش از ۳۰۰ سال نوری به ستاره‌هایی در فاصله ۱۰ هزار سال نوری یا حتی بیشتر نگاه می‌کنید. ستاره‌های درخشان M24 که گاهی اوقات ابر «ستاره کمان کوچک» هم نامیده می‌شود، این منظره ستاره‌ای باشکوه را درخشان‌تر می‌کنند.

میدان دید تلسکوپی که بیش از ۳ درجه (معادل با عرض ۶ قمر کامل) از صورت فلکی قوس را می‌پوشاند، دربرگیرنده نشانه‌های تاریک B92 و B93 است که درست بالای مرکز قرار دارند؛ به همراه دیگر ابرهای غبارآلود و سحابی‌های درخشان که به سمت مرکز کهکشان راه شیری قرار دارند.
 
کد مطلب: 68152
برچسب ها: فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام