۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۹

اولویت‌های اصلی دهه آینده میلادی از دیدگاه ستاره‌شناسان

ایتنا - سیارات فراخورشیدی قابل سکونت، سیاهچاله‌ها و فراگیر بودن را به عنوان اولویت‌های دهه آتی مدنظر دارند. ما اکنون طرحی تقریبی در دست داریم از آنچه که دهه آینده می‌تواند در زمینه نجوم و اخترفیزیک برایمان به ارمغان بیاورد.
اولویت‌های اصلی دهه آینده میلادی از دیدگاه ستاره‌شناسان
آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده در ماه گذشته یک «نظرسنجی ده‌ساله» منتشر کردند که در آن اولویت‌های علمی و بودجه برای ده سال آینده تحقیقات نجوم و اخترفیزیک منعکس می‌شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل Space، این سند که «مسیرهای اکتشافات در اخترشناسی و اخترفیزیک برای دهه ۲۰۲۰» نام دارد، سه مورد اصلی را که رشته‌های علمی باید روی آنها تمرکز کنند، مورد تأکید قرار می‌دهد: کشف و مطالعه سیارات فراخورشیدی قابل سکونت، اکتشاف سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی به عنوان پنجره‌هایی به دوران اولیه جهان و درک بهتر منشاء و تکامل کهکشان‌ها، و همچنین اهمیت تبدیل نجوم به حوزه‌ای فراگیرتر و متنوع‌تر.
 
فیونا هریسون (رئیس کمیته راهبری آکادمی‌های ملی برای این نظرسنجی)، در بیانیه‌ای گفت: «این گزارش چشم‌اندازی بلندپروازانه و الهام‌بخش است و برای دهه آینده نجوم و اخترفیزیک، برنامه‌هایی ارائه می‌دهد.»
 
وی که ریاست بخش فیزیک، ریاضیات و نجوم را در موسسه فناوری کالیفرنیا بر عهده دارد، افزود: «ما با تغییر نحوه برنامه‌ریزی برای جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های فضایی استراتژیک، می‌توانیم برای دنبال کردن اهداف رویایی مانند جستجوی حیات در سیاراتی که به دور ستارگان در همسایگی کهکشانی ما می‌چرخند، مجموعه گسترده‌ای از مأموریت‌ها را توسعه دهیم و در عین حال از غنای آن بهره‌برداری کنیم».
 
آکادمی‌های ملی، برای رشته‌های مختلف از جمله علوم سیاره‌ای و علوم زمین، بررسی‌های ده‌ساله آماده می‌کنند. گفتنی است آخرین دهه نجوم و اخترفیزیک با عنوان «جهان‌های جدید و  افق‌های نوین در نجوم و اخترفیزیک» در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. البته گزارش جدید تقریبا یک سال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی دولت به تعویق افتاد.
 

این نظرسنجی تأکید می‌کند که برای حمایت از امکانات تحقیقاتی، دانشمندان و فعالیت‌های مهمی همچون آرشیو داده‌ها، به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز است.
همچنین در این نظرسنجی آمده است که بودجه حمایت از اساتید مختلف در برنامه‌های نجوم و اخترفیزیک دانشگاه‌ها باید افزایش یابد.
 
شایان ذکر است که کار بسیار زیادی روی این اسناد انجام می‌شود. این کارها توسط محققان برجسته و در زمینه‌های تخصصی خودشان صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال، نظرسنجی جدید منتشر شده، بالغ بر ۶۱۴ صفحه است.
کد مطلب: 66939
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام