۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۰

چگونه ماسک تولید خانگی با کارآیی خوب داشته باشیم؟

ایتنا - یک نکته جالب توجه دیگر اینکه این محققان دریافتند که ماسک پارچه‌ای خانگی تا 70 بار شستشو موثر می‌ماند.
چگونه ماسک تولید خانگی با کارآیی خوب داشته باشیم؟
اگرچه N95 و ماسک‌های جراحی بهترین گزینه‌ها برای کاهش گسترش ذرات ریز هستند، ولی، به گفته پژوهشگران انستیتو علوم هند، ماسکهای صورت خانگی نیز موثر هستند...به شرط اینکه به درستی ساخته شوند. ماسکهای خانگی ممکن است به این علت مورد استقبال قرار بگیرند که اقتصادی‌تر از خرید چندین جعبه ماسک جراحی هستند، یا وقتی که ماسکهای تجاری کمیاب شده باشند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این پژوهشگران یک آنالیز چندجانبه را بر روی ماسکهای خانگی و توانائیشان برای فیلتر کردن ریزذرات، در زمانی که یک فرد حرف بزند، عطسه یا سرفه کند، انجام دادند. این دانشمندان ریزقطرات تولید شده از طریق سرفه کردن را با استفاده از پخش‌کننده ریزقطرات مبتنی بر پیزوالکتریک شبیه‌سازی کردند؛ این نتایج نشان داد که ماسکهای خانگی باید سه لایه پنبه‌ای یا بیشتر داشته باشند تا «به طرز قابل توجهی» افشانه‌سازی ریزقطره کاهش یابد.
 
این مطالعه دریافت که منسوجات پنبه‌ای مبتنی بر حوله برای ماسکهای تولید خانگی ایده‌آل هستند، هرچند که آنها متریالهای پنبه‌ای دیگری مانند دستمال، شال تابستانی، و ماکسهای جراحی را نیز تست کردند. این پژوهشگران خاطرنشان کردند که، در صورت امکان، بهتر است که از ماسکهای N95 (نوع فاقد تهویه) یا ماسکهای جراحی – ماسکهای کاغذی یک‌بارمصرف که معمولا رنگ آبی متمایل به سبز دارند - استفاده شود.
 

به هر حال یافته‌های این تحقیق همخوان با بسیاری از تحقیقات دیگر است که نشان می‌دهند استفاده از هر نوع ماسک بهتر از اصلا ماسک نزدن است.
 
یک نکته جالب توجه دیگر اینکه این محققان دریافتند که ماسک پارچه‌ای خانگی تا 70 بار شستشو موثر می‌ماند. این مشابه با یک مطالعه اخیر است که به این نتیجه رسیده بود که ماسکهای پارچه‌ای تا حدود یک سال موثر باقی می‌مانند به این شرط که ساختار اصلی آن از بین نرفته و شل نشده باشد که باعث کاهش تطابق روی صورت شود.
 
کد مطلب: 66120
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام