۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۰۰

ماسک‌های مستعمل برای جاده‌سازی قابل بازیافت هستند

ایتنا - به گفته محقق ارشد این مطالعه، دکتر محمد صابریان، این مطلعه اولیه به امکانپذیری بازیافت ماسکهای یکبارمصرف در جاده‌ها پرداخته است. این تیم دریافت که نه تنها این بازیافت کارائی دارد بلکه منافع مهندسی واقعی در پی دارد.
ماسک‌های مستعمل برای جاده‌سازی قابل بازیافت هستند
محققان در دانشگاه RMIT در حال تحقیق درباره یافتن راهکاری برای حجم عظیم ماسک‌های دورریخته‌شده‌ای هستند که در طی پاندمی کرونا به وجود آمده‌اند. محققان این دانشگاه روش‌هایی را برای بازیافت ماسک‌های مستعمل برای ساخت جاده‌ها در آنچه یک راهکار اقتصادی چرخه‌ای برای ضایعات تولید شده در طی این پاندمی نامیده می‌شود نشان داده‌اند. استفاده از متریال ماسک صورت بازیاف‌شده برای ساخت یک کیلومتر از یک جاده دولاینه می‌تواند موجب استفاده از حدود 3 میلیون ماسک و جلوگیری از رفتن 93 تن ضایعات به یک انباشتگاه (لندفیل) شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این ماده استفاده شده برای ساخت جاده‌ها ترکیبی از ماسکهای یکبارمصرف ریزشده و نخاله‌های ساختمانی پردازش‌شده است. این ماده با استانداردهای ایمنی مهندسی عمران مطابقت دارد. به گفته این پژوهشگران، آنالیز آنها نشان داده است که این ماسک‌ها به افزایش سفتی و استقامت محصول نهایی، که برای استفاده شدن برای لایه‌های پایه جاده‌ها و راهروها طراحی شده است، کمک می‌کنند. این مطالعه جدید نخستین مطالعه‌ای است که به بررسی کاربردهای ساختمانی عمرانی بالقوه برای ماسک‌های جراحی یکبارمصرف می‌پردازد.
 
یافتن راهی برای مدیریت ماسک‌های صورت و دیگر ضایعات تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) به وجود آمده در طی همه‌گیری کرونا یک دغدغه جدی است. حدود 6.8 میلیارد ماسک یکبارمصرف هر روز در نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود. این مطالعه به بررسی تاثیر و خطرات محیط زیستی مرتبط با دورریز PPE مستعمل پرداخته است.

 

به گفته محقق ارشد این مطالعه، دکتر محمد صابریان، این مطلعه اولیه به امکانپذیری بازیافت ماسکهای یکبارمصرف در جاده‌ها پرداخته است. این تیم دریافت که نه تنها این بازیافت کارائی دارد بلکه منافع مهندسی واقعی در پی دارد. در حال حاضر، این تیم در حال بررسی است که آیا انواع دیگر PPE را می‌توان از طریق همین روش بازیافت کرد یا نه.
 
این تیم می‌گوید که جاده‌ها از چهار لایه، شامل بستر، اساس، زیر اساس، و آسفالت در بالا، ساخته شده‌اند. نخاله ساختمانی پردازش‌شده که با عنوان سنگدانه بتنی بازیافتی شناخته می‌شود به طور بالقوه می‌تواند برای سه لایه پایه اول استفاده شود. این محققان دریافتند که افزودن ماسک‌های ریزشده به سنگدانه بتن بازیافتی باعث ارتقاء این مصالح می‌شود و در عین حال راهکاری برای چالشهای محیط زیستی دورریز PPE و ضایعات ساختمانی فراهم می‌آورد. ترکیب بهینه آن شامل یک درصد ماسک ریزشده با 99 درصد سنگدانه بتنی بازیافتی است که انسجام و استقامت خوبی را بین این مصالح به وجود می‌آورد.
کد مطلب: 64103
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام