۱
plusresetminus
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۱
عکس روز ناسا

اعوجاج در خورشیدگرفتگی

ایتنا - دایره تاریک نزدیک بالای خورشید، ماه است؛ اما قله تاریک درست زیر آن هم، ماه است! دلیل این مسأله این است که جوّ زمین در امتداد مسیر خود، دارای یک لایه وارونه از هوای گرم غیرمعمول بوده که مانند یک عدسی غول‌پیکر عمل کرده و یک تصویر دومی را هم ایجاد نموده است.
اعوجاج در خورشیدگرفتگی
آیا تا به‌حال طلوع آفتاب را به‌این شکل دیده‌اید؟ در اینجا، به‌نظر می‌رسد که پس از ابر اولیه، خورشید در دو قطعه و در هنگام کسوف جزئی بالا آمده و باعث شده تا عکاس، آن را خیره‌کننده‌ترین طلوع خورشید در زندگی خود توصیف کند.
 
دایره تاریک نزدیک بالای خورشید، ماه است؛ اما قله تاریک درست زیر آن هم، ماه است! دلیل این مسأله این است که جوّ زمین در امتداد مسیر خود، دارای یک لایه وارونه از هوای گرم غیرمعمول بوده که مانند یک عدسی غول‌پیکر عمل کرده و یک تصویر دومی را هم ایجاد نموده است.
 
برای طلوع یا غروب آفتاب در حالت طبیعی، این پدیده نادر اپتیک جوّی به‌عنوان «اثر گلدان اتروسکن» شناخته می‌شود. این تصویر برگزیده، در کشور قطر ثبت شده است. برخی از ناظران واقع در یک نوار باریک زمین که تا شرق این کشور امتداد داشت، توانستند یک خورشیدگرفتگی حلقوی را ببینند که در آن ماه کاملاً توسط خورشید پس‌زمینه و در یک حلقه آتش احاطه شده است.

خورشیدگرفتگی بعدی نیز یک کسوف حلقوی خواهد بود که در روز چهارم از ماه دسامبر سال جاری رخ خواهد داد.
 
کد مطلب: 65189
برچسب ها: ناسا فضا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام