۰
plusresetminus
يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۴

به‌کارگیری قابلیت‌های رایانش ابری و هوش مصنوعی در ایستگاه فضایی

ایتنا - فناوری‌های رایانش ابری و هوش مصنوعی در ایستگاه فضایی، با یکدیگر به همکاری خواهند پرداخت.
به‌کارگیری قابلیت‌های رایانش ابری و هوش مصنوعی در ایستگاه فضایی
قرار است مایکروسافت پلتفرم Azure Space خود در زمینه رایانش ابری را به محصول Spaceborne Computer-2 از شرکت هیولت-پکارد اینترپرایز متصل کند که نویدبخش ارائه قابلیت‌های رایانش و هوش مصنوعی به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.
 
به‌گزارش ایتنا و به‌نقل از Space، گفته می‌شود که Spaceborne Computer-2 در ماه فوریه و سوار بر کشتی باری Northrop Grumman Cygnus که تعداد زیادی از دیگر تجهیزات، و غذا را برای فضانوردان اکسپدیشن ۶۴ ایستگاه تحویل می‌دهد، به فضا پرتاب خواهد شد. قرار است این محموله با یک موشک آنتارس این محموله را از تأسیسات پرواز والوپس ناسا در جزیره والوپس واقع در ایالت ویرجینیا به فضا پرتاب شود.
 
مأموریت Spaceborne Computer-2 می‌تواند دو یا سه سال طول بکشد. هنگامی که کامپیوتر در مدار قرار بگیرد و آماده کار باشد، محققان می‌توانند با استفاده از سامانه ابری آژور به پردازش فشرده بپردازند و یا نتایج را به‌دستگاه انتقال دهند. گفتنی است این رایانه بر اساس سامانه Edgeline Converged Edge HPE ساخته شده و برای کار در محیط‌های سخت و دشوار طراحی شده است.
 
این دو شرکت در بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند رشد گیاهان در فضا، مدل‌سازی طوفان‌های گرد و غبار روی زمین در جهت کمک به برنامه‌ریزی مأموریت مریخ و همینطور انجام تصویربرداری پزشکی از طریق سونوگرافی برای مراقبت‌های بهداشتی فضانوردان، از جمله زمینه‌های این همکاری مشترک هستند.
 
گفتنی است هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، به کامپیوترها این امکان را می‌دهند تا بر اساس داده‌هایی که دریافت می‌کنند، تصمیم بگیرند و مهم‌ترین اطلاعات را در انسان قرار دهند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی همچنین می‌توانند وظایف تکراری داده‌ها را بر عهده بگیرند و به‌ انسان اجازه دهند روی کارهای مختلف تمرکز داشته باشد.

 


گفته می‌شود که این فناوری نویدبخش آینده‌ای روشن است؛ اگرچه برخی نگران «جعبه سیاه» رایانه‌ها هستند؛ به‌این معنی که ممکن است معیار تصمیم‌گیری رایانه‌ها برای انسان چندان معلوم نباشد. اما از مزایای حضور در فضا می‌توان به صرفه‌جویی در وقت برای فضانوردان و کیهان‌نوردان اشاره کرد. برنامه کاری آنها بسیار فشرده است و البته تضمینی هم وجود ندارد که همیشه اینترنت پرسرعت در دسترسشان باشد.
 
در مستندات این نسخه آمده است: «دستاوردهای مشترک در Spaceborne Computer-2 به فضانوردان امکان می‌دهد تا زمان تأخیر و زمان انتظار مربوط به ارسال داده‌ها از زمین و همچنین ارسال آنها به زمین را از میان بردارند و برای طیف وسیعی از پروژه‌ها بصورت بلادرنگ اطلاعات کسب کنند».
 
این پروژه جدید بر اساس آموزه‌هایی است که از یک دستگاه پیشین برای «اثبات مفهوم» با نام Spaceborne Computer گرفته شده است. این دستگاه در سال ۲۰۱۷ برای انجام یک مأموریت یک ساله به ایستگاه فضایی پرواز کرد تا در یک محیط سخت و طاقت‌فرسا با تابش زیاد و گرانش صفر، قابلیت‌اطمینان کامپیوترها را در فضا بررسی کند.
 
در ادامه این مستندات آمده است: «هدف آزمایش این بود که آیا سرورهای مقرون‌به‌صرفه و تجاری خاص که در زمین استفاده می‌شوند، می‌توانند در برابر لرزش، تکان‌های شدید و حرکت موشک به‌سمت فضا مقاومت کنند یا نه». این بیانیه می‌افزاید که مأموریت پیشین یک موفقیت بزرگ بوده است.
 
این مستندات همچنین اظهار می‌دارند: «علاوه بر این، دستیابی به رایانش قابل‌اطمینان‌تر در ایستگاه فضایی، صرفاً نخستین گام ناسا برای حمایت از سفر فضایی انسان به ماه، مریخ و فراتر از آن است. در طی این مأموریت‌ها، ارتباطات قابل‌اعتماد یک نیاز حیاتی برای مأموریت به‌شمار می‌رود».

 



از سوی دیگر، مایکروسافت و اسپیس‌ایکس سرگرم کار روی پروژه Azure Space هستند. این شرکت‌ها در ماه اکتبر اعلام کردند که مایکروسافت برای یک «مرکز داده ماژولار آژور» جدید، به شبکه ماهواره‌های استارلینک - که اتفاقاً سریعاً در حال رشد هستند - دسترسی خواهد داشت. چنین واحدی می‌تواند در هر مکانی (حتی در محیط‌های دوردست) مستقر شود تا به ایجاد اتصال از راه دور بپردازد و یا از اتصال موجود پشتیبانی به‌عمل بیاورد.
کد مطلب: 64181
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام