۳
۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۱

واردات یا ساخت گوشی؛ کدام به صرفه‌تر است؟

ایتنا - به گفته یک فعال حوزه موبایل، در شرایط فعلی واردات گوشی مقرون‌به‌صرفه‌تر از تولید است و تا زمانی که شرایطی از جمله تامین و قیمت ارز و سود بازرگانی برای تولیدکنندگان تسهیل نشود، تولید داخلی عملا اتفاق نمی‌افتد.
واردات یا ساخت گوشی؛ کدام به صرفه‌تر است؟


طی سال‌های گذشته، گوشی‌هایی که به اشکال مختلف در داخل تولید شده بودند، در بازار موجود بود اما موضوع تولید گوشی ایرانی چندی پیش باز هم مطرح شد و از نیمه‌های سال ۱۳۹۸ بود که موضوع تولید گوشی‌های جدید ایرانی، باز هم به یکی از مباحث حوزه فناوری اطلاعات راه پیدا کرد؛ آن هم تولید یک گوشی که ایرادهای مدل‌های قبلی را برطرف کرده باشد و بتواند با نسخه‌های خارجی رقابت کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، ‌ رضا قربانی -رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل- با اشاره به موضوع تولید گوشی داخلی اظهار کرد: در وزارت ارتباطات و سازمان گسترش و نوسازی صنایع وزارت صمت، دو کارگروه وجود دارد که به‌شدت به‌دنبال حمایت از تولید تلفن همراه هستند و در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار فعالیت می‌کنند. در این کارگروه‌ها به‌طور متناوب جلساتی برگزار می‌شود و بخش خصوصی هم با حضور در این جلسات، مشاوره می‌دهد و از تولید گوشی داخلی حمایت می‌کند.

اشتغال‌زایی با ایجاد خطوط مونتاژ تلفن همراه
وی با بیان اینکه امکان ندارد در مرحله اول قطعه‌ساز تلفن همراه شویم، اظهار کرد: اصلا نیازی به آن هم نیست، بلکه باید تنها در بخش تحقیق و گسترش نسبت به کاربردی‌تر کردن نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها اقدام کرد. برای مثال سه کشور هند، ویتنام و اندونزی و چندین کشور آمریکای جنوبی مثل برزیل با ایجاد خطوط مونتاژ تلفن همراه، اشتغال‌زایی فراوانی ایجاد کرده‌اند و در کنار تجربه این سال‌ها و با توجه به هزینه پایین نیروی انسانی، اکنون به یکی از بزرگترین قطب‌های تولید تلفن همراه با برندهای پرمصرف بدل شده‌اند.  

رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به اینکه آیا در ایران امکان تولید گوشی‌هایی که از اینترنت نسل پنج پشتیبانی می‌کنند، وجود دارد، گفت: تکنولوژی 5G یا 4G از جهت مونتاژ خیلی تفاوتی با هم ندارند و قابلیت تولید در ایران را دارند. قرار نیست ما چیپست یا آی‌سی تولید کنیم که بگوییم نمی‌توانیم گوشی 5G بسازیم. اگر بتوانیم گوشی‌هایی را که از اینترنت نسل سه و چهار پشتیبانی می‌کنند، اسمبل و تولید کنیم، گوشی‌های 5G را هم می‌توانیم تولید کنیم و البته این تولید در حقیقت واردات قطعات مورد نیاز به کشور و مونتاژ کردن این قطعات است.

گوشی 5G با قیمت معقول هم وجود دارد
قربانی با بیان اینکه ذهنیت‌ها درباره قیمت گوشی‌های 5G اشتباه است، گفت: همین حالا هم گوشی‌هایی با قیمت کمتر از ۳۰۰ دلار وجود دارد که از اینترنت نسل پنج پشتیبانی می‌کنند، بنابراین اینکه عده‌ای می‌گویند گوشی 5G با قیمت پایین‌تر از ۵۰۰ دلار نداریم و قیمت این گوشی‌ها خیلی بالاست، صحیح نیست. همین الان هم می‌شود با قیمتی حدود ۱۱ میلیون تومان گوشی مجهز به 5G خرید.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان به هدف تولید دو میلیون گوشی در سال رسید، گفت: تولید گوشی فقط به اراده دولت ربط دارد که بخواهد این کار شدنی شود یا خیر. بخش خصوصی توانایی تولید دو میلیون دستگاه را دارد اما این تولید شرایطی دارد. زمانی این کار شدنی است که تولید تلفن همراه در ایران مقرون‌به‌صرفه‌تر از وارداتش باشد و در غیر این صورت، تحقق پیدا نمی‌کند، کما اینکه در حال حاضر واردات گوشی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

توانایی فنی تولید گوشی را داریم
این فعال بازار موبایل با تاکید بر پایین بودن تعرفه واردات تلفن همراه، اظهار کرد: بحث این نیست که دولت بخواهد تعرفه واردات را زیاد کند. اما در این شرایط هم بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در یک بخش زیان‌ده نیست. این به معنای عدم توانایی در تولید گوشی نیست، ما توانایی فنی تولید گوشی را داریم، اما رسیدن به هدف تولید گوشی، برمی‌گردد به قوانینی که گذاشته می‌شود. باید تمهیداتی مانند معافیت مالیاتی، بیمه‌ای و حقوق و عوارض گمرکی و تامین ارز نیما برای تولیدکننده در نظر گرفته ‌شود و با حمایت‌های این‌چنینی، تولید داخلی محقق شود.

قربانی همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط  فعلی واردات بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از تولید است، زیرا اگر کسی بخواهد گوشی وارد کند، در مقایسه با کسی که بخواهد قطعات وارد و در ایران مونتاژ کند، از نظر تامین ارز، ثبت سفارش، قیمت ارز و حقوق و عوارض گوشی و سود بازرگانی دقیقا شرایط یکسانی دارد، حال آنکه تولیدکننده صدها هزینه جانبی اعم از حقوق کارگر و بیمه را نیز دارد. بنابراین تا زمانی‌که کفه این ترازوی اقتصادی به سمت تولید سنگین نشود، این اتفاق عملا نخواهد افتاد.
کد مطلب: 62381
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
برای یک لیوان شیر نباید یک گاو خرید ، مصرف و نیاز ما به گوشی همان حکایت یک لیوان شیر است .
feedback
Iran, Islamic Republic of
من از گوشی glx خودم واقعا راضی هستم.
feedback
Iran, Islamic Republic of
جی ال ایکس شاهین۲ قیمتش ۳۹۵۹۰۰۰تومان هست!!!!
صاایران رفته گوشی یولفون آورده میگه تولید کننده شدم!
از کیفیت و خدمات افتضاح جی ال ایکس نمیشه نگذشت، قیمت نهایی باید پایین تر باشه نسبت به برندهای دیگه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام