۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۳

التهاب جدید در بازار موبایل کشور

ایتنا - این روزها بازار از التهاب افتاده موبایل با مشکلی بزرگ‌تر روبرو شده که تبعات آن نه تنها برای تاجران قانونی دردسر ساز شده بلکه در کوتاه مدت مصرف کنندگان را نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.
التهاب جدید در بازار موبایل کشور

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل از توزیع گسترده گوشی‌های قاچاق در بازار موبایل به واسطه سوءاستفاده از کد اقامت اتباع خارجی خبر داد.

به گزارش ایتنا از مهر، پس از کاهش چشمگیر واردات قانونی موبایل طی ماه‌های اخیر و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، با همکاری دستگاه‌های دولتی گشایشی مقطعی در ترخیص موبایل‌های دپو شده در گمرکات اتفاق افتاد و تا حدودی قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کرد. اما در این بین معضل بزرگ‌تری نمایان شده و آن هم ورود موبایل‌های قاچاق به بازار در غیاب واردات قانونی است.

این روزها بازار از التهاب افتاده موبایل با مشکلی بزرگ‌تر روبرو شده که تبعات آن نه تنها برای تاجران قانونی دردسر ساز شده بلکه در کوتاه مدت مصرف کنندگان را نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در این باره گفت: طی روزهای اخیر گزارشات متعددی از فعالان بازار با موضوع توزیع گسترده موبایل‌های قاچاق دریافت کرده ایم. بر همین اساس تحقیقاتی صورت گرفت که نشان داد موبایل‌های مدنظر با سوءاستفاده از کد اقامت اتباع خارجی به تعداد بسیار زیادی رجیستر شده و در سطح بازار توزیع شده است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش واردات قانونی به دلیل عدم تخصیص ارز، در هفته‌های اخیر شاهد سوءاستفاده قاچاقچیان و سوداگران از این خلأ بوده‌ایم. این افراد میزان قابل توجهی تلفن همراه را به صورت قاچاق وارد کشور کرده و با استفاده از کد اقامت اتباع خارجی این موبایل‌ها را رجیستر کرده‌اند. حتی در برخی موارد سودجویان توانسته‌اند با یک کد اقامتی چندین موبایل را رجیستر کنند.

دبیرانجمن واردکنندگان موبایل خاطرنشان کرد: در گذشته با معضلی بزرگ به نام سوءاستفاده از واردات بی رویه مسافری روبرو بودیم که با تمهیداتی که در دستگاه‌های دولتی اندیشیده شد، این مشکل به حداقل رسید، اما حالا این زخم از جایی دیگر سر بازکرده است. در جایی که با کمبود منابع ارزی مواجه و برای واردات قانونی موبایل با مشکلات عجیب و غریبی روبرو هستیم، چطور می‌شود عده‌ای به این سادگی باعث خروج ارز بی قاعده از کشور شده و به سوداگری در این حوزه می‌پردازند؟

وی گفت: در صورتی که مسئولان ذیربط به سرعت چاره‌ای برای این سوءاستفاده گسترده نیاندیشند، به زودی شاهد سیل عظیمی از موبایل‌های قاچاق در بازار خواهیم بود که با توجه به اینکه این گوشی‌ها در بازار بدون گارانتی عرضه می‌شوند، به زودی با موج بزرگی از نارضایتی مصرف کنندگان روبرو می‌شویم.

به گفته برخی از فعالان بازار، این گوشی‌های قاچاق با استفاده از کد اقامت اتباع خارجی و با دریافت مبالغی بین ۲۵ تا ۱۰۰ هزارتومان رجیستر می‌شوند.
کد مطلب: 61087
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
این همه قاچاق ، این همه معضل ، آیا براستی همه کشورها تا به این حد اینگونه معضلات دارند؟ چکار می کنیم و به کدام سو میرویم؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام