۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۱

انتقاد آذری جهرمی از وضعیت بازار موبایل

ایتنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که وضعیت گوشی در بازار ما خوب نیست، گفت: چرخه واردات امروز معیوب است که در بازار مصرف اثر می‌گذارد و این چرخه باید درست شود.
انتقاد آذری جهرمی از وضعیت بازار موبایل

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه برنامه روز ارتباطات درباره مشکلات سامانه همتا در موضوع گوشی مسافری بیان کرد: سامانه همتا اختلال ندارد، بحث این است که بر اساس قانون، بار مسافری در گمرک تعریف دارد. عده‌ای چون کانال رسمی درست نیست از طریق مسافری گوشی می‌آورند، در صورتی که اگر این کانال تسهیل شود، این واردات به صوت رسمی انجام می‌گیرد و تخلفی هم رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: گمرک می‌گوید بر اساس قانون، مسافر یعنی کسی که رفته سفر و اطلاعاتش باید چک شود؛ حرف گمرک هم درست است، اما چرخه واردات معیوب است و اکوسیستم باید درست شود. البته عده‌ای هم به دنبال سودجویی هستند، تحت عنوان فروشنده خود را جا می‌زنند و همان قاچاق را انجام می‌دهند.

واردکنندگان رسمی گوشی دچار مشکلند
به گزارش ایتنا از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که اقتصاد بازار تلفن همراه برعهده وزارت ارتباطات نیست، گفت: ما سامانه فنی را راه‌اندازی کردیم اما واردکنندگان رسمی اکنون برای تأمین ارز و ثبت سفارش دچار مشکل هستند که هیچکدام بر عهده ما نیست.
آذری‌جهرمی افزود: ما این مشکل در تأمین گوشی‌های مورد نیاز بازار را به وزیر صمت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارش کرده و اطلاع دادیم که بازار گوشی خوب نیست. باید برای این‌که چرخه سالم واردات گوشی به کشور تسهیل شود، چاره‌ای اندیشه کرد. واردکنندگان باید به وزارت صمت ثبت سفارش کنند و تأمین ارز را باید فراهم کرد.

وی با بیان این‌که مشکلات واردات گوشی به اکوسیستم ما هم ضربه می‌زند، گفت: چرخه واردات گوشی امروز معیوب است و در بازار مصرف اثر می‌گذارد. البته کلید حل این مشکلات دست ما نیست اما این چرخه باید درست شود.

یک گیگ اینترنت به مناسبت روز ارتباطات
آذری‌جهرمی با بیان این‌که تمامی خدمات ارزش افزوده جرم نیست، افزود: امروز اپراتورها به مناسب روز ارتباطات یک گیگ اینترنت هدیه دادند که با ستاره ۹۸ مربع فعال می‌شود. با سرویس ستاره مربع می‌توان خدماتی ارائه کرد و تمامی ابزارش خلافکارانه نیست، برخی کسب‌وکارهای حلال هم در این زمینه حضور دارند. خدمات ستاره مربع برای جلوگیری از فعالیت‌های فسادآور ایجاد شده و همه وظیفه داریم جلوی کلاهبرداری در این زمینه را بگیریم.

وی ادامه داد: ما برای یک تخلف ۳۳ میلیاردی پرونده تشکلیل دادیم و پول مردم را هم بر اساس قانون برگرداندیم. برای ۵۰۰ اپلیکیشن هم تخلف دیگری بود که پرونده‌اش در پلیس فتا مطرح است و به محض اعلام شدن رقم نهایی، این پول را به مردم برمی‌گردانیم. هم‌چنین ستاره ۸۰۰ مربع را راه انداختیم و بخت‌آزمایی توسط اپراتورها را هم ممنوع کردیم. این خدمات روی سیم‌کارت‌های جدید هم به صورت پیش‌فرض غیرفعال است و اکنون تخلفات به شدت کاهش پیدا کرده است.

شرکت‌ها باید ادغام شوند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات شرکت‌های اینترنت ثابت توضیح داد: رشد و توسعه شبکه ثابت با سرمایه‌گذاری محقق می‌شود. شرکت مخابرات حرکت سرمایه‌گذاری را آغاز کرده و پروژه تانوما را توسعه می‌دهد؛ برخی از شرکت‌های اینترنت ثابت هم سرمایه‌گذاری را شروع کردند. این شرکت‌ها به دلیل مسائل تحریم نمی‌توانند منابع خارجی جذب کنند، در بورس هم به مشکل برخوردند، در نهایت ۱۷ شرکت ثابت نمی‌توانند ۱۷ شبکه را توسعه دهند و باید ادغام شوند.

آذری‌جهرمی با بیان این‌که نمی‌توان توسعه کشور را معطل کرد، گفت: گزارش سازمان تنظیم مقررات ارتباطات شاید برای ارائه پروانه جدید به کمیسیون تنظیم تهیه شده، در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. اگر لازم باشد به اپراتوری دیگر که در سرمایه‌گذاری توانمند باشد، مجوز دهیم این کار را می‌کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌شود مخابرات ایران توسعه دهد و سایر شرکت‌ها روی این سرویس‌ها برای خودشان ثروت ایجاد کنند. امروز عمر ADSL در کشور به پایان رسیده و نیاز به سرمایه‌گذاری برای توسعه VDSL است. باید توجیه سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و کار پیش رود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلال در برخی از خدمات اینترنت ثابت گفت: این اختلال ربطی به کمبود پهنای باند نداشت و به دلیل مشکل در تمدید قرارداد شرکت ارتباطات زیرساخت با تأمین کننده پهنای باند خارجی بود که برای بالا بردن قیمت و فشار به شرکت زیرساخت، ۲۰۰ گیگ اینترنت این شرکت را قطع کرد. البته این موضوع خلاف مقررات است و زیرساخت باید ۱.۵ برابر ظرفیت فروخته‌شده پهنای باند خود ظرفیت موجود داشته باشد و از سازمان تنظیم مقررات رادیویی خواسته‌ام با این شرکت به دلیل مشکل ایجادشده برخورد کند.

تأیید نفوذ به پیشخوان خدمات دولت
آذری‌جهرمی درباره نفوذ به سامانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت گفت: این اتفاق برای شبکه دولت الکترونیک استانی بود که ظاهراً در سه یا چهار استان نفوذ شده بود. سازمان فناوری اطلاعات ایران از دولت قبل تصمیم گرفته بود PIX استانی برای مرکز تبادل اطلاعات استانی راه‌اندازی کند و پرتالی برای راهنمایی آن به وجود آمده بود.

وی ادامه داد: با وجود این، نه این پرتال‌ها به‌روزرسانی و نه PIXهای استانی راه‌اندازی شده بود؛ چون آن پروژه متوقف شده بود و این سیستم‌ها در دسترس بودند، به‌روزسانی امنیتی هم انجام نشده بود، در نتیجه نفوذ انجام شد اما اطلاعات کشور، دولت و مردم را تهدیدی نکرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تدابیر لازم برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های فیشینگ گفت: یکی از ۱۰ سامانه سپر امنیتی دژفا، سامانه مقابله با فیشینگ است تا واحدهایی که با هدف جعل راه‌اندازی شوند را قبل از این‌که قربانی بگیرند، شناسایی می‌کنند. برخی اقدامات لازم نیازمند مقررات‌گذاری و آگاهی‌بخشی است که درباره مقررات‌گذاری از چهار هفته پیش با ناجا همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.
کد مطلب: 56669
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام