۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۹

چوب پنبه، آینده دکوراسیون داخلی خودروهای لوکس

ایتنا- محققان به‌تازگی ورقه‌های چوب‌پنبه ویژه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند جایگزین ورقه‌های چوبی به‌کاررفته در طراحی داخلی خودروها شود.
چوب پنبه، آینده دکوراسیون داخلی خودروهای لوکس
محققان به‌تازگی ورقه‌های چوب‌پنبه ویژه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند جایگزین ورقه‌های چوبی به‌کاررفته در طراحی داخلی خودروها شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  cnet، پیش بردن فناوری‌های حمل‌ونقل به سمت طبیعت دوستی تنها به یافتن جایگزین‌هایی برای سوخت‌های فسیلی یا بهینه‌سازی خودروها نیست بلکه به موادی که در خودروها استفاده می‌شود نیز ارتباط زیادی دارد. خودروسازان این حقیقت را فهمیده‌اند و بسیاری از آن‌ها خودروهای خود را بدون چرم عرضه می‌کنند اما هنوز جای پیشرفت زیادی در این رابطه وجود دارد.
 
 
در همین راستا کمپانی جدیدی به نام Seoyong با ایده خلاقانه خود به‌جای چوب‌های سنتی از چوب‌پنبه استفاده می‌کند. اگرچه چوب‌پنبه نیز نوعی چوب محسوب می‌شود اما برداشت آن از درخت چوب‌پنبه موجب از بین رفتن درخت نمی‌شود بلکه در آینده چوب‌پنبه‌های دیگری جایگزین چوب‌پنبه برداشت شده می‌شود. علاوه بر این فرایند برداشت چوب‌پنبه کاملا دستی است و عدم استفاده از ماشین‌آلات موجب کاهش میزان آلاینده‌های کربنی مرتبط با آن‌ها است.
 
چوب‌پنبه تنها در ماه‌های ژوئن و جولای از درخت بلوط چوب‌پنبه‌ای برداشت می‌شود و کشاورزان با استفاده از تبر یک یا دو اینچ از بدنه درخت را می‌کنند. این بدنه مجددا رشد می‌کند و این درخت دوباره بعد از نه سال قابل‌برداشت می‌شود. درخت بلوط چوب‌پنبه‌ای 300 سال زنده می‌ماند و بارها می‌توان از محصول آن استفاده کرد.
  
کمپانی Seoyong چوب‌پنبه‌ها را به‌صورت ورقه‌های نازک کمتر از یک میلی‌متر برش می‌دهد و چندلایه از آن را روی  پلاستیک تزریقی قرار می‌دهد. پس‌ازآن که این لایه‌ها در سر جای خود محکم شدند با مایع ویژه‌ای جلا داده می‌شوند و ظاهرشان به چوب شباهت زیادی پیدا کند. این مایه چوب‌پنبه را در برابر آب، خط و خش و اشعه UV حفظ می‌کند.
 
در حال حاضر کمپانی هیوندای تنها تولیدکننده‌ای است که برای اولین بار از پوشش داخلی چوب‌پنبه برای خودروی آزرا گراندور هیبرید استفاده کرده است. ازاینجایی‌که فرایند برداشت چوب‌پنبه بسیار مقرون‌به‌صرفه تر است و محصول نهایی ساخته شده با آن نیز زیبایی خاص خود را دارد پس می‌توان حدس زد که خودروسازهای بیشتری در آینده از این ایده استفاده خواهند کرد که کمپانی ولوو در رأس آن‌ها خواهد بود.
 
کد مطلب: 57755
برچسب ها: خودرو
مرجع : www.cnet.com
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام