۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۳

آزمایش موشک ضدماهواره توسط هند

ایتنا - هند از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش حمله موشک به ماهواره فضایی سخن می‌گوید.
آزمایش موشک ضدماهواره توسط هند
به گزارش ایتنا به نقل از technologyreview، نارندرا مودی (نخست‌وزیر هند) روز پنجشنبه در پخش زنده تلویزیونی، از آزمایش موفقیت‌آمیز انهدام ماهواره خبر داد و گفت که در حال حاضر هند به‌عنوان یک قدرت فضایی شناخته می‌شود.
 
وی در نشست خبری که به‌طور مستقیم از تلویزیون هند پخش می‌شد، بیان داشت: «مدتی پیش از این نیز، دانشمندان ما توانسته بودند یک ماهواره را در فاصله ۳۰۰ کیلومتری زمین منهدم کنند». آقای آجی لی (از مؤسسه مطالعات و تحلیل پدافند در دهلی نو) نیز به خبرگزاری رویترز گفت این آزمایش با استفاده یک موشک بدون کلاهک انجام شده است.
 
گفتنی است هند چهارم کشوری است که دست به انجام چنین آزمایشی می‌زند. ایالات متحده، روسیه و چین نیز در گذشته چنین کاری انجام داده‌اند. البته ایالات متحده و روسیه در دهه ۸۰ میلادی دست انجام آزمایش انهدام ماهواره زدند و چین نیز نخستین آزمایش موفقیت‌آمیز خود را در سال ۲۰۰۷ انجام داد.
 
شایان ذکر است در سال ۲۰۰۷ آزمایش چین، از سوی بسیاری از کشورها به‌عنوان یک اقدام غیرمسئولانه محکوم شد؛ زیرا این کار سبب ایجاد ابرهای وسیعی از بقایای نزدیک به ۳ هزار قطعه بزرگ در فضا شد و همگی آنها توسط ناسا ردیابی شدند. البته هزاران قطعه دیگر نیز به دلیل کوچک بودن، دیده نشدند.

گفته می‌شود حتی تکه‌های کوچک زباله‌های فضایی نیز می‌توانند برای دیگر ماهواره‌ها یا ایستگاه فضایی بین‌المللی خطرناک باشند. البته هنوز نمی‌دانیم که برای بقایای ماهواره هند، چه اتفاقی افتاده است.
 
آزمایش‌های فضایی در هند در زمانی انجام می‌شوند که این کشور خود را برای انتخابات در پیشِ رو آماده می‌کند و در طی آن، دولت مجاز به ابراز اظهارات سیاسی برای تأثیرگذاری بر آراء نیست. با این حال، مسائل مربوط به امنیت ملی در هند، یک استثناء هستند و اتفاقاتی از این دست، برای به‌رخ کشیدن قدرت هند در برابر کشور همسایه‌اش پاکستان می‌توانند بسیار کارساز باشند.
کد مطلب: 56035
برچسب ها: ماهواره فضا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام