۱
plusresetminus
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۱

هشدار پلیس فتا: مراقب رسیدهای جعلی باشید

ایتنا - رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا، استفاده از نرم‌افزارهای مختلف رسید ساز را یکی از ترفندهای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از فروشندگان عنوان کرد.
هشدار پلیس فتا: مراقب رسیدهای جعلی باشید

سرهنگ مهدی شکیب با اشاره به شگرد جدید مجرمان سایبری مبنی بر کلاهبرداری از فروشندگان کالا و خدمات، اظهار کرد: استفاده از نرم‌افزارهای مختلف رسید ساز، شگرد این مجرمان برای کلاهبرداری از فروشندگان است.

وی با بیان اینکه مجرمان سایبری به دنبال خرید از سایت‌ها و فروشگاه‌هایی هستند که بعد از تحویل کالا وجه را دریافت می‌کنند، افزود: این مجرمان هنگام دریافت کالا که اصولاً توسط پیک صورت می‌گیرد با بیان اینکه کارت بانکی به همراه ندارند از فروشنده شماره حساب یا کارت بانکی می‌خواهند تا از طریق موبایل بانک اقدام به واریز وجه خرید کنند.

به گزارش ایتنا از مهر، سرهنگ شکیب ادامه داد: این مجرمان با دریافت شماره حساب یا کارت بانکی و سوء‌استفاده از نرم‌افزارهای رسیدساز به اصطلاح وجه کالای خریداری شده را واریز کرده و رسید را نشان پیک داده و کالا را دریافت می‌کنند در حالی که هیچ پولی به شماره حساب با شماره کارت فروشنده واریز نشده است.

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا یادآور شد: حتی این مجرمان در خرید از مغازه‌ها نیز از این ترفند استفاده کرده و کالا را دریافت می‌کنند.

این مقام انتظامی، نرم افزارهای رسید ساز را همانند حواله‌های جعلی بانکی دانست که در گذشته از سوی کلاهبرداران به کار گرفته می‌شد و در ساعتی که بانک تعطیل بود از فروشنده می‌خواستند کالا را برای آنها ارسال کند تا فروشنده نتواند از بانک استعلام بگیرد.
سرهنگ شکیب به فروشندگان کالا و خدمات توصیه کرد: حتماً پیامک بانکی خود را فعال کنند تا هرگونه واریز و برداشتی به آنها اطلاع داده شود تا به راحتی در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند، همچنین کالاهای ارسالی توسط پیک بعد از تائید واریز از سوی آنها تحویل خریدار شود.

به گفته وی، فعال بودن پیامک بانکی این امکان را به فروشندگان می‌دهد که در هر ساعت از شبانه روز نسبت به واریز و یا برداشت از حساب بانکی خود مطلع شوند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

سرهنگ شکیب در خصوص شگرد دیگر مجرمان سایبری، جعل رسید دستگاه خودپرداز را یادآور شد و گفت: در این روش، مجرمان با خرید یک کالا به یک دهم مبلغ از یک فروشگاه و نگهداری رسید آن، در ساعت‌های بعدی دوباره به همان فروشگاه مراجعه کرده و کالایی با ده برابر قیمت خرید کرده و رسید قبلی را که دستکاری کرده‌اند به عنوان رسید خرید جدید به فروشنده می‌دهند.

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: ضرورت دارد فروشندگان حتماً مبلغ، تاریخ، زمان انجام تراکنش و همچنین شباهت رسید پایانه با رول داخل دستگاه و سایر رسیدهای چاپ شده پایانه، توسط پذیرنده را به دقت کنترل کنند.

وی ادامه داد: در بازار شلوغ شب عید بهتر است، فروشندگان شخصاً گزینه خرید را انتخاب کرده و پس از کشیدن کارت و وارد کردن مبلغ خرید، دستگاه کارت‌خوان بانکی را در اختیار خریدار قرار دهد تا رمز خود را وارد کند سپس رسید پایانه را شخصاً جدا و تحویل مشتری دهند، در این صورت فروشنده تراکنش امن داشته و خردار نیز از افشاء رمز خود جلوگیری کرده است.

سرهنگ شکیب یادآور شد: البته بهتر است فروشندگان از دستگاه ورود رمز کارت خوان (pin pad) در کنار دستگاه کارت خوان استفاده کنند تا خریداران به راحتی و اطمینان رمز بانکی خود را وارد کنند، در حالی که مبلغ خرید از سوی خود خریدار وارد می‌شود.

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در پایان گفت: هموطنان می‌توانند آخرین آموزش‌های لازم و هشدارهای سایبری را از طریق راه ارتباطی سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir دریافت نمایند، ضمن آن‌که در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به بخش مرکز فوریت‌های سایبری بخش گزارش مردمی اعلام کنند.
کد مطلب: 55923
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام