۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۸

مخالفت سازمان نظام صنفي رايانه‌اي با ادغام وزارت ارتباطات

ايتنا - اگر بازگشت از این تصمیم امکان‌پذیر نباشد پیشنهاد می‌نماید سازمان مستقل فناوری اطلاعات زیر نظر ریاست قوه مجریه ایفای نقش نماید.
مخالفت سازمان نظام صنفي رايانه‌اي با ادغام وزارت ارتباطات

سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور، بزرگ‌ترين نهاد صنفي حوزه فناوري اطلاعات كشور، نظر خود را در باره موضوع ادغام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات منتشر كرد.
به گزارش ایتنا متن اين بيانيه به شرح زير است:

در پی اعلام خبر ادغام سه وزارتخانه ارتباطات، راه و ترابری و مسکن و تشکیل وزارت امورزیربنایی و ارتباطات در جلسه علنی روز چهارشنبه یازدهم خرداد ماه، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نظر خود را در این خصوص به شرح زیر اعلام می دارد:

تصویب مواد مرتبط با توسعه فناوری اطلاعات در برنامه پنجم، تحرک دولت دهم در تشکیل کارگروه فناوری اطلاعات و اولویت‌بخشی به توسعه دولت الکترونیک به عنوان موتور محرکه این صنعت در سال جاری، پس از دوران رکود وسکون در حوزه فناوری اطلاعات موجی از امید و نشاط در جامعه فعالین فناوری اطلاعات کشور ایجاد کرده بود. انتظار می‌رفت متناسب با این هدفگذاری‌های ارزنده، تجدید و تغییر ساختار در جهت تسهیل و تقویت نیل به اهداف مذکور باشد.

خبر غیر منتظره تصویب «ادغام وزارت فناوری اطلاعات وارتباطات» با دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن دغدغه جدیدی برای بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات ایجاد نموده است و سوالات و ابهاماتی را مطرح ساخته است که می‌تواند اثرات منفی بر توسعه این صنعت تحمیل نماید:

- بررسی تجربیات کشورهایی که شرایط ما را داشته و آن را کمابیش دارند، بیانگر توجه به ایجاد مکانیزم تسریع در اخذ تصمیمات کلان و مراقبت مستمر در اجرای برنامه‌های توسعه فاوا است.
به همین منظور ساختارهایی متمرکز و در ارتباط مستقیم با عالی‌ترین مقام اجرایی برای تحقق اهداف در دستور کار قرارگرفته است. ادغام فوق‌الاشاره، ناخواسته موجب کمرنگ شدن این صنعت در شرایطی خواهد گردید که نهال جوان آن در کشور بیش از پیش نیارمند توجه است.

- هرچند در برخی از حوزه‌های زیرساخت و عملیات فیزیکی تا حدی نزدیکی فعالیت با دو وزارتخانه یادشده وجود دارد، و لیکن جنس فعالیت‌های مغزافزاری و نرم‌افزاری حوزه فناوری اطلاعات سنخیتی با آن حوزه‌ها ندارد.

- طبعأ ادغام و کوچک‌سازی دولت در شرایطی که امور به صورت واقعی به بخش خصوصی واگذار گردیده اجتناب‌ناپذیر است، لیکن واگذاری برخی از امور در حوزه ارتباطات به بخش خصوصی، در شرایط حضور مقتدرانه شرکت‌های دولتی این صنعت و شبهات مربوط به فرآیند واگذاری‌ها به بخش خصوصی، این ادغام موجه به نظر نمی‌رسد.

- ضمن تصدیق و احترام به برنامه‌های کوچک‌سازی موردنظر دولت ومجلس محترم، به نظر می‌رسد در اتخاذ این تصمیم، اولویت‌ها و اهدافی که خود ترسیم نموده‌اند نادیده انگاشته شده است و شتابزده و بدون مداقه و اخذ مشارکت و مشورت با ذینفعان، این تصمیم اخذ شده است.
توصیه می‌شود پس از بازنگری در اهداف و استراتژی‌های مربوط به فرآیند ادغام و طرح‌ریزی انجام اقدامات اجرایی جهت کوچک‌سازی وزارتخانه‌های موردنظر با طرح تفصیلی ادغام در دستور کار قرارگیرد. هرگاه به هر دلیل با تعجیلی که دراین فرآیند اتفاق افتاده، بازگشت از این تصمیم امکان‌پذیر نباشد آنگاه پیشنهاد می‌نماید سازمان مستقل فناوری اطلاعات به گونه‌ای که کلیه فعالیت‌های راهبردی، سیاستگذاری و هدایت کلان این صنعت و نیز بخش‌های غیرزیرساختی حوزه ارتباطات را جمعأ در برگرفته و زیر نظر ریاست قوه مجریه ایفای نقش نماید.

تاکید می‌نماید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور آمادگی دارد در ارائه طرح‌ها و الگوهای مناسب و به کارگیری نقطه نظرات صاحبنظران، حداکثر مشارکت لازم را بنماید.

کد مطلب: 18369
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام