۰
plusresetminus
جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۸

از دوربین پریسکوپ گوشی‌های هوشمند چقدر می‌دانید؟

ایتنا - دوربین پریسکوپ در گوشی‌های هوشمند به یک واحد دوربین تلفن همراه اشاره دارد که به دلیل استفاده از سیستم آینه منشوری، فاصله کانونی خود را با قرار دادن سنسور تصویر افزایش می‌دهد و آرایه لنزهای زوم را به طرفین افزایش می‌دهد. 
از دوربین پریسکوپ گوشی‌های هوشمند چقدر می‌دانید؟

دوربین پریسکوپ (که به آن لنز زوم پریسکوپ نیز گفته می‌شود) در گوشی‌های هوشمند به یک واحد دوربین تلفن همراه اشاره دارد که به دلیل استفاده از سیستم آینه منشوری، فاصله کانونی خود را با قرار دادن سنسور تصویر افزایش می‌دهد و آرایه لنزهای زوم را به طرفین افزایش می‌دهد. 

این برجستگی در پشت تلفن را محدود می‌کند و در عین حال زوم اپتیکال بیشتری نسبت به دوربین معمولی گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد.

لنز زوم پریسکوپ چیست؟
دوربین پریسکوپ گوشی‌های هوشمند گاهی اوقات لنز زوم پریسکوپ نامیده می‌شود. این عمدتاً به دلیل نحوه قرارگیری آرایه لنزهای زوم دوربین تلفن هوشمند است. برای درک بهتر این موضوع، بیایید به نحوه چیدمان اجزای معمولی دوربین موبایل نگاه کنیم. در پشت تلفن هوشمند، فضای گردی را می بینید که در آن واحد دوربین نصب شده است و با یک لایه محافظ شیشه/پلاستیک که از لنز(ها) و واحد دوربین به طور کلی محافظت می کند، نصب شده است.

هنگامی که دوربین اطلاعات نوری را برای ایجاد یک عکس می گیرد، مستقیماً وارد دوربین می شود و مستقیماً از طریق آرایه لنز و سپس به سنسور دوربین گوشی هوشمند می رود.
 

زوم پریسکوپ در مقابل زوم اپتیکال در مقابل زوم دیجیتال
زوم اپتیکال به عناصر مکانیکی و شیشه ای متحرک برای دستیابی به بزرگنمایی با حداقل کاهش کیفیت تصویر متکی است. وقتی عناصر شیشه‌ای که آرایه لنز را تشکیل می‌دهند در ارتباط با یکدیگر به جلو و عقب حرکت می‌کنند، می‌توانید یک عکس عریض از صحنه یا یک عکس بزرگ‌نمایی‌تر بگیرید.

با زوم دیجیتال، این امکان پذیر نیست زیرا هیچ عنصر شیشه ای متحرکی وجود ندارد که بتواند تصویر را بزرگ کند. برای جبران این حالت، دوربین تصویر را برش داده و آن را بزرگ می کند. سپس از عکاسی محاسباتی برای پر کردن بقیه اطلاعات پیکسلی که گم شده اند استفاده می کند. با این حال، نتایج به خوبی زوم اپتیکال نیستند.
 

زوم پریسکوپ روی دوربین‌های گوشی‌های هوشمند از نظر عملکرد شبیه به زوم اپتیکال است، زیرا دارای یک آرایه لنز با چندین لنز است که برای بزرگ‌نمایی اپتیکال به جلو و عقب حرکت می‌کنند. تفاوت در فاصله کانونی این دو سیستم است. هر چه بیشتر زوم کنید، فاصله کانونی بیشتر می شود. به همین دلیل است که لنزهای تله فوتو برای دوربین های DSLR بسیار طولانی هستند. آنها می توانند از حدود 70 میلی متر تا بالای 300 میلی متر متغیر باشند که بسیار طولانی است.

 
شرکت‌های  تولید کننده مانند سامسونگ، هواوی، شیامی و سایر برند‌ها از این تکنولوژی در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده‌اند. اما اپل ترجیح داده تا این تکنولوژی امتحان خود را پس بدهد و اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۳ در گوشی‌های هوشمند خود از این تکنولوژی استفاده نخواهد کرد. با این حال با وجود طرح‌ها و ابتکاراتی که اپل در این حیطه به ثبت رسانده است می‌توان حدس زد که این شرکت در اندیشه فراتر رفتن از بزرگنمایی پنج برابری موجود در گوشی‌ آیفون ۱۲ پرو مکس است.


منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا
کد مطلب: 66863
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام