۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۰
در نشست شركت‌هاي PAP مطرح شد

مشكلات و راهكارهاي سه‌گانه شركت‌هاي ندا

ايتنا - یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در ابتدای نشست توسط مدیرانPAP مطرح شد، بحث قانون‌گریزی شرکت مخابرات بود.


فخري زارع - شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت (ندا) که پس از خصوصی‌سازی مخابرات همواره از حضور اپراتور غالب و به وجود آمدن بازار رقابتی ناسالم گله‌مند بوده و ابراز نارضایتی می‌کردند، تصمیم گرفتند برای برون رفت از مشکلاتی که شرکت مخابرات برای‌شان به وجود آورده است، به غیر از طرح مشکل پیشنهاد و راهکار ارائه دهند. از این رو برخی از مدیران شرکت‌های ندا، پنجشنبه هفته گذشته با برگزاری نشستی خبری در محل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ابتدا به بیان مشکلات این گروه با شرکت مخابرات از جمله عدم تمکین مخابرات به آیین‌نامه تعاملی، نحوه برخورد رگولاتوری با تخلف‌های مخابرات، مشکلات اخیر شرکت‌های ندا در استان‌های اصفهان، خراسان و سیستان و بلوچستان پرداختند و پس از آن سه پیشنهاد برای حل مشکل بخش‌خصوصی و مخابرات در توسعه اینترنت پرسرعت ارایه دادند.

 
قانون گریزی مخابرات
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در ابتدای نشست توسط مدیرانPAP مطرح شد، بحث قانون‌گریزی شرکت مخابرات بود. به اعتقاد آنها مشکل اینجاست که شرکت مخابراتی که زیرساخت‌های لازم را برای شرکت‌های ندا فراهم می‌کند، خود خدمات اینترنت پرسرعت ارایه می‌دهد و به قانون تمکین نمی‌کند.
دبیر گروه شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در این مورد می‌گوید: این تناقض آشکار و روشن مشکلاتی را برای شرکت‌های ندا به وجود آورده است.آنچه مسلم است، مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات و دستورالعمل‌ها، قانون است. اما شرکت مخابرات عمدتا بنابر مسایل اقتصادی به صورت روشن قانون‌گریزی می‌کند که از این جمله می‌توان به عدم تمکین مخابرات به آیین‌نامه تعاملی مخابرات و شرکت‌‌های PAP، مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات اشاره کرد.
عبدالحمید بیدختی نژاد می‌افزاید: انتقاد و سوال ما این است که قانون‌گریزی مخابرات تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟

برخورد دوگانه رگولاتوری
بیدختی نژاد همچنین در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید: مشکل دیگر شرکت‌های ندا این است که رگولاتوری به عنوان ناظر بر خدمات برخوردی دوگانه دارد. مشترکی شکایتی از یک شرکت ندا به سازمان تنظیم مقررات می‌برد، سازمان شرکت را موظف می‌کند تا ظرف سه روز رضایت مشترک را بگیرد. سوال این است که آیا تا به حال هیچ شکایتی از شرکت‌های مخابراتی به عنوان ارایه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت نشده است؟ اگر شکایت شده، برخورد رگولاتوری چگونه بوده است؟
وی می‌افزاید: اگر رگولاتوری برخوردی منصفانه توام با عدالت داشته باشد بخش عمده‌ای از مشکلات شرکت‌های ندا حل خواهد شد.
در همین حال محمد حسن شانه ساززاده، رییس هیات مدیره شرکت آریا رسانه تدبیر در ادامه بحث برخورد دوگانه رگولاتوری در مقابل شرکت‌های خصوصی PAP و شرکت مخابرات می‌گوید: اگر یکی از مشترکان شرکت‌های PAP در استانی، از این شرکت به رگولاتوری شکایت کند، رگولاتوری شرکت را موظف به جلب رضایت مشتری می‌کند. اما زمانی که شرکت مدارک خود را به رگولاتوری ارایه می‌کند و رگولاتوری می‌بیند که شرکت PAP مقصر نیست و مشکل از شرکت مخابرات یا شرکت زیرساخت است بدون توجه به همان مشترکی که سنگ آن را برسینه می‌زد، پرونده را می‌بندد.
شانه‌ساز زاده اضافه می‌کند: به اعتقاد ما رگولاتوری در برابر شرکت مخابرات و شرکت زیرساخت، اغماض می‌کند و برخورد قاطعی با آنها ندارد.

مشترک قاپی مخابرات اصفهان
دبیر گروه شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت برای روشن‌تر شدن بحث مشکل شرکت‌های ندا و مخابرات به نمونه بارز مشکلات این شرکت‌ها در استان اصفهان اشاره کرده و با بیان اینکه شرکت مخابرات استان اصفهان مشترک قاپی می‌کند، می‌گوید: شرکت مخابرات اصفهان بدون اطلاع شرکت‌های ندا ۲ هزار مشترک این شرکت‌ها را برگردان کرده و با دعوی کیفری شرکت‌های ندا از اطلاعات محرمانه مشترکان استفاده کرده است و از آنها رضایت نامه می‌گیرند.
وی ادامه می‌دهد: مخابرات خراسان رضوی نیز نمایندگان شرکت‌های ندا را تحت فشار گذاشته‌اند که خدمات مخابراتی را بفروشند.
بیدختی‌نژاد می‌افزاید: شرکت مخابرات خراسان رضوی، بر خلاف مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، برای رانژه هر خط ADSL به جای هزار تومان ۳ هزار تومان طلب می‌کرد که هم اکنون با مذاکرات شرکت‌های PAP و مخابرات استان، این مشکل به طور موقت برطرف شده است.
زهرا خسروی، مدیر حقوقی شرکت پارس آنلاین نیز در تایید سخنان بیدختی نژاد می‌گوید: مصداق عینی این مشکل برای پارس آنلاین به وجود آمد. به‌رغم اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، هزینه رانژه هر خط هزار تومان است، در شهر سبزوار (یکی از شهرهای استان خراسان)، شرکت مخابرات خراسان، به صراحت اعلام کرده بود که برای رانژه هر خط باید مبلغ ۳ هزار تومان پرداخت کنیم.
وی می‌افزاید: زمانی که از آنها خواستیم تا این موضوع را به صورت مکتوب اعلام کنند، این کار را نکردند و ما به ناچار، مجبور به شکایت شدیم.
شانه ساز زاده نیز در این مورد می‌گوید: مخابرات رانژه نمی‌کند، وقتی شکایت می‌کنیم رگولاتوری از ما مستندات می‌خواهد.حال اگر یک مشترک به خاطر اینکه یک ماه در صف رانژه بوده است، از یک شرکت PAP شکایت کند، رگولاتوری به سرعت به PAP ارجاع می‌دهد؛ اما زمانی که می‌گوییم دلیل انتظار این است که مخابرات رانژه نمی‌کند، بلافاصله پرونده بسته می ‌شود.
در ادامه بیدختی نژاد با اشاره به مخابرات سیستان و بلوچستان می‌گوید: براساس جلسه رگولاتوری با مدیران ارشد استان سیستان و بلوچستان قرار بر این شد سهم بازار این استان مورد بررسی قرار گیرد. در سیستان و بلوچستان ۲۴۰ هزار تلفن ثابت وجود دارد و ۷۰ هزار پورت نصب شده است، یعنی بیش از ۳۵ درصد تلفن‌های ثابت این استان تجهیزات ADSL دارند. وقتی می‌گوییم سهم شرکت‌های ندا چه می‌شود؟ می‌گویند دیگرجا نداریم.

نقش شورای رقابت در شکستن انحصار مخابرات
بیدختی نژاد در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه متاسفانه ابزارهای انحصاری و تهاجمی در نصب اینترنت پرسرعت در اختیار مخابرات است، می‌گوید: مخابرات از یک سو ابزارهای تهاجمی را در اختیار دارد و از سوی دیگر به مصوبات رگولاتوری تمکین نمی‌کند.
در همین حال شانه ساز زاده به نقش شورای رقابت در شکستن انحصار مخابرات اشاره کرده و می‌گوید: شورای رقابت ساختار قانونی بسیار محکمی دارد و اگر بخواهد می‌تواند انحصار بازار مخابراتی کشور را بشکند. کما اینکه در یک موضوعی، شکایتی را به شورای رقابت بردیم که در آن مورد که برایش محرز شد، حق با ماست، با قاطعیت حکم صادر کرد و هم اکنون نیز بر اساس آن حکم، در حال پیگیری موضوع هستیم.
وی می‌افزاید: مسیر انتقال در انحصار شرکت مخابرات است و در برخی استان‌ها، مخابرات با این بهانه که ظرفیت انتقال ندارد،؛ می‌گوییم ما خودمان کانکس داریم، می‌توانیم ابزار وایرلس روی کانکس بگذاریم، اجازه نمی‌دهد و می‌گوید اگر بگذارید جمع می‌کنیم. وقتی در این زمینه به رگولاتوری شکایت می‌کنیم، می‌گوید که: تا راه‌اندازی اپراتور چهارم صبر کنید.
رییس هیات مدیره شرکت آریا رسانه تدبیر اضافه می‌کند: بر اساس مصوبه ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، در صورتی که ظرف مدت یک ماه پس از ارایه درخواست، شرکت مخابرات مسیر انتقال را فراهم نکرد، شرکت PAP می‌تواند از مسیرهای جایگزین ادامه کار دهد.
خسروی، مدیر حقوقی شرکت پارس آنلاین در ادامه سخنان شانه ساززاده می‌گوید: زمانی که در آبان ماه، مصوبه ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در خصوص آیین‌نامه تعاملی شرکت مخابرات و شرکت‌های PAP، تصویب شد، تا پایان سال مشکل ابلاغ مصوبه داشتیم، در حالی که مدیران رگولاتوری از ابلاغ آیین نامه سخن می‌گفتند، مدیرعامل شرکت مخابرات از ابلاغ آیین‌نامه اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد.
وی می‌افزاید: متاسفانه اگر شکایتی نیز مطرح کنیم، مخابرات با اعمال محدودیت‌ها، شرایط فعالیت را سخت می‌کند.در چندین مورد از جمله برای عدم اجازه نصب تجهیزات، از مخابرات شکایت کردیم اما در مدت این شکایت، از طرف مخابرات بسیار محدود شدیم.
وی تاکید می‌کند: مخابرات با انحصاری که دارد، به راحتی می‌تواند، فعالیت‌های شرکت‌های PAP را محدود کند؛ از سوی دیگر نیز بخش خصوصی مجبور به همکاری با مخابرات است؛ زیرا سرمایه‌گذاری انجام داده و نمی‌تواند سرمایه خود را بخواباند تا از بین برود.
در ادامه شانه‌ساززاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در مدت سه سال توقف فعالیت شرکت مخابرات در زمینه ارایه اینترنت پرسرعت، شرکت‌های ندا از فرصت به وجود آمده استفاده چندانی نکردند؟ می‌گوید: هرچند در این سه سال مخابرات به حوزه اینترنت پرسرعت ورود نداشت اما با سنگ‌اندازی‌ موجب کندی فعالیت شرکت‌های ندا شد. به ‌گونه‌ای که در برخی مواقع درخواست کابل در مرکز مخابراتی یک سال طول می‌کشید.
وی می‌افزاید: بحث ما این نیست که مخابرات وارد بازار نشود بلکه معتقدیم، رقابت باید آزاد باشد. رقابت آزاد به نفع مردم است.

سه پیشنهاد برای حل مشکلات شرکت‌های ندا و مخابرات
پس از طرح مشکلات شرکت‌های ندا، مسوول دبیرخانه گروه شرکت‌های PAP سه پیشنهاد برای حل این مشکلات ارایه داد؛ نخست اینکه مصوبه‌ای توسط کمیسیون تنظیم مقررات یا شورای رقابت ابلاغ شود که در آن سهم شرکت غالب از بازار و هر یک از شرکت‌های خصوصی را به صورت درصد نه سقف، مشخص کند. به این صورت شرکت مخابرات ایران ملزم به تعامل با بخش خصوصی خواهد شد.
بیدختی نژاد در توضیح این پیشنهاد می‌گوید: برای مثال در یک مرکز مخابراتی که ۵ هزار پورت، ظرفیت دارد، شرکت مخابرات همانند یکی از ۱۲ شرکت PAP است. نه اینکه ۵ هزار پورت نصب کند و بگوید که این ۵ هزار پورت، بخشی از برنامه نصب ۳ میلیون پورت هدف‌گذاری شده توسط مخابرات است.
اما پیشنهاد دوم شرکت‌های ندا این است که باید تعاملات بین بخش خصوصی ، مخابرات و شرکت زیرساخت، در جهت کاهش قیمت اینترنت باز تعریف شود.بیدختی نژاد در مورد پیشنهاد سوم گروه شرکت‌های ندا می‌گوید: باید پروانه‌های شرکت‌های ارایه دهنده خدمات دسترسی بازنگری شود.ممکن است که نیاز به برخی اصلاحات باشد.
وی می‌افزاید: آیین نامه تعاملی همکاری مخابرات و شرکت‌های PAP می‌تواند راه حل بسیار خوبی برای حل مشکلات مخابرات و PAP‌ها، به خصوص در بخش راه‌اندازی سامانه نحوه همکاری باشد که این سامانه، با شفاف سازی مراحل کار از ابتدای ارایه یک درخواست تا انجام نهایی آن، می‌تواند بسیار تسهیل کننده باشد.
وی در عین حال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گله کرده و می‌گوید: تقی پور در زمینه اینترنت پرسرعت همیشه از شرکت مخابرات تشکر و قدردانی می‌کند و نقش بخش خصوصی را در این مورد نادیده می‌گیرد.

آغاز به کار کمیسیون اینترنت وPAP
کمیسیون اینترنت و PAP سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هفته گذشته اولین جلسه خود را با حضور ۲۰ عضو فعال آغاز کرد و به گفته سید مجید صدری، رییس کمیسیون PAP و اینترنت، این نشست یکی از نشست‌های خبری است که از این پس توسط کمیسیون برگزار خواهد شد.
وی در ادامه بحث مشکلات شرکت‌هایPAP با مخابرات و پیشنهادهای سه گانه این گروه می گوید: در دور جدید کمیسیون اینترنت وPAP مسایل و مشکلات شرکت‌های اینترنتی و ندا به طور جدیدت دنبال خواهد شد و تلاش خود را خواهیم کرد تا شعارها عملیاتی شوند.
وی می‌افزاید: تلفیق کمیسیون PAP و اینترنت نخستین گام در این راستاست و از این پس جلسات بسیاری هم در زمینه اینترنت و هم PAP خواهیم داشت.
 
کد مطلب: 20481
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام