۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۸

آيين‌نامه تعاملي واگذاري خدمات شركت‌هاي مخابراتي و شركت‌هاي ندا

به گزارش ایتنا كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 97 مورخ 2/8/1389 آيين‌نامه تعاملي شركت‌هاي مخابراتي با شركت‌هاي ندا را به شرح زير تصويب كرد: آيين‌نامه تعاملي واگذاري خدمات شركت‌هاي مخابراتي و شركت‌هاي ندا براساس بررسي‌هاي به عمل آمده و مطالعات انجام شده درخصوص وضعيت ارائه خدمات عمومي انتقال داده از طريق خطوط كابلي مشخص گرديد عدم وجود رويه‌ها و دستورالعمل‌هاي شفاف در تعاملات بين دارندگان پروانه، مشكلات عديده‌اي را به وجود آورده و عملا روند واگذاري و توسعه خدمات را با كندي مواجه نموده است. از جمله موارد طرح شده از سوي دارندگان پروانه ندا عبارت است از: 1- عدم تخصيص فضا 2- عدم تخصيص و افزايش ظرفيت ديتا و اينترنت 3- عدم موافقت جايگزيني تجهيزات غيرفعال و افزايش ظرفيت 4- نامشخص بودن وضعيت مشتركين ندا پس از تغيير بستر ارتباطي 5- تاخير در اجراي رانژه مشتركين 6- عدم وجود آيين‌نامه يكسان در واگذاري امكانات 7- عدم پاسخگويي يا پاسخ منفي به درخواست امكانات 8- منصفانه نبودن دستورالعمل‌ها 9- جلوگيري از ورود و حضور شركت‌هاي ندا در مراكز مخابراتي و از جمله موارد طرح شده از سوي شركت‌هاي مخابراتي: 1- عدم انطباق تجهيزات غيرفعال با تجهيزات مخابراتي 2- عدم تناسب درخواست شركت‌هاي ندا با حجم و پتانسيل مركز 3- عدم فعاليت شركت‌هاي ندا عليرغم در اختيار گرفتن امكانات 4- عدم حضور شركت‌هاي ندا در مراكز كم ظرفيت 5- عدم واريز بدهي‌ها 6- تردد بيش از اندازه نمايندگان شركت‌هاي ندا مي‌باشد. لذا براساس بند د ماده 5 قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و قسمت(ت) بند 9 ماده 6 اساسنامه سازمان، آيين‌نامه تعاملي شركت‌هاي مخابراتي با شركت‌هاي ندا پس از اخذ و لحاظ نمودن نظرات ذي‌نفعان و به منظور سامان‌دهي و تنظيم روابط بين دارندگان پروانه و هموار نمودن مسير توسعه پورت‌هاي پرسرعت، با رعايت اصول عدالت، انصاف، شفافيت و صراحت در 21 ماده و 10 تبصره تنظيم و در جلسه شماره 97 مورخ 2/8/1389 كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات به شرح زير تصويب شد. تعاريف شركت‌هاي مخابراتي: دارندگان پروانه ارايه خدمات تلفن ثابت سازمان: سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي شركت ندا: شركت ارايه‌دهنده خدمات عمومي انتقال داده‌ها (PAP) ماده 1: موضوع اين آيين‌نامه عبارت است از نحوه تخصيص امكانات، تسهيلات و خطوط مخابراتي مورد نياز شركت‌هاي ندا به شرح زير كه در اين آيين‌نامه خدمات مخابراتي ناميده مي‌شود. خدمات مخابراتي: - كابل اختصاصي - فيبر نوري اختصصي - فضاي غيرفعال (پسيو) - ظرفيت ديتا و اينترنت - ارايه خدمات در محل توزيع شبكه شركت‌هاي مخابراتي MDF - تامين ظرفيت نيروي برق متناوب و مستقيم - دكل - بستر انتقال ماده 2: هزينه خدمات مخابراتي موضوع ماده 1 براساس تعرفه‌هاي مصوب كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات خواهد بود و شركت‌هاي مخابراتي بايد صورتحساب هر يك از خدمات دريافتي شركت‌هاي ندا را در دوره‌هاي توافقي كه در قراردادهاي في‌مابين درج شده تنظيم و اعلام كنند و شركت‌هاي ندا موظف به پرداخت آنها در دوره‌هاي تعيين شده مي‌باشند. ماده 3: شركت‌هاي مخابراتي ملزم به تامين خدمات موضوع ماده يك براي ايجاد دسترسي دارندگان پروانه ندا به شبكه مخابراتي براي ارايه خدمات عمومي انتقال داده مي‌باشند. ماده 4: شركت‌هاي ندا بايد خدمات مخابراتي مورد نياز خود را به صورت درخواست كتبي و در چارچوب پروانه اعطايي، به تفكيك خدمت و مركز مخابراتي به شركت‌هاي مخابراتي اعلام كنند. تبصره 1: در صورت نياز به تعريف فرم و يا چارچوب مشخص براي تامين درخواست‌هاي فوق، كليه فرم‌ها، فرآيندها و گردش كارها بايد حداكثر ظرف مدت يك ماه پس از تصويب و ابلاغ اين آيين‌نامه از سوي شركت‌هاي مخابراتي تهيه و در اختيار شركت‌هاي ندا قرار گيرد. تبصره 2: شركت‌هاي ندا و شركت‌هاي مخابراتي حداكثر ظرف مدت يك ماه پس از تاريخ تصويب و ابلاغ اين آيين‌نامه موظف به ايجاد سامانه ثبت درخواست خدمات با امكان نظارت بر خط سازمان بر اين سامانه مي‌باشند. ماده 5: در مواردي كه شركت‌هاي ندا خط تلفن مشترك را مطابق با فرم مربوط براي انجام عمليات سيم‌بندي به شركت‌هاي مخابراتي اعلام كنند شركت‌هاي مخابراتي موظفند عمليات مذكور و آماده‌سازي خط تلفن اعلامي را حداكثر ظرف مدت سه(3) روز پس از تاريخ تحويل درخواست به انجام برسانند در صورت عدم برقراري ارتباط، شركت‌هاي مخابراتي موظفند تا زمان برقراري ارتباط هزينه‌هاي كامل سرويس را متناسب با درخواست متقاضي و براساس تعرفه‌هاي مصوب به شركت ندا پرداخت كنند و متعاقب آن شركت ندا موظف است اين مبالغ را در حساب مشتري لحاظ نمايد. ماده 6: شركت‌هاي مخابراتي بايد خدمات مندرج در ماده 1 را حداكثر ظرف مدت يك ماه پس از تاريخ ارايه و تسليم درخواست، برابر مقررات و استانداردهاي مخابراتي به شركت ندا واگذار كنند. تبصره 1: اگر به هر دليل در مركزي امكان واگذاري خدمات مخابراتي فراهم نشود بايد شرايط ايجاد امكانات جديد و يا عدم آن با ذكر دلايل فني و اقتصادي حداكثر يك هفته پس از دريافت درخواست به صورت كتبي و مشخص از سوي شركت‌هاي مخابراتي به شركت ندا اعلام شود. تبصره 2: در صورتي كه واگذاري امكانات نيازمند تهيه طرح به منظور توسعه و ايجاد امكانات باشد، شركت‌هاي مخابراتي موظفند حداكثر ظرف مدت پانزده (15) روز طرح لازم را تهيه و براي اجرا به شركت ندا ابلاغ نمايند. تبصره 3: در صورت تمايل شركت ندا به اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي، مسئوليت اخذ مجوزهاي لازم و تهيه كليه مواد و ملزومات و اجراي طرح مطابق استانداردهاي مخابراتي با هماهنگي شركت‌هاي مخابراتي، به عهده شركت ندا مي‌باشد. تبصره 4: در مواردي كه فاصله محل استقرار و يا مكان مورد نظر شركت‌هاي ندا براي نصب تجهيزات براساس توجيهات فني مانع ايجاد امكانات باشد شركت ندا موظف به رفع موانع مي‌باشد. ماده 7: در مواردي كه شركت‌هاي مخابراتي لينك‌هاي ارتباطي مورد نياز شركت ندا را تامين ننمايد، شركت ندا مي‌تواند بر اساس مجوزهاي دريافتي از سازمان نسبت به برقراري لينك‌هاي ارتباطي بين نقاط مورد نظر خود در محدوده غير زيرساخت اقدام كنند. تبصره: در صورت عدم امكان نصب تجهيزات راديويي روي دكل‌هاي مخابراتي، شركت‌هاي ندا مجاز به نصب تجهيزات راديويي روي كانكس‌هاي خود يا در محل مورد توافق طرفين مطابق استانداردهاي مخابراتي مي‌باشند. ماده 8: در صورت عدم تامين نيازمندي‌هاي توافقي بين شركت ندا و شركت‌هاي مخابراتي در بازه زماني تعيين شده در اين آيين‌نامه شركت‌هاي مخابراتي براي 50 درصد امكانات درخواستي ملزم به پرداخت مبالغي معادل تعرفه خدمات kbps64 پورت پرسرعت به ازاي هر خط به شركت ندا تا زمان برقراري سرويس خواهند بود. ماده 9: شركت ندا بايد تا چهار ماه حداقل بيست و پنج درصد (25%) و تا شش (6) ماه حداقل پنجاه درصد (50%) درصد امكانات دريافتي را داير نمايد در غير اين صورت سه(3) برابر هزينه حق‌الاجاره هر خط مازاد[ كل امكانات تخصيص يافته منهاي (امكانات فعال به علاوه ده درصد (10%)] توسط شركت‌هاي مخابراتي از شركت ندا اخذ خواهد شد. چنانچه ظرف مدت يك سال دايري بر شصت درصد (60%) نرسد امكانات مازاد مسترد خواهد شد. ماده 10: هر شركت ندا در صورتي مجاز به درخواست امكانات غيرفعال (پسيو) و كابلي جديد در هر مركز تلفن مي‌باشد كه حداقل هفتاد و پنج درصد (75%) امكانات موجود خود را در اختيار مشتركين قرار داده باشد. ماده 11: با توجه به محدوديت‌هاي كابلي خصوصا در مراكز پرظرفيت به منظور افزايش كيفيت و كاهش قيمت تمام شده براي مشتري و توسعه سريع‌تر واگذاري پورت هاي پرسرعت، شركت‌هاي مخابراتي موظفند حداكثر همكاري را در واگذاري فضاي اكتيو با شركت‌هاي ندا معمول دارند. ماده 12: شركت‌هاي مخابراتي بايد بستر انتقال لازم براي انتقال داده از مراكز شركت ارتباطات زيرساخت تا مراكز محلي مورد تقاضاي شركت ندا را فراهم كنند. ماده 13: چنانچه شركت يا شركت‌هاي ندا، متقاضي دريافت امكانات براي ارائه خدمات در محدوده پوشش شبكه سيستم‌هاي نوري نظير MSAN و DLC و غيره باشند و يا تغيير ايجاد شده از سوي شركت‌هاي مخابراتي چنين الزامي را ايجاد نمايد. شركت‌هاي مخابراتي موظف به ارائه خدمات به شركت ندا در محدوده مذكور مي‌باشند. تبصره 1: تامين فضاي غيرفعال مناسب و ملزومات آن(از قبيل اخذ مجوزها، كابل‌كشي، حفاري و غيره) در مجاور كابين تجهيزات شركت‌هاي مخابراتي مطابق استانداردهاي فني و تحويل آن به شركت‌هاي مخابراتي به عهده شركت يا شركت‌هاي ندا مي‌باشد. تبصره2: تامين ظرفيت ديتا تا محل تجهيزات دسترسي شركت ندا به عهده شركت‌هاي مخابراتي مي‌باشد. ماده 14: در صورتي كه محدوديت واگذاري خدمات پورت پرسرعت به كاربران نهايي ناشي از وجود سيستم‌هاي چند خط تلفن روي يك زوج كابل باشد شركت‌هاي مخابراتي موظفند حداكثر ظرف مدت يك ماه نسبت به رفع مشكل خط كاربر نهايي اقدام كنند. ماده 15: شركت‌هاي ندا و شركت‌هاي مخابراتي موظف به رعايت استانداردهاي مخابراتي مي‌باشند. ماده 16: شركت‌هاي مخابراتي موظفند كليه زمان‌هاي قطع را حداقل يك هفته قبل به شركت‌هاي ندا اعلام كنند و شركت‌هاي ندا موظف به اطلاع‌رساني به مشتريان خود مي‌باشند. ماده 17: از آنجايي كه ارائه سرويس پرسرعت منوط به تامين چند امكان مخابراتي به صورت همزمان مي‌باشد، مبناي محاسبه هزينه، زمان تحويل مجموعه خدمات مخابراتي مي‌باشد كه ارايه آن به عهده شركت‌هاي مخابراتي است. ماده 18: شركت‌هاي ندا بايد به صورت كتبي نماينده و يا نمايندگان خود را به تعداد منطقي و متناسب با ظرفيت‌ شركت براي پيگيري فني و اداري به شركت‌هاي مخابراتي معرفي كنند و شركت‌هاي مخابراتي موظفند پس از انجام مراحل اداري و اخذ تاييديه‌هاي لازم، تمهيدات و هماهنگي‌هاي مورد نياز را در طول مدت همكاري براي تردد افراد فوق‌الاشاره به محل‌هاي اداري و مراكز تلفني و محل نصب تجهيزات به عمل آوردند و در صورتي كه به دليل عدم انجام هماهنگي‌ از سوي شركت‌هاي مخابراتي شركت ندا موفق به رفع خرابي و يا تامين درخواست مشتري نشود، شركت‌هاي مخابراتي موظف به جبران خسارت‌هاي وارده مي‌باشند. ماده 19: شركت‌هاي مخابراتي متعهد مي‌باشند كه اطلاعات و مستندات مربوط به نوع و ميزان خدمات درخواستي شركت‌هاي ندا را محرمانه تلقي كرده و از افشاي آنها به غير خودداري كنند. تبصره: ارائه اطلاعات شركت‌هاي ندا از سوي شركت‌هاي مخابراتي به دستگاه‌هاي نظارتي و مراجع ذيصلاح در چارچوب ضوابط و مقررات با رعايت طبقه‌بندي بلامانع است. ماده 20: در صورت بروز اختلاف بين طرفين در موضوعات اين آيين‌نامه، چنانچه اين اختلاف حداكثر ظرف مدت يك ماه حل نشود، هر يك از طرفين مي‌توانند موضوع را به سازمان منعكس و سازمان موظف است حداكثر ظرف مدت چهل و پنج (45) روز در اين خصوص تصميم لازم را اتخاذ نموده و جهت اجرا به طرفين ابلاغ نمايد. ماده 21: مرجع تفسير كليه مفاد اين آيين‌نامه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مي‌باشد.
کد مطلب: 15186
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام