۰
plusresetminus
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۱۱

وضعیت بازار دوربینهای دیجیتال در کشور

ایرانی‌ها سالانه ۸۵ هزار دستگاه دوربین دیجیتال می‌خرند
وضعیت بازار دوربینهای دیجیتال در کشور

 گذر از دنیای دوربین‌های آنالوگ به دیجیتال به شکلی باور نکردنی نگرش ما را نسبت به تجربه‌های بصری تغییر داده و موج حاصل از این پویایی به حدی روز به روز در حال تغییر و پیشرفت است که کاربران آماتور را به سمت حرفه‌ای شدن سوق می‌دهد.

هم اکنون دوربین‌های دیجیتال مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به ضبط و ذخیره‌سازی وقایع قرار گرفته و آمارهای موجود از بازار دوربین‌های دیجیتال نشان می‌دهد که این فناوری روز به روز در میان ایرانی‌ها نیز طرفداران بیشتری می‌یابد و کاربران تکنولوژ‌های نوین استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای با کارایی‌های بالا را می‌طلبند.

براین اساس سازندگان بزرگ دوربین‌های دیجیتال نیز از مدت‌ها پیش به این امر واقف بودند که بسیاری از کاربران به استفاده از قابلیت‌هایی شبیه به دوربین‌های حرفه‌ای علاقه دارند و با وجودی که این کاربران حوصله یادگیری فوت و فن‌های استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای را ندارند خانواده جدیدی از دوربین‌های دیجیتال پا به عرصه وجود گذاشت که در اصل آماتوری بود و با ظاهری متفاوت، مقداری از امکانات مدل‌های حرفه‌ای را نیز عرضه کرد.

ایرانی‌ها سالانه ۸۵ هزار دستگاه دوربین دیجیتال می‌خرند

با توجه به رشد روز افزون فناوری، استفاده از جلوه‌های نوین فناوری در عکاسی و فیلم‌برداری نیز گسترش یافته که در این راستا شرکت‌های تولیدکننده با عرضه محصولات جدید خود این اجازه را به کاربران آماتور می‌دهند تا بتوانند علایق خود را در این زمینه به صورت حرفه‌ای دنبال کنند.

براساس گزارش‌های به دست آمده از بازار دوربین‌های دیجیتال و نحوه خرید و فروش این کالای دیجیتالی و نیز تحقیقات بر روی فرآیند و روند تغییرات در خرید مصرف‌کنندگان تجهیزات الکترونیکی در ایران مشخص شده که ایرانی‌ها سالانه ۸۵ هزار دستگاه دوربین دیجیتال خریداری می کنند.

نگاهی به بازار دوربین‌های دیجیتال در ایران نشان می‌دهد که کاربران ایرانی با گرایش استفاده از تکنولوژی‌های نوین همانند گوشی موبایل، علاقه زیادی به خرید دوربین دیجیتال نیز دارند و به همین جهت شاید به جرات بتوان گفت یکی از محصولاتی که در دنیای دیجیتال دارای تنوع و بازار جذاب برای ایرانی‌ها به شمار می‌رود همین دوربین‌های دیجیتال است.

اگرچه برای خرید دوربین کارآیی حرف اول را می‌زند اما فروشندگان این بازار معتقدند که فاکتور قیمت نیز در زمان خرید از درجه اهمیت بالایی میان کاربران ایرانی برخوردار است.

سهم دوربین‌های دیجیتال در بازار ایران

براساس گزارش‌های به دست آمده از بازار دوربین‌های دیجیتال، برند CANON با سهم ۴۲ درصدی در بازار دوربین‌های دیجیتال ایران محبوب‌ترین برند در بین ایرانیان شناخته شده که به دنبال آن SONY با ۲۰ درصد دومین برند منتخب ایرانیان به شمار می‌رود. همچنین OLYMPUS با ۱۰ درصد و FUJIFILM با ۸.۵ درصد رتبه های سوم و چهارم را در بازار ایران به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت سامسونگ با ۷.۶ درصد در رده پنجم این دسته‌بندی قرار گرفته و CASIO نیز ۶.۹ درصد بازار ایران را در دست دارد که ۵ درصد باقیمانده را سایر برندها به خود اختصاص داده‌اند که سهم ناچیزی از بازار ایران را دارا هستند.

در همین حال استفاده از دوربین‌های عکاسی دیجیتال حرفه‌ای و شبه حرفه‌ای نیز در ایران در دایره توجه بسیاری از علاقه‌مندان هنر عکاسی قرار گرفته است. 

با این وجود بسیاری از فعالان بازار دوربین‌های دیجیتال معتقدند که به دلیل فقدان آشنایی کافی با دوربین‌های دیجیتال، کاربرد واقعی این کالا در بسیاری مواقع برای کاربران با آنچه که انتظار آن را دارند تفاوت‌های زیادی دارد.

قیمت دوربین‌های دیجیتالی، کارت حافظه، اندازه و حجم مناسب برای حمل و نقل و سرعت تصویربرداری از دیگر مواردی است که برای هواداران این دوربین‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

در بازار دوربین‌های دیجیتال دوربین‌های معمولی با مصرف خانگی در رنج قیمت ۱۳۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان با کیفیت خوب به فروش می‌رسند و دوربین‌هایی که برای عکاسى حرفه‌اى درنظر گرفته شده و داراى امکانات یک دوربین حرفه‌اى هستند نرخی از ۵۰۰ هزار تومان به بالا دارند. دوربین‌های تجاری نیز با توجه به میزان مگاپیکسل‌ها از ۲ میلیون تا ۱۲ میلیون به فروش می‌رسند.

همچنین دوربین‌هایى که درجه مگاپیکسل آنها بیشتر است قیمت بیشترى دارند و متوسط مگاپیکسل‌ها در دوربین‌هاى با مصرف خانگى نیز بین ۲ تا ۱۰ مگاپیکسل است.
کد مطلب: 17344
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام