۰
plusresetminus
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۵

وزارت ICT و ضعفی به نام فرهنگ‌سازی

ایتنا - در نتیجه این خلاء رسانه‌های تخصصی این حوزه نیز به درستی توجیه نشده و با طرح پرسش‌هایی که پاسخ به هنگام و متناسب با نیاز افکار عمومی را نمی‌یابد، زمینه ابهامات بیشتر را فراهم می‌آورد.


علی شمیرانی – به جرات می‌توان گفت تمام طرح‌های کلان و ملی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فاقد پیوست فرهنگی هستند.
این وزارتخانه مملو از مدیران، متخصصان و کارشناسان فنی است که در نبود کارشناسان اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی زبده، مجال عرضه صحیح دستاوردهای خود را در سطح جامعه و افکار عمومی نمی‌یابند.

فارغ از انواع طرح‌هایی که در این وزارتخانه واژه ملی را یدک می‌کشند و بر سر ملی بودن برخی از آنها نیز بحث است، وزارت ارتباطات سال‌هاست که از نبود یک تیم سیاست‌گذار فرهنگی دچار صدماتی شده است.

برخی از مدیران این وزارتخانه زمانی که حرف از فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی هدفمند می‌شود، تصور می‌کنند که با پایان یافتن یک پروژه و برگزاری یک نشست خبری یا یک مصاحبه! کار تمام است.
این‌گونه می‌شود که از سیستم‌عامل ملی و جست‌وگر ملی و چندین و چند ملی دیگر گرفته تا پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات موجبات سردرگمی افکار عمومی، انتشار اطلاعات ناقص و گاه حتی غلط، این پروژه‌ها نه تنها با استقبال عمومی مواجه نمی‌شود بلکه با نگرانی و مخالفت‌هایی نیز مواجه می‌شود.

علت این امر نیز به نداشتن سیاست‌های حساب شده فرهنگی و اجرای الف تا یای پروژه توسط مهندسان فنی باز می‌گردد. در نتیجه این خلاء رسانه‌های تخصصی این حوزه نیز به درستی توجیه نشده و با طرح پرسش‌هایی که پاسخ به هنگام و متناسب با نیاز افکار عمومی را نمی‌یابد، زمینه ابهامات بیشتر را فراهم می‌آورد.

به این ترتیب برخی مدیران نیز ترجیح می‌دهند قید اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های خود را به علت عدم تسلط بر نحوه ارایه صحیح اخبار زده و در نتیجه گره جدیدی رو گره‌های قبلی می‌خورد. 

در اخیرترین نمونه رسانه‌ها، خبر از اظهارات وزیر ارتباطات در تشدید سرعت و توان برای اجرای شبکه ملی اطلاعات گزارش داده‌اند. پروژه‌ای که به علت اکتفا به مصاحبه صرف از سوی مسوولان مربوطه در سازمان فناوری اطلاعات، هنوز هم نتوانسته تصویر کامل و روشنی در جامعه ارایه دهد. 
اگرچه به همان دلایلی که در پی آمد، هنوز مشخص نیست پروژه شبکه ملی اطلاعات چند فاز دارد و این پروژه در کدام فاز است و با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه است، اما توصیه می‌شود وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نه تنها در خصوص پروژه مذکور و سازمان فناوری اطلاعات که در خصوص تمامی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه اقدام به تشکیل هسته یا تیم‌های سیاست‌گذار فرهنگی کند.
بدیهیست این گونه تیم‌ها کمک شایانی به تسهیل اجرای طرح‌ها و همچنین مساعدت سایر نهادها در پیشبرد سایر اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد کرد.
 


کد مطلب: 27816
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام