۲
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۷

درباره نخستین گام ICT دولت یازدهم

ایتنا - واعظی به تعبیری یار غار رییس جمهور جدید است و این نزدیکی با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور مزیت‌های زیادی برای تسهیل پیشبرد برنامه‌های ICT در کابینه ایجاد می‌کند.


علی شمیرانی - سرانجام انتظارها برای رونمایی از کابینه تدبیر و امید به پایان رسید تا به این ترتیب پرونده گمانه‌زنی‌ها و لابی‌ها برای در معرض دید قراردادن وزرای پیشنهادی نیز بسته شود.

اما در حالی که بازار تهیه نظرسنجی‌ها و بیانیه‌ها در حمایت از فرد پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گرم بود و اصناف و فعالان حوزه ICT نیز علناً آدرس کاندیدای مشخصی را ارایه می‌کردند، نظر دکتر روحانی روی فرد دیگری بود.

این فرد کسی نبود جز محمود واعظی که دکترای روابط بین‌الملل دارد و از مدیران دهه ۶۰ به شمار می‌رود.
به عبارت دیگر آخرین مسئولیت وی در حوزه ICT به ۲۸ سال قبل باز می‌گردد یعنی زمانی که بین سال‌های ۵۸ تا ۶۵ به مدت ۷ سال مدیریت عامل شرکت مخابرات ایران را بر عهده داشت.

واعظی از آن سال‌ها تا کنون به حوزه مرتبط با تحصیلات خود یعنی ارتباطات بین الملل و وزارت خارجه نقل مکان کرد. از این رو وزارت خارجه‌ای‌ها به خوبی وی را شناخته و از این بابت نام وی در کنار چند وزارتخانه دیگر نیز شنیده می‌شد.

جست‌وجو در اینترنت نیز چیزی از اظهارات واعظی در خصوص حوزه ICT و نگاه ایشان به این حوزه دستگیر جوینده نمی‌کند.
در خصوص برنامه‌های ارایه شده از سوی او نیز تا زمان ورود به مرحله اجرا باید منتظر ماند. 

به هر تقدیر نخستین گام و رویکرد دولت یازدهم در قبال حوزه ICT برداشته شد و حالا همه نگاه‌ها به فهرست معاونان و مدیران مورد نظر در وزارت ارتباطات است.
اگرچه وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه دارای یک امتیاز کلیدی است. واعظی به تعبیری یار غار رییس جمهور جدید است و این نزدیکی با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور مزیت‌های زیادی برای تسهیل پیشبرد برنامه‌های ICT در کابینه ایجاد می‌کند. 

در نهایت آنچه مسلم است وزارت تجزیه شده ارتباطات و فناوری اطلاعات نیازمند یک شوک و بازآفرینی در عرصه کلان کشور است. موضوعی که همگان را چشم‌انتظار نگاه داشته است. 

اگرچه بر حسب تجربه، عرف و اخلاق باید از هرگونه پیشداوری در خصوص فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت فاوا خودداری کرد و در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس پیشاپیش به وی تبریک گفته و برای ایشان آرزوی توفیق داشت. 
 
 
کد مطلب: 27091
نام شما
آدرس ايميل شما


ک.م
feedback
سلام

راستی سازمان نظان صنفی رایانه ای که قبل از تعین وزیر چپ و راست بیانیه, مصاحبه و ... اندر شرایط وزیر که باید مسلط و اشنا به فناوری اطلاعات باشد با معرفی متخصص امور بین الملل چرا ساکت هستند؟ نکنه کاسه ای زیر ... که ما خبر نداریم!!

کاشکی هستی زبانی داشتی تا ز هستان پرده ها برداشتی. عزت صاحبان فناوری اطلاعات مستدام باد!!1
امیر رجائی زاده
feedback
واعظی: آقای دکتر روحانی پنج نفر را برای وزارت ارتباطات در نظر داشتند وقتی من برای وزیر پیشنهادی انتخاب شدم، ابتکاری زدم و از هر پنج نفر از جمله آقای (نصرالله) جهانگرد برای نوشتن برنامه ام استفاده کردم.


واعظی: در این 33 سال گذشته بنده همیشه اعتدال گرا بودم و عضو هیچ دسته چپ یا راست نبودم. در جریانات سال 88 من عضو هیچ ستادی نبودم و موضعی نداشتم.


آقای واعظی گفت که هم در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحصیلات مرتبط دارد و هم تازه ترین مقالات علمی را رصد کرده است.


علی لاریجانی به نمایندگانی که در اطراف حسن روحانی تجمع کرده بودند، به شوخی گفت: دوستان من نگران جان آقای رئیس جمهور هستم. اجازه بدهید ایشان هوایی هم بخوردند.


واعظی: در مورد واگذاری شرکت مخابرات بر اساس اصل 44. من موفقی خصوصی سازی هستم. اما اینکه شرکت مخابرات درست به بخش خصوصی واگذار شده یا نه، من در جایگاهی نیستم که در این مورد قضاوت کنم.


واعظی: معتقدم باید فضای رقابتی را در دسترسی به شبکه‌های ثابت تقویت کرده و در مجامع منطقه‌ای بیشتر حضور داشته باشیم.


آقای واعظی گفت که نقش وزیر، مدیریت امور است و در هیچ کجای دنیا قرار نیست وزیران از تمامی جزئیات فنی وزارت تحت نظر خود آگاهی داشته و در آنها دخالت داشته باشند بلکه باید بتواند از کارشناسان خود استفاده کند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فن آوری اطلاعات در پاسخ به سئوالاتی که در مجلس مطرح شده، موضوع جدایی از این بخش طی سال های اخیر را مورد توجه قرار داد و گفت به دلیل تخصص خود در زمینه ارتباطات، با وجود خدمت در سایر دستگاه های دولتی، با تحولات این حوزه در تماس بوده است.


آقای واعظی با تلخیص برنامه های خود، گفت که بقیه وقت خود را به پاسخگویی به مسایلی اختصاص می دهد که در مورد این وزارتخانه مطرح است.


وزیر پیشنهادی ارتباطات و فن آوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت گسترش ارتباطات نوین برای توسعه اقتصادی و حفظ محیط زیست، یکی از مهمترین سیاست های خود را بهبود رابطه بین ارائه دهندگان خدمات و مردم و گسترش تکنولوژی از جمله افزایش پهنای باند موجود اعلام کرد.


پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی، رئیس مجلس از واعظی برای سخنرانی دعوت کرد

سبحانی فر گفت که ایران نتوانسته است از موقعیت استراتژیک خود به عنوان هاب ارتباطی منطقه استفاده کند که دلیل آن عدم توجه به نقش بخش خصوصی بوده است.



سبحانی فر گفت که تا کنون بخش خصوصی اجازه ورود به فعالیت در ایجاد زیرساخت های ارتباطاتی نبوده اما برنامه آقای واعظی به این مهم توجه لازم را کرده است.

سبحانی فر گفت که برنامه وزیر پیشنهادی حول برنامه توسعه شکل گرفته و دارای اهدافی است که مورد توجه رهبر انقلاب بوده است.



رمضانعلی سبحانی فر، نماينده مردم سبزوار به عنوان موافق برنامه های محمود واعظی سخنان خود را آغاز کرد.


زارعی: بیشتر به نظر می رسید آقای واعظی در قسمت وزارت امورخارجه مسئولیتی بپذیرد. به نظرم وقتی آقای واعظی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات انتخاب شد، خودش هم تعجب کرد.

علی اصغر زارعی: بعید می دانم که آقای واعظی اصلا از کارخانه ها و صنایع الکترونیکی بازدید و یا با مدیران آنها دیدار کرده باشد. تجارت و دولت الکترونیک نیز از مسائل جدید امروز است و بنده یقین دارم آقای واعظی نسبت به این مسائل کاملا بیگانه است.

زارعی: با اطلاعات گذشته نمی توان این وزارتخانه را اداره کرد.

زارعی: تحصیلات آقای واعظی در حوزه الکترونیک به پیش از انقلاب باز می گردد و 27 سال نیز از حوزه مدیریت این صنعت دور بوده اند و این برای مدیریت این وزارتخانه کافی نیست. حتی آشنایی اولیه با مبانی آن، کفایت مدیریت عالی این صنعت را نمی‌کند.

علی اصغر زارعی نماينده تهران، دومین نماینده مخالف برنامه های محمود واعظی سخنرانی خود را آغاز کرد.

کاتب: وزیر پیشنهادی ارتباطات تخصص و تجریه بین‌المللی لازم برای این مدیریت این وزارتخانه را دارد. اتفاقا امروز که کشور ما مشکل دیپلماسی را دارد، یک نفری که سابقه دیپلماسی را دارد می‌تواند به دولت کمک کند

کاتب: وزیر ارتباطات باید دو ویژگی داشته باشد؛ تخصص در حوزه الکترونیک است و دوم تخصص در دیپلماسی که آقای واعظی در هر دو حوزه تخصص دارد و در هر دو رشته تحصیل کرده است.

غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار نیز در دفاع از برنامه های آقای واعظی سخنرانی خود ار آغاز کرد.



حسینی: توجه به ضرورت توسعه زیر ساخت‌ها، ارتقا سطح آموزشی از نکات مهم برنامه‌های واعظی است. البته ایجاد فضای رقابتی برای ارئه خدمات به مردم نیز از جمله دیگر برنامه‌های وی است.

آقای حسینی: مهمترین نقطه قوت برنامه آقای واعظی این است که کاملا منطبق برنامه پنجم توسعه است.



باقر حسینی، به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات سخنان خود را آغاز کرد.



علی لاریجانی، رئیس مجلس بارها به نمایندگان تذکر داد که نظم جلسه را رعایت کنند.

بهروز نعمتی خطاب به محمود واعظی: شما برای صنایع مهم و مناطق الکترونیکی که باید ایجاد شوند، از جمله منطقه الکترونیکی فارس چه برنامه‌ای دارید؟



آقای نعمتی گفت که محمود واعظی یک دیپلمات شناخته شده است، اما اطلاعات وی از ارتباطات به دهه 60 بازمی‌گردد نه امروز.
.



پیشینه محمود واعظی: بدون سابقه وزارت- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، معاونت وزارت خارجه - معاونت پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیکدارای فوق لیسانس الکترونیک و دکترای روابط بین الملل. بلافاصله پس از انقلاب مدیرعامل شرکت مخابرات ایران شد و تا سال ۱۳۶۵ این مقام را در اختیار داشت. سپس به وزارت امور خارجه رفت و به مدت سه سال مشاور وزیر بود. در سال‌های ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بود و به مدت دو سال هم معاونت اقتصادی این وزارتخانه بود.

او در زمان ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌‌های سیاست خارجی را بر عهده داشت.

محمود واعظی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دومین وزیر پیشنهادی است که صلاحیت او مورد بررسی قرار می گیرد. بهروز نعمتی، نخستین نماینده ای است که در مخالفت با برنامه های او سخنرانی خود را آغاز کرد.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام