۰
plusresetminus
دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۲

دانشمندان به دنبال طوفان‌ مغناطیسی گم‌شده در دنباله مغناطیسی زمین

ایتنا - این معمای پیچیده «یک طوفان گم‌شده» است. به عبارت دیگر، طوفانی که نشانه‌های آن وجود دارد اما خود آن طوفان مشاهده نشده است. با دانستن این موضوع، اکنون ماموریت فضایی چندگانه مغناطیسی ناسا (ام‌ام‌اس) در تلاش است این معما را حل کند.
دانشمندان به دنبال طوفان‌ مغناطیسی گم‌شده در دنباله مغناطیسی زمین

میدان مغناطیسی زمین دنباله‌ای دارد که به آن دم مغناطیسی یا اصطلاحا مگنتوتیل گفته می‌شود، دنباله‌ای که ممکن است بسیاری از وجود آن آگاه نباشند و حتی نامش را هم نشنیده باشند. دانشمندان می‌گویند این دنباله مغناطیسی زمانی شکل می‌گیرد که باد خورشیدی به زمین برخورد می‌کند.

در عین حال، این دم مغناطیسی معمولا با طوفان‌های مغناطیسی همراه است، اما در سال‌های اخیر دانشمندان با یک معمای پیچیده و عجیب روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش اسپیس، این معمای پیچیده «یک طوفان گم‌شده» است. به عبارت دیگر، طوفانی که نشانه‌های آن وجود دارد اما خود آن طوفان مشاهده نشده است. با دانستن این موضوع، اکنون ماموریت فضایی چندگانه مغناطیسی ناسا (ام‌ام‌اس) در تلاش است این معما را حل کند.

این پروژه اکتشافی شامل چهار ماهواره است که در سال ۲۰۱۵ با یک موشک اطلس۵ (Atlas V)  به فضا پرتاب شدند و از آن زمان تا امروز، این چهار ماهواره، مرزهای مغناطیسی زمین را بررسی می‌کنند.

این مرز در واقع جایی است که میدان مغناطیسی زمین با باد خورشیدی برخورد می‌کند و همیشه با پدیده‌هایی به نام اتصالات مغناطیسی مجدد همراه است. اتصالات مغناطیسی مجدد زمانی رخ می‌دهد که خطوط میدان مغناطیسی به یکدیگر می‌پیوندند، از هم جدا و دوباره به هم متصل می‌شوند و در خلال این فرایند انرژی زیادی آزاد می‌کنند که به شکل گرما و انرژی جنبشی دیده می‌شود. این پدیده‌ها همچنین می‌توانند در جو زمین شفق‌ قطبی ایجاد کنند. دانشمندان این پدیده‌ها را اصطلاحا زیرطوفان می‌نامند.

ماموریت ام‌ام‌اس در سال ۲۰۱۷، نشانه‌هایی از این اتصالات مغناطیسی مجدد در یک زیرطوفان مشاهده کرد، اما نکته مبهم ماجرا این بود که هیچ زیرطوفانی مرتبط با آن دیده نشد.

به گفته دانشمندان، یک زیرطوفان باید با جریان‌های الکتریکی قدرتمند و نوسان‌های میدان مغناطیسی همراه باشد، اما ام‌ام‌اس هیچ‌کدام از این نشانه‌ها را ثبت نکرد و اثری از آن به دست نیامد.

اندی مارشال، پژوهشگر دوره پسادکتری در موسسه تحقیقاتی جنوب غربی دراین‌باره می‌گوید این احتمال وجود دارد که این زیرطوفان عجیب یک رخداد محلی باشد که ام‌ام‌اس به طور تصادفی نشانه‌های آن را مشاهده کرده است. به گفته او در غیر این صورت، ممکن است فهم و شناخت ما از رابطه میان اتصالات مجدد دم مغناطیسی (مگنتوتیل) و زیرطوفان‌ها تغییر کند.

برنامه اکتشافی ام‌ام‌اس طی سال آینده همچنان به بررسی و اندازه‌گیری اتصالات مجدد مغناطیسی در میدان مغناطیسی زمین ادامه خواهد داد و دانشمندان نیز روی زمین، شبیه‌سازی‌هایی از میدان مغناطیسی انجام خواهند داد تا رفتار آن را بهتر درک کنند.

دانشمندان امیدوارند با مقایسه این دو مجموعه از داده‌ها بتوانند این معما را حل کنند و رابطه دقیق میان اتصالات مجدد مغناطیسی و رویدادهایی را که این پدیده ایجاد می‌کند، بهتر بشناسند.
کد مطلب: 79070
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام