۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۳

تنها 57 شرکت مسئول تولید 80 درصد دی اکسید کربن جهان هستند

ایتنا - سال گذشته گرم ترین سال ثبت شده بود و زمین به سمت افزایش گرمایش جهانی 7/2 درجه ای پیش می‌رود. با این حال، بزرگترین تولیدکنندگان سوخت فسیلی و سیمان نسبت به تغییرات آب و هوایی بی توجه هستند و اوضاع را بدتر می‌کنند.
تنها 57 شرکت مسئول تولید 80 درصد دی اکسید کربن جهان هستند


گزارش جدید پایگاه داده Carbon Majors  نشان می‌دهد که تنها 57 شرکت مسئول 80 درصد انتشار دی اکسید کربن جهانی بین سال‌های 2016 تا 2022 بوده‌اند. 38 درصد از کل این مقدار از شرکت‌های ملی، 37 درصد از سوی نهادهای دولتی و 25 درصد از شرکت‌های تحت مالکیت سرمایه گذاران ایجاد شده است.

به گزارش ایتنا، نزدیک به 200 طرف توافقنامه پاریس را در سال 2015 تصویب کردند و متعهد شدند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند. با این حال، 58 شرکت از 100 شرکت دولتی و سرمایه‌گذار تولید خود را در سال‌های پس از آن افزایش داده‌اند.  این عدد، نشان دهنده تولیدکنندگان در سراسر جهان است که 87 درصد از تولیدکنندگان در آسیا، 57 درصد در اروپا و 43 درصد در آمریکای شمالی را شامل می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی دریافت که مصرف زغال سنگ در طول هفت سال، هشت درصد افزایش یافته و به 8.3 میلیارد تن رسیده است که یک رکورد بالا است. در این گزارش، شرکت دولتی زغال سنگ هند به عنوان یکی از سه تولیدکننده برتر دی اکسید کربن معرفی شده است. شرکت انرژی دولتی گازپروم روسیه و شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان سه مورد از بدترین متخلفان هستند.

 

اکسون موبیل در صدر فهرست شرکت های ایالات متحده قرار دارد که 1.4 درصد از انتشار دی اکسید کربن جهانی را در اختیار دارد. تزپورا برمن، مدیر برنامه های بین المللی: در استند‌ارث و رئیس پیمان منع گسترش سوخت‌های فسیلی گفت:« این شرکت‌ها میلیاردها دلار سود کرده‌اند در حالی که مشکل را انکار می‌کنند و سیاست‌های آب و هوایی را به تعویق می‌اندازند و مانع ایجاد می‌کنند.

آن‌ها میلیون‌ها دلار را صرف کمپین‎‌های تبلیغاتی برای بخشی از یک راه حل پایدار می‌کنند و در عین حال به سرمایه گذاری در استخراج بیشتر سوخت های فسیلی ادامه می‌دهند. این یافته‌ها تاکید می‌کند که بیش از هر زمان دیگری به دولت‌هایمان نیاز داریم تا در مقابل این شرکت‌ها بایستند و  به همکاری بین‌المللی جدید از طریق معاهده سوخت‌های فسیلی برای پایان دادن به گسترش سوخت‌های فسیلی و تضمین یک گذار واقعاً عادلانه نیاز داریم.»
 
کد مطلب: 78329
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام