چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۰

اروپا پروژه ۱۲۰ میلیون دلاری کشف «ذرات شبح» را آغاز کرد

ایتنا - مرکز بزرگ تحقیقات فیزیک هسته‌ای اروپا موسوم به سرن، پروژه جدیدی را با بودجه ۱۲۰ میلیون دلار آغاز کرده است تا شواهد وجود «ذرات شبح» در جهان هستی را کشف کند.
اروپا پروژه ۱۲۰ میلیون دلاری کشف «ذرات شبح» را آغاز کرد

این ذرات که هنوز مشاهده نشده‌اند، می‌توانند به درک بهتر انسان از ماهیت واقعی جهان کمک کنند.

بر اساس نظریه فعلی ذرات بنیادی فیزیک موسوم به «مدل استاندارد»، جهان از ۱۷ ذره اصلی مانند الکترون، بوزون هیگز و دیگر ذرات تشکیل شده است.

اما شواهد به دست آمده توسط اخترشناسان نشان می دهد که انسان تنها ۵ درصد از اجزای تشکیل‌دهنده جهان را مشاهده کرده و ۹۵ درصد باقی‌مانده هنوز ناشناخته است.

دانشمندان معتقدند این ۹۵ درصد ناشناخته ممکن است از "ذرات شبح" یا پنهانی تشکیل شده باشد که گمان می رود نوع شبح گونه و زوج ۱۷ ذره شناخته شده در مدل استاندارد باشند.

شتاب دهنده جدید سرن با طول ۲۷ کیلومتر، سه برابر بزرگتر و هزار بار حساس تر از نمونه قبلی است. پژوهشگران امیدوارند با کمک این ابزار پیشرفته، بتوانند ذرات ناشناخته را شناسایی کنند.

در آزمایش‌های قبلی، دانشمندان تنها می توانستند بعضی از ذرات را با برخورد به یکدیگر به اجزای کوچکتر تجزیه کنند. اما در روش جدید، قرار است همه ذرات را به سطح سختی بکوبانند تا تجزیه شوند.

سرن بزرگترین مرکز تحقیقات فیزیک ذره ای جهان در سوئیس است که در سال ۲۰۱۲ با شناسایی بوزون هیگز یا «ذره خدا»، یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی معاصر را رقم زد و درک انسان از منشا هستی و چگونگی شکل گیری ستارگان را متحول کرد.

اکنون این پژوهشگاه می کوشد تا با کمک تجهیزات پیشرفته جدید، شواهد قطعی از وجود ذرات شبح گونه و ناشناخته را در جهان هستی کشف کند که می تواند پیشرفت های علمی بزرگی را در پی داشته باشد.