۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۹

آیا جویدن آدامس استرس را از بین می‌برد؟

ایتنا - احساس رخوت یا استرس دارید؟ شاید جویدن آدامس کمک کند تا روی کارتان متمرکز شوید – دست‌کم این چیزی است که برخی شرکت‌های شکلات‌سازی و آب‌نبات‌سازی می‌خواهند باور کنیم.
آیا جویدن آدامس استرس را از بین می‌برد؟


شرکت تولیدکننده مواد غذایی «مارس» برای آدامس جدیدی بازاریابی می‌کند که تمرکز را افزایش می‌دهد و حاوی موادی است که ظاهرا سلامت مغز را بهبود می‌بخشد.

اینکه آدامس به سلامت روان کمک می‌کند، حرف جدیدی نیست. فکر «آدامس تقویت‌کننده تمرکز» شرکت مارس پس از گفت‌وگو با پرستاری پیدا شد که طی همه‌گیری کووید در شیفت‌های استرس‌زا برای کسب آرامش آدامس می‌جوید.  
 

آیا تاثیر آدامس بر بهبود سلامت روان و افزایش تمرکز پایه و اساس علمی دارد؟



تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که جویدن آدامس برای سلامت روان مفید است و به تمرکز بیشتر و کاهش استرس کمک می‌کند.

محققان در سال ۲۰۱۸ طی پژوهشی به این نتیجه رسیدند که جویدن آدامس و افزایش عملکرد یادگیری به هم مرتبط‌اند. پژوهش سال ۲۰۱۵ هم به ارتباط جویدن آدامس و بهره‌وری و هوشیاری بیشتر اشاره کرد. همچنین پژوهشی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که جویدن آدامس بر خلق‌وخوی افراد تاثیر مثبت می‌گذارد و سطح اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.

صنم حافظ، عصب‌روان‌شناس ساکن نیویورک، به یاهولایف گفت: «جویدن آدامس، با افزایش جریان خون در مغز، عملکرد شناختی و هوشیاری را افزایش می‌دهد و به توانایی تمرکز کمک می‌کند.»

طبق گفته او، جویدن آدامس فعالیت عصبی را تحریک می‌کند و هنگام انجام دادن کارهایی که نیازمند فعالیت ذهنی است تمرکز و دامنه توجه را افزایش دهد.
 

زیاد‌ه‌روی در جویدن آدامس


آدامس ممکن است برای سلامت روان فوایدی داشته باشد، اما زیاده‌روی در مصرف آن مشکلات سلامت را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش کلینیک کلیولند، جویدن بیش‌ از حد آدامس برای فک مضر است، زیرا بر عضلات فک و مفصل گیجگاهی ـ فکی (TMJ)، که فک پایینی را به جمجمه متصل می‌کند، پیوسته فشار وارد می‌کند.

این حرکت مداوم دهان فک و عضلاتش را خسته می‌کند و در طول زمان آن را دچار مشکل می‌کند.

 آدامس بر گوارش هم تأثیر می‌گذارد و باعث بلعیدن هوا و به‌دنبال آن تولید نفخ و گاز می‌شود.
کد مطلب: 78040
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام