۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۹

رکورد فروش جهانی 8.1 میلیون پرینتر سه بعدی FDM در سال 2023

2.7 میلیون پرینتر سه بعدی (3D Printer) در تمام تکنولوژیها در طول دوازده ماه منتهی در نمودار Q3'23 فروخته شده است.
رکورد فروش جهانی 8.1 میلیون پرینتر سه بعدی FDM در سال 2023
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


گزارش جدیدی از شرکت اطلاعاتی بازار CONTEXT (contextworld.com) اطلاعات جالبی را از گردش مالی بازار محصولات انواع فناوریهای چاپگر سه بعدی را نشان میدهد که بسیار در خور توجه میباشد؛ مثلا آمارها حاکی از افزایش فروش محصولات رومیزی بین کاربران خانگی و رکود محموله‌ چاپگرهای سه بعدی پلیمری پیشرفته در سه ماهه سوم 2023 است. طبق تحلیلها، محموله‌های چاپگر سه‌بعدی صنعتی 17 درصد و محموله‌ سیستم‌های فلزی کاهش 3 درصدی را نسبت به سه ماهه سوم 2022 تجربه کردند. بنا بر گزارش‌ها، این کاهش ناشی از تورم و نرخ‌های بهره بالا بوده است که بر بازارهای کلیدی جهانی تأثیر می‌گذارد.
 
اما علت پنهان این رکود و افت فروش جهانی چیست؟ فعالیت‌های ادغام و اکتساب ناموفق از برندهای مطرح 3d printer جهان مانند Stratasys، 3D Systems، Desktop Metal و Nano Dimension، همراه با افزایش اخراج‌ها - منجر به تغییر تمرکز از رشد بازار بسمت سودآوری شد.
 
با این حال، دستگاههای سطح عمومی همچنان سریع‌ترین بخش در حال رشد صنعت چاپ سه بعدی هستند و فروش سیستم‌های حرفه‌ای (صنعتی) را تحت الشعاع قرار داده‌اند. ظهور سازنده‌های چینی مثل BamboLab مستقر در شنژن به این رشد سریع کمک کرده و سایر برندهای چینی Creality و Elegoo نیز در این بازار پیشتاز هستند. کاهش در بخش محصولات «حرفه‌ای» مطمئناً می‌تواند به ویژگی‌هایی مرتبط باشد که جدیدا در چاپگرهای سه بعدی ارزانقیمت زیر ۲۵۰۰ دلار ظاهر شده و قبلاً در دسترس نبودند.
آمار وبسایت CONTEXT همچنین نشان داد که بر اساس نرخ‌های ارسال جهانی پنج ساله، 8.1 میلیون پرینتر سه‌بعدی رشته ترموپلاستیک (FDM) در آن دوره ارسال شده است. داده‌های بررسی پایداری مواد Filamentive نشان می‌دهد که میانگین استفاده از مواد در این حوزه برای هر کاربر بمیزان 2 کیلوگرم در ماه یا 24 کیلوگرم در سال است. ترکیب این نرخ با داده‌های CONTEXT، بطور بالقوه مصرف خیره کننده 194400 تن متریال ترموپلاستیک در سال را نشان میدهد که ارزشی در حدود 3.9 میلیارد دلار دارد.
filamentive.com/the-3d-printing-waste-problem

کریس کانری (Chris Connery)، رئیس تجزیه و تحلیل جهانی در CONTEXT توضیح داد: «بسیاری از شرکت‌های مطرح کشورهای غربی توجه خود را از حفظ بازار 3D Printer به سودآوری معطوف کردند که اشتباه مهلکی بود و اخیراً با ادغام‌ها و اخراج‌های ناموفق در حد بیشتری منحرف شده‌اند.
اگرچه این مشکلات در بازار گسترده‌تر جهانی نیز منعکس شد، اما برخی از بخش‌ها، به‌ویژه سطح مصرف‌کنندگان خُرد بازار که اغلب نادیده گرفته می‌شود، فرصت‌ها و نقاط قوت وجود داشت.»
نمودار بالا (اولین تصویر این مقاله) نشان میدهد که 2.7 میلیون پرینتر سه بعدی (3D Printer) در تمام تکنولوژیها در طول دوازده ماه منتهی در نمودار Q3'23 فروخته شده است. CONTEXT اعلام کرده: از برندهایی که ردیابی شده اند، بیش از 2 میلیون پرینتر سه بعدی FDM (زیر 2500 دلار) را نشان میدهد که در 4 سه ماهه گذشته از Q4-22 تا Q3-23 به سراسر جهان ارسال شده است.
 
بیشتر بخوانید: چاپگرهای سه بعدی هک شدند!
 

محموله‌های چاپگرهای سه بعدی صنعتی در سه ماهه سوم سال 2023 کاهش می‌یابد

 

CONTEXT گزارش میدهد که طی سه ماهه سوم 2023، محموله‌های جهانی پرینترهای سه بعدی صنعتی (Industrial 3D Printer) با قیمت بیش از 100.000 دلار نسبت به سال قبل 11 درصد کاهش یافته است. کاهش 17 درصدی در بخش چاپگرهای پلیمری و 3 درصد رکود برای چاپگرهای فلزی نیز مشاهده شد.
3dpe.ir/best-metal-fdm-3d-printer

بزرگترین بازار برای این کلاس قیمتی متعلق به کشور چین است. ارسال چنین پرینترهایی به صنایع چین در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، 16 درصد کاهش یافته که عمدتاً به دلیل ضعف سیستمهای مبتنی بر پلیمر است. پرینترهای فوتوپلیمریزاسیون VAT عملکرد بسیار ضعیفی داشته‌اند.
CONTEXT تأکید می کند که این ارقام ضعیف حمل و نقل، همچنان تحت تأثیر همه گیری COVID-19 قرار دارد. تقاضای ضعیف در بازارهای دندانپزشکی خاص، نتایج ضعیف شرکتهایی مانند 3DSystems را تشدید کرده است.
 
طبق گزارش مالیاتی تولیدکنندگان چاپگرهای سه بعدی SLA (که رهبری بازار چاپگرهای رزینی را در دست دارند)، در سه ماهه سوم سال 2023 نتایج "پرتنش و ناسازگار" را تجربه کرده‌اند. محموله های صنعتی این شرکتها در مقایسه با سال 2022، زمانی که بهبود سریع پس از قرنطینه شانگهای را تجربه می‌کردند، 28 درصد کاهش یافت.
با این حال، برخی نقاط رشد در بازار محصولات پلیمری PBF برجسته شده؛ EOS، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این دسته، طبق گزارش‌ها، رشد «عالی» فروش را برای چنین سیستم‌هایی تجربه کرده است. علاوه بر این، Stratasys شاهد افزایش 11 درصدی سالانه در صادرات چاپگرهای سه بعدی پلیمری مخصوص صنایع بوده است.
نهایتا، علیرغم کاهش کلی محموله‌ها، سه ماهه سوم 2023 شاهد افزایش درآمد جهانی چاپگرهای سه بعدی صنعتی در حد 2 درصد در سال است.
 

کاهش محموله و رشد درآمد در پرینترهای سه بعدی فلزی


با توجه به گزارش CONTEXT، کاهش 3 درصدی صادرات جهانی چاپگرهای سه بعدی فلزی عمدتاً ناشی از کاهش 9 درصدی فروش در سیستم‌های همجوشی بستر پودری (PBF) بوده است. وبسایت CONTEXT پرینترهای سه بعدی PBF / SLM را بزرگترین و مهمترین دسته در بازار پرینت فلزات می‌نامد.
3dpe.ir/slm-metal-3d-printer-technical-guid

چین و آمریکای شمالی، دو منطقه برتر در فضای پرینت فلزات، بترتیب کاهش -8٪ و -6٪ در سال را تجربه کردند. با این حال، علیرغم فعالیت ضعیف حمل و نقلی، درآمد کلی چاپگرهای سه بعدی فلزی 8 درصد بیشتر از سه ماهه سوم 2022 میباشد. این رشد درآمد ناشی از افزایش قیمت تورمی و محبوبیت روزافزون سیستم‌های همجوشی بستر پودری (LPBF) با حجم بالا و گران‌تر بوده است.
بررسی سوابق بازار جهانی نشان میدهد که اصطلاحا "جنگهای لیزری" دستگاههای چاپگر سه بعدی ابتدا توسط سازندگان پیشتاز غربی مانند Velo3D و Nikon SLM Solutions شروع شد اما بعدا شرکت‌های چینی مانند Farsoon، Eplus3D وXi’an Bright Laser Technologies (از سال گذشته) وارد این فضا شده‌اند مثلا جدیدترین پرینتر فلزی Eplus3D بنام EP-M1550، دارای حجم ساخت 1558-1558-1200 میلیمتر بوده و میتوان آنرا با حداکثر 25 لیزر پیکربندی کرد.
3dpe.ir/what-is-ded-3d-printer

درحالیکه بازار PBF شاهد کاهش گسترده محموله بود، چاپگرهای رسوب انرژی مستقیم (DED) عملکرد خوبی در سه ماهه سوم 2023 داشتند. در جای دیگر، SPEE3D هفت چاپگر سه بعدی مبتنی بر اسپری سرد فلزات WarpSPEE3D را بعنوان بخشی از طرح وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) به جنگ اوکراین ارسال کرد.
 

پرینترهای سه بعدی مصرف‌کنندگان عمومی عملکرد بهتری از سیستمهای گرانقیمت حوزه صنایع دارند


همانند محصولات صنعتی، بازارهای دستگاههای میان‌رده و فوق‌پیشرفته با رکود مواجه شده‌اند. سه ماهه سوم سال 2023 شاهد کاهش 5 درصدی پرینترهای سه بعدی سطح میانی شده است. بدون احتساب دو سازنده برتر یعنی Formlabs و UnionTech، فروش جهانی 17 درصد کاهش یافته و سایر رهبران کلیدی بازار عملکرد ضعیفی داشته اند. در واقع، محموله‌های پرینتر میان رده در سه ماهه سوم سال 2023 هفده درصد برای Stratasys، 28 درصد برای 3DSystems و 33 درصد برای MarkForged کاهش یافت.
 
با توجه به تحلیل CONTEXT، برند Formlabs چالش‌هایی را در بخش Midrange تشخیص داده و محصولاتی را با روش‌های جدید و در نتیجه قیمت‌های جدید اضافه کرده است. CONTEXT این تاکتیک "گسترش پورتفولیو : portfolio-expansion tactic" را "دستورالعمل موفقیت : recipe for success" می نامد که نه تنها میتواند به شرکتهای نوآور کمک کند، بلکه بازار را بعنوان یک کل ارتقا میدهد.
 
بازار پرینت سه بعدی حرفه‌ای کاهش 41 درصدی در محموله‌های سه ماهه سوم 2023 را گزارش نموده است (ششمین سه ماهه متوالی کاهش در بازار جهانی). در سال‌های اخیر، UltiMaker و Formlabs، رهبران بازار، محصولاتی در ویژگی‌های بهتر را با قیمت‌های بالاتر ارائه کرده‌اند. CONTEXT گزارش داده که این تاکتیک در گذشته موفق بوده، اما در شرایط تورمی اخیر با مشکل مواجه شده است.
 
در بازار حرفه ای، تقاضا اکنون بسمت سیستمهای ارزانتر fdm و «به اندازه کافی خوب» تغییر کرده است. همه فروشندگان حرفه ای 3DPrinter، بغیر از Nexa3D تازه وارد، شاهد کاهش دو رقمی ارسال سالانه در سه ماهه سوم 2023 بودند.
 

برای خرید چاپگرهای سه بعدی fdm  3dpe.ir/shop/3dprinter روی لینک کلیک کنید.
 

چاپگرهای سه بعدی رومیزی فروش محصولات صنعتی را محدود کرده‌اند


برخلاف سایر بخش‌ها وبسایت CONTEXT گزارش می‌دهد که بازار پرینترهای سه بعدی خانگی شاهد رشد 9 درصدی ارسال محصولات در سه‌ماهه سوم 2023 بوده است. طبق تحلیل آنها، خریداران نهایی بازار فکر میکنند عملکرد و نتایج مشابهی را از این سیستمهای سطح عمومی بدست می‌آورند، همانطور که در محصولات گرانتر میتوانند اما با هزینه خیلی کمتر.
چاپگرهای سه بعدی رومیزی اکنون در کاربردهای دندانپزشکی، خودرو، پزشکی و بهداشت، هوافضا، جواهرات و محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند. به این ترتیب، این پرینترهای سه بعدی دسکتاپی دیگر محدود به استفاده علاقه‌مندان و مشتریان آماتور نیستند.
3dpe.ir/all-type-of-fdm-3d-printer

اینجا هم شرکتهای چینی همچنان بر بازار desktop 3d printer تسلط دارند. بنا بر گزارشها، Creality از نظر سهم بازار جهانی برتر از سایر شرکتهاست. رشد فروش FDM تحت تاثیر برند BamboLab نیز هست که قبلاً CONTEXT گزارش داده بود "بازار چاپگرهای سه بعدی شخصی را طوفانی کرده است." در بازار رومیزی، Elegoo نیز رشد زیادی را نشان میدهد.
 

آیا رکود بازار جهانی محصولات پرینتر سه بعدی در سال 2024 هم ادامه خواهد یافت؟


بطور کلی، علیرغم رکود خرید جهانی چاپگرهای سه بعدی در سه ماهه سوم 2023، کانری (Connery) استدلال می‌کند که نزول 2023 "زمینه را برای بازگشت مجدد صعودی فراهم کرده و به نظر میرسد فروش جهانی چاپگرهای سه بعدی در سالهای آینده شتاب بیشتری بگیرد."
کانری خاطرنشان می کند که احتمالاً نرخهای بهره جهانی حداقل تا نیمه اول سال 2024 افزایش می‌یابد؛ به این معنی که محموله‌های سیستمهای صنعتی در کوتاه مدت ممکن است راکد باقی بماند. با این حال، CONTEXT گزارش داده که ترس از رکودهای منطقه‌ای تا حد زیادی کاهش یافته و ارزش اساسی فناوریهای 3D Printer بخوبی شناخته شده است. با کاهش هزینه سرمایه در نیمه دوم سال 2024 و تا سال 2025، این امر راه را برای رشد شتابان باز میکند.
 علاوه بر این، کانری معتقد است که فعالیت ادغام و اکتساب برندها تا سال 2024 ادامه خواهد داشت. «اگرچه شاید پس از تلاشهای ناموفق عمومی سال 2023 ، اپیدمی ادغام‌سازی نزولی شده، بسیاری از شرکت‌ها آشکارا اعلام کرده‌اند که بطور خصوصی در حال بررسی جایگزین‌های استراتژیک هستند، به این معنی که فروش، ادغام، اکتساب و واگذاری ممکن است هنوز در راه باشد.» مثلا در پایان سال 2023، برند Nano Dimension پیشنهاد جدیدی برای Stratasys ارائه کرد. در جای دیگر، شرکت‌هایی مانند BigRep برنامه‌های خود را برای عرضه عمومی در سال 2024 اعلام کردند.
کانری اضافه کرده که سطح ورودی بازار جهانی چاپگرهای سه بعدی «برای سرمایه‌گذاری جدید آماده است» و شرکت‌های بیشتری اکنون ارزش فزاینده ارائه شده توسط این بازار را تشخیص می‌دهند.
 
رفرنس این مطلب از لینک خبرگزاری انگلیسی زیر به فارسی ترجمه شده است:
 3dprintingindustry.com/news/8-1-million-fdm-3d-printers-in-the-market-amid-falling-industrial-3d-printer-shipments-context-reports-227647
کد مطلب: 77895
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام