۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۱

اپلیکیشن های ردیابی خواب چقدر موثر هستند؟

ایتنا - امروزه برنامه‌های ردیابی بسیار محبوب شده‌اند، در میان آنها طیف گسترده‌ای از برنامه‌های ردیابی خواب در سال‌های اخیر عرضه شده‌اند و به محبوبیت نسبی نیز دست پیدا کرده‌اند.
اپلیکیشن های ردیابی خواب چقدر موثر هستند؟

 
خواب یکی از مهم‌ترین بخش‌های سلامت و تندرستی انسان‌ها است. اما تعداد زیادی از مردم برا بهبود کیفیت خواب تلاش می‌کنند.
با ظهور و گسترش فناوری، و نفوذ آن به همه ابعاد زندگی روزمره، خواب نیز از مزایای فناوری بهره‌مند شده و به کمک بهبود کیفیت خواب شبانه آمده است.

مثلا احتمالا نمی‌دانید که در طول شب، چندبار از خواب می‌پرید، یا خروپف می‌کنید و یا حتی سرجایتان جابجا می‌شود.
اما فناوری و اپلیکیشن‌ها حتا مراقب خواب شما نیز هستند.

 

برنامه‌های ردیابی خواب


امروزه برنامه‌های ردیابی بسیار محبوب شده‌اند، در میان آنها طیف گسترده‌ای از برنامه‌های ردیابی خواب در سال‌های اخیر عرضه شده‌اند و به محبوبیت نسبی نیز دست پیدا کرده‌اند.

این برنامه‌ها می‌توانند خواب شما را ردیابی، ضبط و نظارت کنند، در حالی که این دستگاه‌ها عموماً از کاربران می‌خواهند که تلفن‌های خود را هنگام خواب در کنار خود نگه دارند، بنابراین این سؤال واضح باقی می‌ماند که آیا واقعاً مؤثر و ایمن هستند یا خیر.
 

چگونه کار می‌کند


برخلاف یک ردیاب تناسب اندام پوشیدنی یا ساعتی که می‌تواند خواب شما را ردیابی کند، اکثر برنامه‌های ردیابی خواب به سادگی از میکروفون و بلندگوی تلفن هوشمند شما برای اندازه گیری و ضبط خواب شما استفاده می‌کنند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که قبل از خواب گوشی هوشمند خود را روی میز کنار تخت خود قرار دهید. این اپلیکیشن‌ها صدا و حرکت را اندازه گیری می‌کنند تا کیفیت خواب را ردیابی کنند و بر اساس آن تحلیلی را ارائه دهند.

بهترین برنامه‌های ردیابی خواب قرار است بدون هیچ خطایی خواب شما را ضبط، تجزیه و تحلیل و ردیابی کنند، اما اغلب به یک طرح اشتراک پولی نیاز دارند و اگر هدف، دریافت بهترین تحلیل خواب باشد، احتمالا ارزش هزینه کردن را داشته باشد.

 
 

چه چیزی را زیر نظر دارید؟


ویژگی‌های ردیاب‌های خواب ممکن است تا حدودی متفاوت باشد، اما از نظر نظارت بر شما در هنگام خواب دارای نکات مشترکی هستند که عبارتند از:

- اندازه‌گیری مدت زمان خواب: با ردیابی زمان غیرفعال بودن، دستگاه‌ها می‌توانند زمان خواب شما در شب و زمان حرکت صبح را ضبط کنند.

- کیفیت خواب را تشخیص می‌هد: دستگاه‌های ردیاب می‌توانند خواب قطع شده را تشخیص دهند و به شما این امکان را می‌دهند که بدانید در طول شب چه زمانی می‌چرخید یا بیدار می‌شوید.

- ردیابی مراحل خواب: برخی از سیستم های ردیابی مراحل خواب شما و زمان زنگ هشدار را بررسی می کنند تا در طول دوره خواب عمیق کمتر شما را بیدار کنند که از نظر تئوری بیدار شدن را برای شما آسان می‌کند.

- عوامل محیطی: برخی از دستگاه‌ها عوامل محیطی مانند میزان نور یا دمای اتاق خواب شما را ثبت می‌کنند.

- عوامل سبک زندگی: برخی از ردیاب‌ها از شما می‌خواهند اطلاعاتی را در مورد فعالیت‌هایی که می‌توانند بر خواب تأثیر بگذارند، وارد کنید، مانند میزان کافئین مصرفی، زمانی که غذا می‌خورید یا اینکه آیا سطح استرس شما بالا است یا خیر.

- تشخیص خروپف: علاوه بر موراد بالا، برنامه‌های ردیابی خواب می‌توانند اختلالات خواب، از جمله خروپف یا صدای محیط را ضبط کنند که به شناسایی مشکلات احتمالی خواب کمک می‌کند.
 

اثربخشی و دقت


محدودیت‌های دقت ممکن است به دلیل اتکا به حسگرهای تلفن هوشمند ایجاد شود که ممکن است بر دقت داده‌های جمع‌آوری‌شده تأثیر بگذارد.

برخی از دانشمندان علوم خواب خاطرنشان می کنند که توانایی ردیابی خواب چنین برنامه هایی حتی با تلفن های جدیدتر ممکن است چندان مؤثر نباشد.
 


به گفته تعدادی از دانشمندان و کارشناسان خواب، برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند حاوی تعدادی الگوریتم داخلی هستند که ممکن است برای ردیابی دقیق نباشند، یا ممکن است به طور دقیق به یک نتیجه پزشکی قابل اعتماد منجر نشوند.

علاوه بر این، تمرکز بیش از حد بر روی داده‌های خواب می‌تواند منجر به شیدایی و اضطراب شود، و استفاده از تلفن‌های هوشمند درست قبل از خواب می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

بهتر است زمانی را که قبل از خواب جلوی صفحه نمایش می گذرانید محدود کنید، زیرا نور آبی مصنوعی می‌تواند ریتم خواب شبانه شما را مختل کند.

برنامه‌های ردیابی خواب همچنین می‌توانند به‌طور تصادفی از کار بیفتند، متوقف شوند یا آنطور که باید کار نکنند، زیرا ردیابی خواب شما به یک شب کامل از داده‌های دقیق خواب نیاز دارد تا بدانید مشکلات خواب شما کجاست و چگونه آنها را حل کنید.

همچنین، به نظر می‌رسد بسیاری از برنامه‌های ردیاب خواب حاوی تبلیغات ناخوشایند زیادی هستند که در بدترین زمان‌ها ظاهر می‌شوند.

از این رو، بهترین راه حل این است که قبل از عجله برای استفاده از این برنامه ها در تلفن‌های هوشمند خود، از یک پزشک و متخصص خواب کمک بگیرید و روش های درمانی را که ممکن است در مورد شما مفید نباشند، شناسایی کنید.
کد مطلب: 77834
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام