۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۴

چرا اپل از رویای خودروی برقی انصراف داد؟

ایتنا - بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، پس از صرف یک دهه کار و ۱۰ میلیارد دلار، اپل به طور رسمی پروژه‌ ساخت خودروی برقی را به طور کامل کنار گذاشته است.
چرا اپل از رویای خودروی برقی انصراف داد؟

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، پس از صرف یک دهه کار و ۱۰ میلیارد دلار، اپل به طور رسمی پروژه‌ ساخت خودروی برقی را به طور کامل کنار گذاشته است.

خبر فوق را مارک گورمن، خبرنگار سرشناس بلومبرگ، منتشر کرده است.

طبق گزارش بلومبرگ، اپل برنامه‌های خودروی الکتریکی خود را برای تمرکز بر هوش مصنوعی مولد متوقف کرده است.

گزارش جدیدی از مارک گورمن از بلومبرگ می‌گوید پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری، تحقیق، تلاش و جاه‌طلبی، اپل به طور رسمی پروژه خودروی الکتریکی خود را به نفع هوش مصنوعی متوقف کرد.

سال‌ها بود که شایعاتی از تلاش‌های این کمپانی برای ورود به دنیای خودرو به گوش می‌رسید و توسعه‌ی فناوری‌ خود رانندگی و دیگر قابلیت‌های پیشرفته برای «خودروی اپل» در جریان بود. اما به نظر می‌رسد تمرکز جدید این غول تکنولوژی بر حوزه‌ی دیگری مانند هوش مصنوعی (AI) است.

تصمیم به لغو این پروژه که در داخل به عنوان «پروژه تایتان» شناخته می‌شود، نشان دهنده چالش‌هایی است که حتی بزرگترین غول‌های فناوری هم در مورد ساخت یک خودرو با آن مواجه هستند، چه برسد به یک خودروساز کاملا عادی.

رویای خودروی برقی اپل حدود یک دهه پیش آغاز شد. در سال ۲۰۱۴ ، شایعاتی مبنی بر تمایل این شرکت به ورود به بازار خودروهای برقی به گوش رسید.

ظاهرا این شرکت روز سه‌شنبه این خبر را به صورت داخلی اعلام کرده و گفته است که افراد زیادی از تیم ۲۰۰۰ نفری پشت این پروژه به جای آن به سمت بخش هوش مصنوعی منتقل خواهند شد.

تعدادی از این کارمندان به تیم هوش مصنوعی اپل منتقل خواهند شد، اما برخی دیگر نیز اخراج خواهند شد.

در طول این سال‌ها، اطلاعات و شایعات زیادی پیرامون این پروژه منتشر شد؛ ابتدا، گفته می‌شد که اپل قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ خودرویی کاملاً خودران (سطح 5 SAE) را به بازار عرضه کند.

بعداً، این هدف به سطح 4 SAE (خودران در شرایط خاص) و سپس به سطح ۲+ (رانندگی خودکار با نظارت راننده) تقلیل یافت.

اخیراً، بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که اپل تولید خودروی برقی خود را به سال ۲۰۲۸ یا حتی دیرتر موکول کرده است.

بنابراین به جای یک خودروی برقی جالب با نام تجاری اپل که از نمایشگاه‌ها بیرون می‌آید، اپل این منابع را در توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته استفاده خواهد کرد. بخش هوش مصنوعی این شرکت، به ریاست جان جیاناندریا قرار است با پایان یافتن پروژه خودرو، هجوم استعدادها را دریافت کند.

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد علت اصلی توقف پروژه به طور رسمی منتشر نشده است. اما برخی منابع به نقش چالش‌های فنی و مشکلات مرتبط با هوش مصنوعی در این تصمیم اشاره کرده‌اند.

اگر این گزارش صحت داشته باشد، به نظر می‌رسد پروژه تایتان (Project Titan) در راستای تمرکز بر هوش مصنوعی کنار گذاشته می‌شود. این موضوع چندان تعجب‌ آور نیست، با توجه به کاهش بازار خودروهای الکتریکی و مشکلاتی که خودروسازان در حال حاضر با تولید و کاهش تقاضا مواجه هستند.

اکنون توقف و لغو این پروژه یک شکست نادر برای اپل است که در طول این سال‌ها روی قطعه‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خودروی خود کار کرده بود.
کد مطلب: 77672
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام