۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۳

مدیر عامل اوپن‌ای‌آی بدنبال 7 تریلیون دلار برای پروژه تراشه هوش مصنوعی

ایتنا - سم آلتمن درصدد جذب تریلیون‌ها دلار برای سرمایه‌گذاری در بازسازی صنعت جهانی نیمه‌رسانا است.
مدیر عامل اوپن‌ای‌آی بدنبال 7 تریلیون دلار برای پروژه تراشه هوش مصنوعی

وال استریت ژورنال گزارش داد، سم آلتمن درصدد جذب تریلیون‌ها دلار برای سرمایه‌گذاری در بازسازی صنعت جهانی نیمه‌رسانا است.
به گزارش ایتنا آلتمن بارها از مشکل عرضه و تقاضا در تراشه‌های هوش مصنوعی سخن گفته است. بسیاری از غول‌های فناوری فعال در حوزه هوش مصنوعی، نیازمند این تراشه‌ها هستند اما نیاز آنها تامین نمی‌شود و حتی رشد اوپن‌ای‌آی را نیز محدود می‌کند.
بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، آلتمن در حال بررسی پروژه‌ای است که ظرفیت جهانی تولید تراشه‌ها را افزایش می‌دهد و از قرار معلوم او با سرمایه‌گذاران مختلف از جمله دولت امارات متحده عربی گفت‌و‌گو می‌کند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از یکی از منابع گزارش داد آلتمن باید بتواند از ۵ تا ۷ تریلیون دلار برای پروژه سرمایه‌گذاری کند.

پست روز چهارشنبه آلتمن در ایکس این بود که اوپن‌ای‌آی باور دارد: «جهان به زیرساخت‌هایی برای هوش مصنوعی نیاز دارد،
از جمله ظرفیت ویژگی‌ها و مزایا و فواید، انرژی، مراکز داده، بیش‌تر از آنچه اشخاص برای ساختن برنامه‌ریزی می‌کنند.»
وی افزود: «فراهم آوردن زیرساخت‌های عظیم هوش مصنوعی و زنجیره تأمین انعطاف‌پذیر، برای رقابت اقتصادی بسیار اهمیت دارد» و اوپن‌ای‌آی درصدد تامین این زیرساخت‌ها است.»

این خبر پس از بحث و جدل درباره برخی از اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های پیشین آلتمن در صنعت تراشه بود.
مدی پیش و درست قبل از کنارگذاشتن کوتاه‌مدت از سمتش، گویا آلتمن به دنبال میلیاردها دلار برای سرمایه‌گذاری در زمینه تراشه جدیدی با نام رمزی «Tigris» بود تا رقیب بزرگ انویدیا باشد، و به همین دلیل برای به دست آوردن پول از سرمایه‌گذاران، به خاورمیانه سفر کرد.

در سال 2018، آلتمن شخصاً در شرکت نوپای تراشه‌های هوش مصنوعی، رِین نورومورفی، مستقر در نزدیکی دفتر مرکزی اوپن‌ای‌آی در سانفرانسیسکو سرمایه‌گذاری کرد. در سال 2019، اوپن‌ای‌آی،‌ استعلام بهایی مبنی بر سرمایه‌گذاری ۵۱ میلیون دلار برای تراشه‌های رین را امضا کرد.

 


همزمان با رونق تولید هوش مصنوعی در سال گذشته، انویدیا با بیش از سه برابر شدن ارزش بازار در سال 2023، کمپانی سود‌آور بزرگی بوده است. پردازشگر‌های گرافیکی این شرکت موجب تقویت مدل‌های زبان بزرگ ایجاد شده توسط شرکت‌های اوپن‌ای‌آی، آلفابت و متا می‌شوند.

براد لایتکپ، مدیر اجرایی اوپن‌ای‌آی در نوامبر گذشته به سی‌ان‌بی‌سی گفت در نوامبر سال 2022 که چت‌جی‌پی‌تی در اوپن‌ای‌آی راه‌اندازی شد، این شرکت دارای پردازشگرهای گرافیکی و ظرفیت محدودی بود و خود را عمدتاً شرکت سازنده ابزارهایی برای برنامه‌نویسان توسعه‌دهنده وب و بنگاه‌های کسب‌وکار می‌پنداشت.

زمانی که نوبت به انتشار ربات چت‌جی‌پی‌تی شده رسید، لایت‌کپ اعلام کرد که آلتمن از طرفداران بزرگ «آزمودن آن» بود و تصور می‌کرد چیزی مهم و شخصی در مورد تعامل متنی با مدل‌ها وجود دارد.

این حرکت نتیجه‌بخش بود. طبق گزارش اوپن‌ای‌آی، چت‌جی‌پی‌تی در آن زمان، رکورد سریع‌ترین رشد برای یک برنامه کاربردی مصرف‌کننده در تاریخ را شکست و اینک، بیش از 100 میلیون کاربر فعال هفتگی دارد و بیش از 92 درصد از شرکت‌های  جهانی از این بستر نرم‌افزاری استفاده می‌کنند.

گفتنی اس نوامبر گذشته، پس از آنکه هیئت مدیره شرکت، آلتمن را برکنار کردند، موجی از استعفا‌دهندگان یا تهدید‌کنندگان به استعفا به راه افتاد؛ تقریباً همه کارکنان شرکت، نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند و جنجالی در میان سرمایه‌گذاران از جمله مایکروسافت پدید آمد.
در عرض یک هفته، آلتمن به اوپن‌ای‌آی بازگشت و تاکنون، این شرکت، هیئت مدیره جدیدی شامل برت تیلور(مدیر عامل سابق سِیْلزفورس)، لاری سامرز(وزیر سابق خزانه‌داری) و آدام دی‌انجلو(مدیرعامل وب‌گاه کورا) را معرفی کرده است.
مایکروسافت در موضع ناظر بدون حق رأی در هیئت مدیره رسید و این شرکت همچنان قصد دارد بر شمار کرسی‌ها بیافزاید.
 
کد مطلب: 77270
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام