۰
plusresetminus
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۷

آیا می‌توان عقربه‌های زمان را به عقب برگرداند؟

ایتنا - دانشمندان در آزمایشی جالب توجه کشف کردند که ممکن است بتوان عقربه‌های زمان را - دست‌کم برای برخی مواد - به عقب برگرداند.
آیا می‌توان عقربه‌های زمان را به عقب برگرداند؟

تاکنون تصور می‌شد که زمان تنها در یک جهت جلو می‌رود اما فیزیکدانان دانشگاه فنی دارمشتات آلمان موفق به انجام آزمایشی شدند که نشان می‌دهد دستکم برای برخی مواد، می‌توان جهت حرکت زمان را برعکس کرد.

دکتر تیل بومر، سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: "ما دریافتیم که حرکات مولکولی درون موادی مانند شیشه و پلاستیک، وقتی از زاویه‌ای خاص مورد بررسی قرار می‌گیرند، به نوعی در زمان معکوس می‌شوند."

این یافته بدان معناست که اگر بتوان ساعت درونی مواد را که مبنای پدیده‌هایی همچون کهنگی است، به عقب برگرداند، ظاهراً هیچ تفاوتی با وضعیت قبلی نخواهد داشت.

دکتر بومر تأکید می‌کند که این یافته به این معنا نیست که پدیده‌هایی مانند کهنگی مواد قابل برگشت‌اند، بلکه تنها نشان می‌دهد مفهوم زمان در خود مواد نیز ریشه دارد و مستقل از زمانی است که ما تجربه می‌کنیم.

پروفسور توماس بلوچوویچ، همکار دکتر بومر می‌افزاید: "ما با انجام این آزمایش پاسخ بسیاری از پرسش‌ها را پیدا کردیم اما در عین حال با سیلی از پرسش‌های تازه‌ای نیز مواجه شده‌ایم. به عنوان مثال می‌خواهیم بدانیم ارتباط برگشت‌پذیری زمان ماده و قوانین بنیادین فیزیک چیست؟"

پژوهشگران امیدوارند با ادامه مطالعات، بتوانند پاسخ این پرسش‌ها و نیز دیگر مسائل مرتبط را پیدا کنند و چه بسا شاهد یافته‌های جالب توجه دیگری نیز باشند.

 
کد مطلب: 77060
برچسب ها: زمان فیزیک
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام