۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۰

رقابت شدید در بازار "رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی"

ایتنا -در حال حاضر رقابت نفس‌گیری در زمینه ساخت پردازنده‌های گرافیکی برای هوش مصنوعی و محاسبات سنگین، بین 3 شرکت AMD و  Nvidia و Intel در جریان است، هر چند فعلا انویدیا در این بازار دست بالا را دارد.
رقابت شدید در بازار "رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی"
ویکتور پنگ، رئیس شرکت AMD روز پنجشنبه اعلام کرد که با توجه به ایجاد رقابت در بازار "رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی" به این این میدان وارد شده و با سرمایه‌گذاری در آن، رقابت خود را گسترش خواهد داد.
بنگ در گفت‌وگو با شبکه CNBC همچنین تصریح کرد که این شرکت انتظار دارد در نیمه دوم سال از رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی بیشتری استفاده کند.
 

رایانه شخصی هوش مصنوعی


AI PCs یا رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی، آن دسته از رایانه‌های شخصی هستند که از پردازنده‌های ویژه هوش مصنوعی برخوردارند و قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند ترجمه بلادرنگ زبان‌ها را انجام می‌دهند.
بدین ترتیب، همزمان با گسترش جهانی فناوری هوش مصنوعی، AMD غول تراشه‌ساز آمریکایی به رقابت تنگاتنگ با دیگر شرکت‌ها چون Nvidia و نیز اینتل روی PCهای هوش مصنوعی می‌پردازد.

گفتنی است که علاقه فراوان به هوش مصنوعی و نیز سرمایه‌گذاری جهانی بر روی آن، به‌ویژه از زمانی اوج گرفت که ChatGPT در نوامبر 2022 و توسط شرکت OpenAI راه‌اندازی شد.

از سوی دیگر یک موسسه پژوهشی با نام Canalys در دسامبر گذشته اعلام کرد که انتظار می‌رود گسترش این فناوری و نیز رونق هوش مصنوعی مولد، به افزایش فروش رایانه‌های شخصی منجر شود،‌ پیش‌بینی می‌شود که 60 درصد رایانه‌های شخصی در سال 2027 دارای قابلیت هوش مصنوعی باشند.
شرکت تحقیقاتی International Data Corporation نیز اعلام کرده که در ابتدا، صرفا برخی از مراکز سازمانی و بزرگ خواهان دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی بودند، اما اکنون با گسترش کاربردها و نیز کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری، این بازار هر چه بیشتر گسترش خواهد یافت و به کاربران عادی نیز خواهد رسید.

همچنین مدیر عامل شرکت HP اعلام کرد «از پیش‌بینی افزایش رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی در بازار کلی رایانه‌های شخصی هیجان‌زده است، هر چند تحقق آن مدتی مدتی طول خواهد کشید.»
 

رقابت سخت در بازار رایانه شخصی هوش مصنوعی


در حال حاضر، رقابت نفس‌گیری در زمینه ساخت پردازنده‌های گرافیکی برای هوش مصنوعی و محاسبات سنگین، بین 3 شرکت AMD و  Nvidia و Intel در جریان است، هر چند فعلا انویدیا در بازار پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده در برنامه‌های هوش مصنوعی، دست بالا را دارد،‌ از جمله مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی چون ChatGPT بر روی پردازنده‌های گرافیکی Nvidia مانند H100 اجرا می‌شوند.

شرکت AMD در ماه دسامبر گذشته در رقابت با با تراشه‌های H100 انویدیا، تراشه‌های جدید خود با عنوان Instinct MI300X را عرضه کرد که پردازنده‌های گرافیکی ویژه آموزش مدل‌های زبان بزرگ خواهند بود.
این شرکت در ماه ژانویه نیز پردازنده دسکتاپ سری Ryzen 8000G را معرفی کرد که کاربران را قادر می‌سازد برای کارهای سنگین از جمله بازی و تولید محتوا، قدرت و عملکرد مناسبی از سیستم خود دریافت کنند.

شرکت اینتل نیز در ماه دسامبر تراشه‌های Core Ultra را برای اجرای سریع‌تر برنامه‌های هوش مصنوعی عرضه کرد. این شرکت اعلام کرد این پردازنده‌ها به بیش از 230 دستگاه از اولین رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی از جمله محصولاتی از ایسر، ایسوس، دل، اچ‌پی و لنوو به‌کار خواهند رفت.

به گفته مدیر شرکت AMD: «هوش مصنوعی صرفا مختص فقط پردازنده‌های گرافیکی مرکز داده نیست، بلکه سرورها نیز سهم مهمی در این زمینه دارند و ما در سال گذشته سهم قابل توجهی از این بازار را به دست آوردیم، و همچنان انتظار داریم که با MI300 سهم خود در این خصوص را حفط کنیم.»
 
کد مطلب: 77029
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام