۰
plusresetminus
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۵۲

خرده‌های سیارکی که هفته پیش در حوالی برلین افتاد پیدا شد

ایتنا - جویندگان شهاب‌سنگ قطعات سیارکی را که هفته پیش بر فراز برلین به زمین برخورد کرد، ردیابی و پیدا کردند و به نظر می‌رسد این سیارک «بسیار نادر» باشد.
خرده‌های سیارکی که هفته پیش در حوالی برلین افتاد پیدا شد

تکه‌هایی از سیارک کوچک موسوم به «‌۲۰۲۴ بی‌اکس۱»، یکشنبه گذشته تنها دو ساعت پس از آن‌که ستاره‌شناسان کشفش کردند در آسمان برلین سوخت و به یک آذرگوی بی‌خطر تبدیل شد.

محققان و دانشمندان تازه‌کاری که به دنبال تکه‌های باقی‌مانده از این سنگ فضایی در اطراف برلین بودند، روز جمعه تعدادی از آن‌ها را پیدا کردند و نمونه‌های بیشتری از این شهاب‌سنگ طی آخر هفته کشف شد.

متخصصان از‌جمله پیتر جنیسکنز، دانشمند شهاب‌شناسی، متوجه شدند که این قطعه سنگ‌ها «بسیار نادرند»، زیرا به سنگ‌هایی شباهت دارند که روی زمین پیدا می‌شوند.

موسسه جست‌وجو برای هوش فرازمینی (SETI) در بیانیه‌ای یادآور شد: «سیارکی که یکشنبه گذشته به نزدیکی برلین برخورد کرد، اکنون با موفقیت پیدا شده است.»

دکتر جنیسکنز به اسپیس‌دات‌کام (Space.com) گفت: «آنچه ما در واقع به دنبال آنیم، بسیار متفاوت از چیزی بود که بیشتر افراد آن را شهاب‌سنگ در نظر می‌گیرند. اگر شما در میان مزارع قدم می‌زدید و سنگی مانند این را می‌دیدید، از کنار آن عبور می‌کردید.»

دانشمندان گفتند چنین سنگ‌های فضایی «بسیار کمیاب‌اند» و محققان می‌گویند تنها ۱ درصد از کل شهاب‌سنگ‌های شناخته‌شده را تشکیل می‌دهند.

به گفته اتحادیه بین‌المللی نجوم، این سنگ فضایی با عرض حدود یک متر (۳.۳ فوت) را ستاره‌شناس مجارستانی، کریستیان ارنچکی، تنها دو تا سه ساعت پیش از برخورد آن کشف کرد.

سپس ناسا کشف این سیارک را حدود ۲۰ دقیقه پیش از برخورد تایید کرد.

این سیارک که نخستین بار با نام موقت «سار۲۷۳۶» شناخته شد، حدود یک متر عرض داشت و هنگامی که در آسمان برلین حوالی ساعت ۰۰:۳۳ به وقت جهانی ظاهر و ناپدید شد، با دوربین عکاسی ثبت شد.

به گفته اخترشناسان، مشاهده آن غیرعادی بود، زیرا ۹۹ درصد از سیارک‌های نزدیک به زمین با قطر کمتر از ۳۰ متر (۹۸ فوت) هنوز کشف نشده‌اند.

ستی (SETI) گفت از زمان برخورد آن در ۲۲ ژانویه، یک تیم اختصاصی متشکل از ۱۲ تا ۲۱ نفر از‌جمله متخصصان و دانشجویان موزه تاریخ ملی، محل را به دنبال قطعات کوچک جست‌وجو کرده‌اند. 

هرچند جست‌وجو در ابتدا چالش‌برانگیز بود، زیرا شهاب‌سنگ‌ها شباهت زیادی به سنگ‌های معمولی زمینی داشتند.

یک قطعه بزرگ نخستین بار در روز پنجشنبه پیدا شد و سپس به ترتیب دو شهاب‌سنگ دیگر به جرم ۵.۳ گرم و ۳.۱ گرم کشف شد.
کد مطلب: 77013
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام