۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۲

چهارپای رباتیکی که از فضا کنترل می‌شود!

ایتنا - فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی ربات سگ‌مانندی به نام «برت»(Bert) را روی زمین در طول ماموریت شبیه‌سازی شده مریخ کنترل می‌کند.
چهارپای رباتیکی که از فضا کنترل می‌شود!

مارکوس واند(Marcus Wandt)، فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی، یک دوست رباتیک چهار پا را برای اولین بار در ماه ژانویه از فضا کنترل کرد. مدیر پروژه DLR(آژانس فضایی آلمان) در بیانیه اخیر خود گفته است: تعبیه پا برای  یک ربات به جای چرخ، ممکن است به این دستگاه‌ها اجازه دهد راحت‌تر از تپه‌ها بالا بروند یا در غارهای مریخ یا جهان‌های دیگر حرکت کنند.

مقامات آژانس فضایی آلمان نوشتند: تاکنون تنها ربات‌های چرخ‌دار از راه دور توسط فضانوردان کنترل می‌شدند. اما برت به چندین نوع راه رفتن تسلط دارد و به لطف حرکت مبتنی بر پاهایش، حتی می‌تواند زمین‌های ناهموار، از جمله غارهای کوچک را که هم تیمی‌هایش نمی‌توانند به آن‌ها برسند، کشف کند.

آژانس فضایی آلمان سالها تمرین با فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده است. این آزمایش اخیر نیز به دنبال فعالیت‌های انجام شده در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۳ انجام شد تا مشخص شود چگونه تأخیرهای زمانی بر کنترل ربات‌ها در طول ماموریت‌های فضایی تأثیر می‌گذارند.

 

چند دقیقه طول می‌کشد تا سیگنالی بین زمین و مریخ ارسال شود و روش‌های جدیدی برای کار در چنین محیط‌هایی ضروری است. حتی فضانوردانی که در مدار هستند، در مسیرشان در اطراف سیارات یا ماه که ربات‌ها روی سطح آنها قرار دارند، با تاخیر زمانی جزئی ثانیه‌ای مواجه می‌شوند.

این ربات‌ها در مرکز هوافضای آلمان در اوبرپفافن هوفن، درست در غرب مونیخ کار می‌کنند و تحت پروژه آواتار سطحی، که توسط آژانس فضایی آلمان و آژانس فضایی اروپا مدیریت می‌شود، اداره می‌شوند.

مقامات آژانس فضایی آلمان نوشتند: اجازه دهید دوست چهارپای واند به طور مستقل محیط آزمایشگاه را کاوش کند و با چشمان دوربینی خود، زمین را زیر نظر بگیرد. همچنین یک ربات انسان‌نما به نام رولین جاستین، که روی چرخ‌ حرکت می‌کند، همراه با سطح‌نورد اینترکت آژانس فضایی اروپا به این ماموریت کمک کرد. این گروه با هم کار کردند تا با موفقیت یک لوله کوتاه را نصب کنند، لوله‌ای که می‌تواند یک دستگاه اندازه‌گیری علمی در آینده باشد.
 

آژانس فضایی اروپا تحت برنامه آرتمیس به رهبری ناسا کار می‌کند تا فضانوردان را در اواخر دهه ۲۰۲۰ بر اساس توافقنامه بین‌المللی آرتمیس که هدف آن ایجاد یک پایگاه ماه و حضور دائمی در قطب جنوبی ماه است، به سطح ماه بفرستد. مقامات فضایی تاکید کرده‌اند که آرتمیس همچنین یک زمین آزمایشی ارزشمند برای بردن فضانوردان به مریخ در دهه‌های آینده خواهد بود.

ربات‌ها اغلب قبل از آماده شدن برای فضا، چندین دهه توسعه را پشت سر می‌گذارند و حتی آن‌هایی که در آنجا کار می‌کنند معمولا ماهیت آزمایشی دارند. گفته می‌شود ربات‌هایی که روی سطح ماه کار می‌کنند، ممکن است روزی برای یک مأموریت واقعی در سیاره سرخ استفاده شوند.
کد مطلب: 76978
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام