چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۲۸

شناسایی ۸۵ سیاره که احتمال حیات در آن‌ها وجود دارد

ایتنا - ستاره‌شناسان ۸۵ سیاره احتمالی کشف کرده‌اند که ممکن است میزبان حیات بیگانه باشند.
شناسایی  ۸۵ سیاره که احتمال حیات در آن‌ها وجود دارد

دانشمندانی که آن‌ها را پیدا کرده‌اند، می‌گویند تصور می‌شود که این سیارات دوردست - که وجود خود آن‌ها هنوز تایید نشده‌ است- از دمایی برخوردارند که باعث می‌شود به اندازه کافی خنک باشند تا حیات را حفظ کنند.

این سیارات فراخورشیدی از نظر اندازه به مشتری، زحل و نپتون شباهت دارند. آن‌ها را ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا یا «تِس» (TESS) مشاهده کرده است.

تِس دانشمندان را قادر می‌کند تا افت و کاهش درخشندگی ستارگان را که «گذر»* نامیده می‌شود و ناشی از عبور اجرام از مقابل ستارگان است، مشاهده کنند.

معمولا برای کشف یک سیاره فراخورشیدی به این روش، دست‌کم سه گذر باید رصد شود تا مشخص شود که گردش این سیارات به دور ستاره خود چقدر طول می‌کشد.

با این حال، محققان در بررسی جدید، منظومه‌هایی را با تنها دو گذر در آن‌ها بررسی کردند، که به کشف سیاراتی منجر می‌شود که دوره‌های مداری طولانی‌تری دارند و امکان کشف سیارات فراخورشیدی در دماهای سردتر را فراهم می‌کنند.

۸۵ گزینه احتمالی سیاره فراخورشیدی، بین ۲۰ تا ۷۰۰ روز طول می‌کشد تا به دور ستاره میزبان خود بگردند، در حالی که بیشتر سیارات فراخورشیدی رصدشده با تس، دارای دوره مداری سه تا ۱۰ روزه‌اند.

پژوهشگران می‌گویند که برخی از این سیارات به اندازه کافی از ستاره‌های میزبان خود دورند که می‌توانند در دمای مناسبی برای حفظ حیات باشند. این منطقه، «منطقه زیست‌پذیر» شناخته می‌شود.

در این مرحله هنوز لازم است که این اجرام به منزله سیارات فراخورشیدی تایید شوند، اما محققان امیدوارند که با رصدهای آتی به این امر دست یابند.

۶۰ سیاره از ۸۵ سیاره فراخورشیدی احتمالی، اکتشافات جدید به شمار می‌روند، اما ۲۵ سیاره فراخورشیدی دیگر را تیم‌های تحقیقاتی مستقل با استفاده از تکنیک‌های مختلف در داده‌های تس شناسایی کرده‌‌اند.

فیت هاتورن، پژوهشگر دوره دکترا در دانشگاه وارویک، گفت: «ما یک الگوریتم اولیه را برای جست‌وجوی گذرها بر روی نمونه‌ای از ۱.۴ میلیون ستاره اجرا کردیم.»

«پس از یک فرایند بررسی دقیق، این را به ۸۵ منظومه کاهش دادیم که به نظر می‌رسد میزبان سیاره‌های فراخورشیدی باشند که در مجموعه داده‌ها، فقط دو بار از مقابل ستاره خود گذر می‌کنند.»

پروفسور دانیل بیلیس، که او نیز در این پژوهش مشارکت داشت، افزود: «پیدا کردن این سیارات و دانستن اینکه بسیاری از آن‌ها ممکن است در منطقه دمایی مناسب برای حفظ حیات باشند، بسیار هیجان‌انگیز است.»

او افزود: «با احتساب روحیه همکاری ماموریت تس، ما اکتشافات خود را به صورت عمومی نیز منتشر کرده‌ایم تا اخترشناسان در سراسر دنیا بتوانند این سیاره‌های فراخورشیدی منحصربه‌فرد را با جزئیات بیشتری بررسی کنند. ما امیدواریم که این امر به تحقیقات بیشتر در خصوص این سیارات فراخورشیدی جذاب بینجامد.»

دکتر سام گیل، نویسنده دوم این مقاله، خاطرنشان کرد: «تشخیص سیارات فراخورشیدی با اتکا به بررسی صرفا دو گذر، روشی هوشمندانه برای یافتن سیارات فراخورشیدی با دوره تناوب طولانی‌تر در بررسی‌های روش گذر است. این به ما امکان می‌دهد سیاراتی را پیدا کنیم که از آنچه در جست‌وجوهای رایج گذر می‌توان یافت، بسیار سردترند.»

{توضیح: تلسکوپ‌ تس از زمان پرتاب آن در سال ۲۰۱۸ هزاران سیاره فراخورشیدی کشف کرده است. تس نمی‌تواند تصویر مستقیم سیاره‌های دور را تشخیص دهد، اما می‌تواند از زاویه دید خود، افت میزان درخشندگی ستاره‌ای دوردست را در زمانی که سیاره‌ای از مقابل آن عبور می‌کند، اندازه‌ بگیرد. چنین عبوری، «گذر» نامیده می‌شود و این روش یافتن سیارات فراخورشیدی، روش «گذر» (transit) نام دارد.}