۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰

مراسم تدفین در ماه!

ایتنا - تدفین فضایی و سپردن خاکستر درگذشتگان به فضا با پرتاب فضاپیمای پرگرین-۱، به سوژه علاقه‌مندان به فضا تبدیل شد.
مراسم تدفین در ماه!
تدفین فضایی و سپردن خاکستر درگذشتگان به فضا با پرتاب فضاپیمای پرگرین-۱ باز هم به بحث داغ علاقه‌مندان به فضا تبدیل شد. این فضاپیما قرار بود نخستین فضاپیمای آمریکایی باشد که طی ۵۰ سال گذشته بر روی سطح ماه فرود می‌آید. این کاوشگر ۱.۲ تنی که از سکوی پرتابی در دماغه کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد، قرار بود در روز ۲۳ فوریه در «سینوس ویسکوزیتات» ماه فرود بیاید، اما شرکت سازنده آن، آستروبوتیک، اعلام کرد که این کاوشگر اندکی پس از جدا شدن از موشک «ولکان قنطورس» متعلق به ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (یو‌ال‌اِی)، دچار مشکل فنی شده است.

این کاوشگر که حامل ده‌ها محموله از شرکت‌‌های مختلف دولتی و خصوصی بود، قرار بود گنبدهای آتش‌فشانی ماه و نواحی مجاور آن را بررسی کند و هشت روز فعال بماند.

اگرچه این کاوشگر با هدف بررسی ویژگی‌های حرارتی ماه، فراوانی هیدروژن، میدان‌های مغناطیسی و میزان پرتوهای موجود در ماه ارسال شده بود، اما به گزارش اسپیس، در این فرودگر روباتیک محموله‌هایی از دو شرکت نوپای کارآفرین به نام‌های «الیسیوم اسپیس» و «سلستیس» نیز وجود داشت که قرار بود بقایای چند پیکر سوزانده‌شده و دی‌ان‌ای آن‌ها را به سطح ماه منتقل کند.

در پی اعلام این تصمیم، بو نیگرن، رئیس قبیله ناواهو که در مانیومنت ولی (Monument Valley) در مرز ایالت یوتا و آریزونا زندگی می‌کنند به دلیل آنچه «هتک حرمت فضای مقدس [ماه]» توصیف ‌کرد، اعتراض خود را به سازمان فضایی ناسا و وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده ابراز کرد.

 

بو نیگرن با اشاره به این‌که ماه در فرهنگ قبیله ناواهو مورد احترام و مقدس است، خواستار آن شده بود که پرتاب این کاوشگر به تعویق بیفتد و مقامات فضایی پیش از ارسال خاکستر انسان به ماه، با این قبیله مشورت کنند. 

ناسا تلاش کرده است که از ارسال محموله‌های مناقشه‌برانگیز به فضا پرهیز کند و می‌گوید این قبیل محموله‌های تجاری به شرکت‌های خصوصی تعلق دارند و ناسا روی چنین محموله‌هایی کنترل زیادی ندارد.

در همین حال، شرکت خصوصی سلستیس با رد این گونه درخواست‌ها اعلام کرد که هیچ فرهنگ یا دینی حق این را ندارد که به سایرین بگوید در اکتشافات فضایی خود چه‌کار کنند.

گفتنی است کاوشگر پرگرین که در ماموریتش به ماه ناموفق ماند، خاکستر نویسنده مشهور داستان‌های علمی تخیلی، آرتور سی کلارک را با خود حمل می‌کرد.

الیسیوم اسپیس جزئیات بیشتری در‌باره مشتریان خود منتشر نکرده است و به درخواست‌ها برای اظهارنظر در‌این‌باره نیز پاسخی نمی‌دهد، اما بر اساس تصویری که از کپسول‌ها حین آماده‌سازی پرواز به ماه منتشر شده است، می‌توان نتیجه گرفت که خاکستر مردگان در ۲۵ محموله این شرکت گنجانده ‌شده بود.

شرکت سلستیس نیز خاکستر حدود ۷۰ نفر را در محموله‌‌های خود داشت و گفته می‌شود برخی افراد حاضر شده بودند حدود ۱۳ هزار دلار به این شرکت بپردازند تا خاکستر آن‌ها را به ماه منتقل کند.

بااین‌حال، ارسال خاکستر انسان به ماه موضوع جدیدی نیست و پیش‌تر، کاوشگر ماه ناسا  در سال ۱۹۹۹ خاکستر یوجین شومیکر، دانشمند مشهور سیاره‌شناس را به ماه منتقل کرده بود که البته در آن زمان نیز قبیله ناواهو به این کار اعتراض کرد.
کد مطلب: 76915
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام