۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۴۰

هوش مصنوعی: اثر انگشت انسان‌ها منحصر به‌فرد نیست

ایتنا - باور عمومی همواره این بوده که اثر انگشت هر فرد مختص خودش است و اثر انگشت هرکس با دیگری فرق دارد؛ اما مقاله‌ای که در ساینس ادونسز منتشر شد، این موضوع را رد می‌کند.
هوش مصنوعی: اثر انگشت انسان‌ها منحصر به‌فرد نیست


آیا هر اثر انگشت منحصربه فرد‌ است؟ این پرسشی بود که یک پروفسور حین گفت‌وگویی در دوران قرنطینه کووید‌ــ‌۱۹ از مام گیب گوئو که منتظر شروع سال تحصیلی جدید بود، پرسید. گوئو می‌گوید: «فکرش را هم نمی‌کردم که این گفت‌وگو به کانون فعالیت‌های سه سال آینده من تبدیل شود.»

گوئو که اکنون در مقطع کارشناسی ارشد بخش علوم کامپیوتر دانشگاه کلمبیا درس می‌خواند، رهبری گروهی را به عهده گرفت که در این زمینه تحقیق می‌کردند و پروفسور ونیائو زو از دانشگاه بوفالو، یکی از نویسندگان همکار آن‌ها بود. گوئو و همکارانش در این مقاله استدلال می‌کنند که اثر انگشت یک ویژگی منحصربه‌فرد در انسان‌های مختلف نیست.

گوئو که قبل از پژوهش هیچ پیشینه‌ای در زمینه پزشکی قانونی نداشت، به یاد می‌آورد: «در ابتدا مخالفت‌های زیادی از سوی جامعه پزشکی قانونی وجود داشت.»

او توضیح داد: «آن‌ها ابتدا گفتند که این یک واقعیت اثبات‌شده است که هیچ دو اثر انگشتی شبیه هم نیستند. من حدس می‌زنم که این واقعا به پیشرفت تحقیق ما کمک کرد، زیرا ما داده‌های بیشتری را به آن اضافه می‌کردیم و دقت را افزایش می‌دادیم تا اینکه در نهایت، شواهد انکارناپذیر شدند.»

به گزارش سی‌ان‌ان‌، این گروه برای رسیدن به این نتایج شگفت‌انگیز، از یک مدل هوش مصنوعی به نام شبکه «کنتراست یا تمایز عمیق» استفاده کرد که معمولا برای کارهایی مانند تشخیص چهره استفاده می‌شود. این محققان تغییرات و جزئیات مدنظرشان را به آن اضافه کردند و پایگاه داده‌های دولت ایالات متحده هم ۶۰ هزار اثر انگشت را به صورت جفت که گاهی متعلق به یک شخص‌ــ اما از انگشتان مختلف‌ــ و گاهی متعلق به افراد مختلف بودند، در اختیار آن‌ها قرار داد.

طی این پژوهش، سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی با موفقیت نشان داد که اثر انگشت‌های مربوط به انگشتان مختلف یک شخص شباهت‌های قوی با یکدیگر دارند. این به سیستم اجازه داد تشخیص دهد آیا اثر انگشت‌ها متعلق به یک فردند یا نه. دقت این سیستم در تشخیص برای هر جفت اثر انگشت به ۷۷ درصد رسید. با این نتایج به نظر می‌رسد مفهوم «منحصربه فرد بودن» هر اثر انگشت که تاکنون یک حقیقت قطعی در نظر گرفته می‌شد، رد می‌شود.

گوئو گفت: «ما توضیح دقیقی برای این موضوع پیدا کردیم: زاویه‌ها و انحناهای مرکزی اثر انگشت.»

به رغم آنکه محققان این پژوهش معتقدند سیستم هوش مصنوعی بین جنسیت‌ها و نژادها تقریبا یکسان عمل می‌کند، برای اینکه این سیستم در پزشکی قانونی واقعی قابل‌استفاده باشد، به اعتبارسنجی دقیق‌تری از طریق تجزیه و تحلیل مجموعه بزرگ‌تر و وسیع‌تری از اثر انگشت‌ها نیاز است.

با این حال گوئو می‌گوید که اطمینان دارد این کشف می‌تواند در تحقیقات جنایی موثر واقع شود.

به باور او، این کشف نه‌تنها در دستگیری مجرمان کمک می‌کند، بلکه به افراد بی‌گناهی که ممکن است تحقیق درباره آن‌ها ضروتی نداشته باشد هم کمک خواهد کرد.

گوئو می‌گوید: «هیچ‌کس تا به حال به‌اندازه‌ای که پژوهش جدید بررسی کرد، میزان شباهت‌های بین اثر انگشت انگشتان مختلف یک فرد را به‌طور روش‌مند اندازه‌گیری نکرده است.»

گروهی که پشت این پژوهش قرار دارد، به نتایج مطمئن است و کد هوش مصنوعی را برای بررسی سایر افراد، به‌صورت منبع آزاد در دسترس قرار داده است.
کد مطلب: 76679
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام