۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۳۰

جدیدترین دستاوردهای هوش مصنوعی در نمایشگاه CES 2024

ایتنا - اکثر محصولات نمایش داده شده در این نمایشگاه، دستگاه‌ها و نرم‌افزارهایی‌اند که از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی بهره می‌برند. آیا سال ۲۰۲۴ را باید سالی دانست که هوش مصنوعی در آن زندگی ما را به کلی تغییر می‌دهد؟
جدیدترین دستاوردهای هوش مصنوعی در نمایشگاه CES 2024

شاید بی‌مناسبت نباشد که نمایشگاه CES 2024 را نمایشگاه فناوری‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بدانیم. در واقع اکثر محصولات نمایش داده شده در این نمایشگاه، دستگاه‌ها و نرم‌افزارهایی‌اند که از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی بهره می‌برند. آیا سال ۲۰۲۴ را باید سالی دانست که هوش مصنوعی در آن زندگی ما را به کلی تغییر می‌دهد؟

لایوساینس با انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد، از اواخر سال ۲۰۲۲ که اوپن‌ای‌آی هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی را راه‌اندازی کرد، راه درازی را پیموده‌ایم. در آن زمان، هوش مصنوعی مولد، که نمونه‌ای از رابط کاربری در قالب چت‌بات بود، کم و بیش یک اسباب‌بازی تحسین‌برانگیز به شمار می‌رفت. از آن زمان به بعد اما بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان برای ساخت مدل‌های بهتر و مفیدتر، وارد یک رقابت نفس‌گیر شدند. از ادغام جی‌پی‌تی۴ با مایکروسافت در ویندوز ۱۱ گرفته تا هوش مصنوعی جمنای گوگل هر کدام نشانه این بودند که هوش مصنوعی آمده است که بماند و متوقف نمی‌شود.

اکنون می‌توانید از تولید تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی در ام‌اس‌ پِینت (MS Paint) استفاده کنید و پس‌زمینه‌های عکس را حذف کنید و «مایکروسافت کلیپی» مبتنی بر هوش مصنوعی را به وُرد اضافه کنید. اما این تازه آغاز راه است و مایکروسافت در آستانه برگزاری نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی CES 2024 اعلام کرده که بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدید این شرکت دارای یک کلید به نام کوپایلت در صفحه کلید خواهند بود که یک دستیار هوش مصنوعی داخلی را فعال می‌کند.

 این نخستین تغییر در صفحه کلید ویندوز در سه دهه اخیر محسوب می‌شود و نشان می‌دهد مایکروسافت در برابر یک تغییر بزرگ قرار گرفته است. لحظه‌ای کلیدی و مهم که در آن کوپایلت، نقطه ورود به دنیای هوش مصنوعی در رایانه‌های شخصی خواهد بود. کارشناسان در گفتگو با لایو‌ساینس گفتند که این توسعه در صفحه‌کلید، فقط نمونه‌ای از تاثیر هوش مصنوعی در زندگی روزمره ماست و در سال ۲۰۲۴ شاهد تحولات بزرگ‌تری خواهیم بود.

فینبار تیمبرز پژوهشگر هوش مصنوعی  و یادگیری عمیق در ایمیلی به لایو ساینس می‌گوید ابزارهایی همچون چت‌جی‌پی‌تی و استیبل دیفیوژن، ابتدایی‌ترین کاربردهای این مدل‌های هوش مصنوعی به شمار می‌روند و زمانی که رابط‌های کاربری پیچیده‌تری را کشف کنیم، کاربران خواهند توانست کارهای بسیار جالب‌تری انجام دهند. ساخت این ابزارها زمان زیادی را می‌طلبد و به گفته او در سال ۲۰۲۴ شاهد عرضه آنلاین این ابزارها خواهیم بود.

او در عین حال افزودن کلید کوپایلت به صفحه کلید را یک «ترفند بازاریابی» توصیف می‌کند و می‌گوید با این حال این نشان دهنده مسیری است که شرکت‌های فناوری باید از طریق آن همراه با هوش مصنوعی پیش بروند.

 


ادغام بهتر سیستم‌ها
 تام چیزرایت، نویسنده، آینده‌پژوه و موسس شرکتی به نام «بوک آف د فیوچر» می‌گوید که انتظار دارد امسال تغییرات عمده‌ای در هوش مصنوعی مولد ایجاد شود – و این به معنی تاثیر بیشتر و دسترسی بیشتر هوش مصنوعی در زندگی افراد خواهد بود.

به گفته او همان‌طور که موتورهای جستجو به تدریج بهتر و بهتر شده‌اند، هر نسل از هوش مصنوعی در فهم و تحلیل عبارات ورودی بهتر و بهتر می‌شود.

تیمبرز می‌گوید در حال حاضر همه از هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود استفاده نمی‌کنند و شرایط مانند آن چه که در وبسایت‌های رسانه‌های اجتماعی شاهد آنیم نیست. اما ممکن است ما در آستانه چیزی مشابه آن باشیم. او می‌گوید اوایل سال ۲۰۲۳ زمانی که درباره چت‌جی‌پی‌تی صحبت می‌کرد هیچ یک از دوستان یا خانواده او نمی دانستند در مورد چه چیزی صحبت می‌کند اما امسال در شام کریسمس، همه در مورد چت‌جی‌پی‌تی صحبت می‌کردند.

 فراتر از گنجاندن کلید کوپایلت در صفحه کلید، برندهای دیگری نیز در نمایشگاه امسال سی‌ئی‌اس به نمایش ایده یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی رو آورده‌اند.

تراشه‌سازانی همچون اینتل، اِی‌ام‌دی، و کوالکام نیز پردازنده‌هایی با هوش مصنوعی ساخته‌اند. سامسونگ همچنین از ساخت یک یخچال مجهز به هوش مصنوعی خبر داده است که در این نمایشگاه از آن رونمایی خواهد شد. همه این مثال‌ها نشان می‌دهند که یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی در یک قدمی ماست.

 


 مدل‌های بهتر هوش مصنوعی
چیزرایت همچنین بر این باور است که امسال سالی است که هوش مصنوعی یکپارچه، بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد. او با اشاره به تاثیر و اهمیت گیت‌هاب کوپایلت برای برنامه‌نویسان می‌گوید که این نرم‌افزار هوش مصنوعی به شما در نوشتن کد کمک می‌کند وبسیار ارزشمند است.

در عین حال،  ظهور مدل‌های چندوجهی، یعنی سیستم‌های هوش مصنوعی که انواع مختلف ورودی مانند متن و عکس را درک و تحلیل می‌کنند، به این ابزارها زمینه بیشتری برای یادگیری و درک می‌دهد و منجر به نتایج بهتر خواهد شد.

از جمله این سیستم‌ها می‌توان به جمینای گوگل اشاره کرد و جمنای نانو که در گوشی‌های هوشمند جدید پیکسل به کار گرفته می‌شود و انتظار می‌رود در آینده در فضای اندرویدی به شکل گسترده‌تری عرضه شود.

به گفته چیزرایت اگرچه ۱۰۰ میلیون نفر از چت‌جی‌پی‌تی استفاده کرده‌اند، اما هوش مصنوعی زمانی شروع به تحول می‌کند که در رابط‌های دیجیتالی روزمره تعبیه شود و بتوان در کاربردهای روزمره، از پردازش کلمه گرفته تا بانکداری تا تجارت الکترونیک از آن استفاده کرد.
کد مطلب: 76593
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام