۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۰۰

به عصر انتخابات زیر سایه هوش مصنوعی خوش آمدید

ایتنا - الگوریتم‌های ربات‌چت‌ها و بسترهای مجازی خطر ارائه اطلاعات نادرست به رای‌دهندگان را افزایش می‌دهند.
به عصر انتخابات زیر سایه هوش مصنوعی خوش آمدید

در سال جاری، در حالی که حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان پای صندوق‌های رای خواهند رفت، کارزارهای انتخاباتی زیرک و مسئولان انتخاباتی کم‌بودجه با فشار برای استفاده از هوش مصنوعی مواجه خواهند شد.

به نوشته اکسیوس، اکنون شرایط فراهم است تا از هوش مصنوعی مولد برای سرکوب آرا، افترا به نامزدها و تحریک به خشونت سوءاستفاده شود.

شرکت‌های جدید ارائه‌دهنده هوش مصنوعی مولد قدرتمند دارای تیم‌های راستی‌آزمایی انتخاباتی آزمایش‌نشده به‌نسبت کوچک‌اند، و شرکت‌های قدیمی‌تر این تیم‌ها را کوچک کرده‌اند‌، شمار کارکنان بخش راستی‌آزمایی شرکت متا، در اوج فعالیتش در سال ۲۰۱۹، بیش از ۵۰۰ نفر در سراسر جهان بود.

هوش مصنوعی ممکن است در نهایت رای‌دهندگان را از حق رای محروم کند، زیرا مسئولان انتخاباتی از ابزارهای جدید برای وظایف گوناگون استفاده می‌کنند، از شناسایی و حذف شهروندان غیرمجاز از فهرست ثبت‌نام رای‌گیری گرفته تا تطبیق امضا با استفاده از هوش مصنوعی.

 از سوی دیگر، الگوریتم‌های ربات‌چت‌ها و بسترهای مجازی خطر ارائه اطلاعات نادرست به رای‌دهندگان را افزایش می‌دهند.

هوش مصنوعی فقط یک مورد از فهرست رو به رشد مشکلات مسئولان انتخاباتی است، که از کمبود نیرو تا تهدیدهای خشونت‌آمیز و حملات امنیت سایبری را د بر می‌گیرد.

 


تنش عمیقی میان حق آزادی بیان و اطلاعات و نیاز به مقابله با انتشار اطلاعات نادرست وجود دارد. این در حالی است که آمریکایی‌ها اعتماد چندانی به شرکت‌های هوش مصنوعی ندارند و اکثریت معتقدند هوش مصنوعی می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

در همین حال، مایکروسافت اعلام کرد شبکه‌ای از حساب‌های آنلاین زیرنظر چین را شناسایی کرده است که با استفاده از محتوای تولیدی هوش مصنوعی، درصدد است رای‌دهندگان آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد و هم سی‌آی‌ای و هم وزارت امنیت ملی آمریکا هشدار داده‌اند که چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران با استفاده از هوش مصنوعی مولد، زیرساخت‌ها و فرایند انتخابات آمریکا را هدف قرار می‌دهند.

آرژانتین نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چطور می‌شود از هوش مصنوعی به‌عنوان سلاحی در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کرد. خاویر میلئی، نامزد راست‌گرای پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین، با استفاده از هوش مصنوعی، رقبایش را در قامت کمونیست و امپراتور به تصویر کشید‌ــ اما با اختلاف ۳ میلیون رای پیروز انتخابات شد، بسیار بیشتر از ۴۴ هزار رایی که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ را مشخص کرد.

چند ایالت آمریکا قانونی برای ممنوعیت یا ضرورت افشای جعل‌های عمیق سیاسی تصویب کرده‌اند و در چند ایالت دیگر، تصویب این قانون در دست بررسی است.

اکسیوس در ادامه می‌نویسد اما هوش مصنوعی برای کارزارهای انتخاباتی مفید است و به‌عنوان ابزاری برای تهیه اولین پیش‌نویس‌ها، از سخنرانی گرفته تا بازاریابی، کاربرد دارد. همچنین امکان مکالمه ربات‌چت‌ها با رای‌دهندگان را فراهم می‌کند که به نامزدها کمک می‌کند مردم را بهتر بشناسند و درک کنند.

سامانه‌های انتخاباتی غیرمتمرکز آمریکا همچنین به محدودسازی هرگونه آسیب ناشی از سوء‌استفاده از هوش مصنوعی کمک می‌کند‌.

باید منتظر ماند و دید چگونه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند جلو سیل اطلاعات غلط تولید هوش مصنوعی را بگیرند تا به صفحه نمایش موبایل‌ها و رایانه‌ها نرسند. اگر نتوانند، بسترهای مجازی آن‌ها ممکن است برای دموکراسی بی‌فایده یا خطرناک شوند.

اریک اشمیت، مدیر اجرایی هیئت مدیره آلفابت (شرکت مالک گوگل)، در این زمینه به سی‌ان‌بی‌سی گفت شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی باید «حق آزادی بیان را برای انسان‌ها قائل شوند، نه رایانه‌ها».
کد مطلب: 76476
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام