۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰

اگر چرخش زمین متوقف شود چه اتفاقی می‌افتد؟

ایتنا - زمین با سرعت ۱۶۷۴ کیلومتر در ساعت، در جهت شرق به دور خود می‌چرخد، پس اگر زمین از چرخش خود باز بماند چه اتفاقی می‌افتد؟
اگر چرخش زمین متوقف شود چه اتفاقی می‌افتد؟

تصور کنید که در یک ساحل آفتابی در جایی در امتداد خط استوا راه می‌روید، جایی که زمین بدون اینکه متوجه شوید، در زیر شما در حال چرخش است. وقتی چرخش متوقف می‌شود، خواهید دید که با سرعت تقریباً ۱۶۷۴ کیلومتر در ساعت، بر اساس قانون اول اینرسی نیوتن، به سمت شرق و هوا پرتاب می‌شوید. می‌توانید تصور کنید که وقتی بدن شما با چنین سرعت ترسناکی پرتاب می‌شود چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد و آنچه برای شما اتفاق می‌افتد همان چیزی است همه ساکنان کره زمین تجربه خواهند کرد.

تصور کنید مردم، خانه‌ها، درختان، صخره‌ها و غیره با سرعت صدها کیلومتر در ساعت به طرفین منفجر و پرتاب می‌شوند. باد پرسرعت که هنوز با سرعتی تقریباً برابر سیاره می‌چرخد، سطح را صاف می‌کند و هر چیزی را که در مسیرش قرار دارد را به دلیل اینرسی می‌برد. اگر کاهش سرعت به تدریج رخ دهد، اثرات همچنان بسیار زیاد خواهد بود، اما در مدت زمان طولانی‌تری آشکار خواهند شد. 

اولین چیزی که ممکن است متوجه شویم این است که خورشید دیگر در طول روز در آسمان حرکت نمی‌کند. حرکت ظاهری خورشید از چرخش زمین ناشی می‌شود، بنابراین اگر سیاره ساکن بود، باعث می‌شد یک روز به مدت ۶ ماه ادامه یابد.

این بدان معناست که نیمی از سیاره رو به خورشید به مدت ۶ ماه زیر تابش سوزان آن خواهد بود و ممکن است منجر به انقراض حیات شود. در حالی که نیمی دیگر با خطر یخ‌زدگی مواجه خواهد شد و اگر فرض کنیم که ما از حمله موشکی جان سالم به در بردیم سپس بدون سیستم ۲۴ ساعته‌ای که ما به آن عادت داریم، ریتم‌های شبانه‌روزی کاملاً از کنترل خارج می‌شوند. فرآیندهای سلولی شبانه‌روزی که به بدن ما می‌گویند چه زمانی بخوابد و چه زمانی بیدار شود تا حدودی به تغییرات منظم نور خورشید برای عملکرد بستگی دارد.

بسیاری از موجودات روی زمین، از زنبورها گرفته تا درختان، برای بقا به ریتم شبانه‌روزی وابسته هستند. تغییر این چرخه‌ها می‌تواند الگوهای رفتار طبیعی را وارونه کند. الگوهای جوی روی زمین نیز با چرخش سیاره مرتبط هستند. اگر چرخش سیاره متوقف شود، به طور چشمگیری نحوه حرکت جریان‌های هوا را تغییر می‌دهد. زمانی که بادها هزار مایل در ساعت فروکش کنند.

الگوهای باد که امروزه می‌بینیم نقش مهمی در افزایش بارندگی و دما در سرتاسر جهان دارند. هرگونه تغییر در جریان هوا می‌تواند باعث شکوفایی بیابان‌هایی شود که در حال حاضر جنگل هستند. ما در حال حاضر شاهد چیزی مشابه هستیم، البته در مقیاس بسیار کوچکتر، زیرا تغییرات آب و هوا الگوهای آب و هوای جهانی را تغییر می‌دهد. نتایج می‌تواند برای موجوداتی که به محیط‌های خاصی وابسته هستند فاجعه بار باشد.

چرخش نکردن زمین به معنای پایان طوفان‌ها نیز هست. طوفان‌های چرخشی عظیم توسط نیروهای کوریولیس ناشی از چرخش سیاره ایجاد می‌شوند. بادهایی که به ناحیه کم‌فشار یک طوفان رو به رشد کشیده می‌شوند، در جهت خلاف جهت عقربه‌های ساعت در نیمکره شمالی و در جهت عقربه‌های ساعت در نیمکره جنوبی می‌چرخند و خطوط مارپیچی و چشم مرکزی را ایجاد می‌کنند که یک طوفان را تعریف می‌کند. این فرآیند یکی از دلایلی است که باعث می‌شود طوفان‌ها بسیار قدرتمند شوند، بنابراین قطع کردن آن‌ها می‌تواند یکی از مزایای نادر توقف چرخش سیاره باشد.

 


اما یک سیاره بی‌حرکت احتمالاً به معنای پایان میدان مغناطیسی ما نیز خواهد بود. اگرچه دانشمندان هنوز در مورد مکانیسم‌های دقیق نامشخص هستند، اعتقاد بر این است که میدان مغناطیسی توسط حرکات هسته فلزی مایع زمین ایجاد می‌شود. دانشمندان این را دینام می‌نامند و نتیجه نهایی شبکه‌ای از خطوط میدان مغناطیسی نامرئی است که به دور سیاره می‌چرخند. اثرات از دست دادن این میدان بسیار بدتر از ناتوانی در جهت‌یابی با قطب‌نما خواهد بود. میدان مغناطیسی زمین از ما در برابر پرتوهای کیهانی و طوفان‌های الکترومغناطیسی خورشید و موارد دیگر محافظت می‌کند. این قطعا چیزی است که ما می‌خواهیم به آن برسیم.
 

آیا واقعاً چرخش زمین می‌تواند متوقف شود؟


نترسید، اما چرخش زمین به لطف فرآیندی به نام ترمز جزر و مدی در حال کاهش است.

گرانش ماه کشش بسیار کمی در چرخش سیاره ما ایجاد می‌کند، بنابراین طبق گفته ناسا، هر قرن، چرخش زمین ۲.۳ میلی‌ثانیه دیگر کاهش می‌یابد.

اما بعید است که ماه چرخش زمین را به طور کامل متوقف کند.

زمین بسیار بزرگتر از ماه است و در نتیجه حرکت زاویه‌ای بسیار بیشتری دارد. اگر از تکانه چرخشی سیاره (تکانه) برای رفع تمام نیازهای انرژی بشر استفاده کنید، نزدیک به یک میلیون سال طول می‌کشد تا سیاره متوقف شود.

تقریباً غیرممکن است که هر جسمی در فضا قبل از آن زمان چرخش زمین را متوقف کند.
کد مطلب: 76330
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام