۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۸

بررسی دقیق‌تر برخورد اجرام آسمانی با ماه

ایتنا - بناست بررسی برخورد سیارک‌ها با ماه، با رصدخانه جدید روند تازه‌ای پیدا کند.
بررسی دقیق‌تر برخورد اجرام آسمانی با ماه

گاهی اوقات چشمکی که در آسمان شب می‌بینیم، در واقع سیارکی است که به ماه برخورد می‌کند. از آنجا که چنین برخوردهایی اطلاعات ارزشمندی در مورد بمباران شدن زمین با سنگ‌های فضایی نیز بدست می‌دهد، دانشمندان برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند و به‌دنبال یافتن چشمک‌های کوتاه و روشن روی ماه هستند.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، یک تلسکوپ جدید اخیراً عملیات خود را شروع کرده و مشاهدات مربوط به یکصدمین چشمک مربوط به چنین برخوردی را نیز به تأیید رسانده است. دقت به‌خرج دادن در مورد ماه، برای دانشمندان بسیار ارزشمند است؛ زیرا سایر پدیده‌ها مانند ماهواره‌هایی که از بالای سر می‌گذرند نیز می‌توانند چشمکهای مشابهی ایجاد کنند.

پروژهٔ آژانس هوافضای اروپا با نام «برخوردهای قمری نزدیک به زمین و گذرهای نوری» یا به‌اختصار NELIOTA که در رصدخانهٔ Kryoneri در یونان مستقر است، فقط برای چنین کاری درنظر گرفته شده است. تاکنون این پروژه نزدیک به ۱۵۰ ساعت صرف نگاه کردن به ماه کرده و توانسته ۱۰۲ چشمک ثبت کند. این ابزار همچنین می‌تواند داده‌هایی را در اختیار دانشمندان قرار دهد تا دمای برخورد را نیز تخمین بزنند.

گفتنی است صدمین مشاهده در نخستین روز ماه مارس انجام شد و هنگامی که دانشمندان به بررسی داده‌های نلیوتا پرداختند، متوجه یک تازه‌وارد پیرامون ماه شدند و البته رصدخانهٔ مطالعهٔ برخوردهای قمری در شارجه واقع در امارات متحده عربی نیز همین چشمک را مشاهده کرده بود.

 

مشاهدات مضاعف، بیانگر نقطهٔ عطفی در اقدام برای نظارت بر برخوردهای قمری است. دتلف کاشنی (مدیر دفتر پدافند سیاره‌ای در آژانس هوافضای اروپا) می‌گوید: «مشاهداتی از این دست، بسیار مفیدند؛ زیرا آنها احتمال اینکه یک ماهوارهٔ آهسته و درخشان به‌اشتباه به‌عنوان چشمک یک برخورد ثبت شود را از بین می‌برند».

وی می‌افزاید: «با اینکه نلیوتا ابزار دیگری نیز برای حذف چنین رویدادهایی دارد، ما خوشحالیم که بیشتر مراقب ماه هستیم و این امر به ما کمک می‌کند تا مسیری سنگی که سیارهٔ ما در امتداد آن سفر می‌کند را بهتر درک کنیم».

شایان ذکر است که زمین و ماه به‌اندازهٔ کافی به‌یکدیگر نزدیکند، به‌طوری‌که هر دو کم‌و‌بیش با سنگ‌های فضایی یکسانی برخورد می‌کنند.
کد مطلب: 60868
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام