۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۰

احساس قلقلک در گلو؛ علت‌ها و راه‌‌های درمان

ایتنا - احساس قلقلک در گلو به خارش پشت گلو اشاره دارد که به‌علت عوامل مختلف، از جمله گلودرد، کووید-۱۹، کم‌آبی، رفلاکس اسید، آلرژی، آسم، محرک‌های محیطی، و عفونت‌های ویروسی به وجود می‌آید.
احساس قلقلک در گلو؛ علت‌ها و راه‌‌های درمان

احساس قلقلک در گلو به خارش پشت گلو اشاره دارد که به‌علت عوامل مختلف، از جمله گلودرد، کووید-۱۹، کم‌آبی، رفلاکس اسید، آلرژی، آسم، محرک‌های محیطی، و عفونت‌های ویروسی به وجود می‌آید.
 

دلایل قلقلک یا خارش گلو


اگر در گلو احساس قلقلک یا خارش دارید، اما سرفه نمی‌کنید، احتمالا به این عوامل بستگی دارد:

گلودرد استرپتوکوکی: نوعی عفونت است که باکتری استرپتوکوک گروه آ (Group A Streptococcus) عامل ایجاد آن است. این گلودرد معمولا شامل تب، درد هنگام بلع، تورم غدد لنفاوی، و تورم لوزه‌ها است. بسیاری از افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی توده‌ای دردناک در گلو احساس می‌کنند که باعث احساس قلقلک یا خارش می‌شود.

لارنژیت: به التهاب حنجره اشاره دارد و اغلب به‌علت عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. این عارضه باعث گرفتگی صدا، احساس خراش در گلو، تب، و همچنین تورم غدد لنفاوی می‌شود.

کم‌آبی بدن: یا از دست دادن شدید مایعات، تحریک و خشکی و خارش گلو در پی دارد.

برخی سرطان‌ها: بعید به‌نظر می‌رسد که قلقلک در گلو نشانه سرطان باشد. در موارد نادر، صدای خشن مداوم و گلودرد احتمالا نشانه سرطان مری یا حنجره است.

زمانی که احساس قلقلک و خارش در گلو با سرفه همراه است، احتمالا به این عوامل بستگی دارد:

رفلاکس اسید: رفلاکس مزمن اسید یا سوزش سر دل، که به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) نیز معروف است، زمانی پیش می‌آید که اسید و دیگر محتویات معده بالا می‌آید و به مری بازمی‌گردد. همین امر عامل سوزش و تحریک در پشت گلو، سرفه، خس‌خس سینه، و مشکل در بلع می‌شود.

آلرژی: قلقلک در گلو ممکن است از علامت‌های شایع واکنش آلرژیک یا حساسیت‌زا باشد. علائم دیگر عبارت‌اند از عطسه، سرفه، خارش چشم، آب‌ریزش بینی، و خس‌خس سینه.

عواملی که باعث آلرژی‌های رایج می‌شوند عبارت‌اند از: شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار، کپک، و گرده.

آسم: بیماری طولانی‌مدتی است که باعث التهاب راه‌های هوا در ریه‌ها می‌شود. در طول حمله آسم، یا بدتر شدن علامت‌های آسم، احتمال دارد با قلقلک در گلو و همچنین سرفه، تنگی نفس، و درد قفسه سینه مواجه شوید.

 


کووید-۱۹: سرفه خشک و قلقلک مداوم در گلو در میان برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ گزارش شده است. این عارضه همچنین در افرادی مشاهده شده است که سندرم پساکرونا یا پس از کووید-۱۹ را پشت سر می‌‌گذارند. البته، هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا این اتفاق ‌می‌افتد، اما محققان در حال تحقیق در مورد این پدیده‌اند.

محرک‌های محیطی: محرک‌های محیطی مانند دود تنباکو و آلاینده‌ها اغلب تحریک و خارش در گلو و همچنین سرفه به دنبال دارند. سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز همین اثر را دارد.

عفونت‌ها: ‌عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اغلب باعث قلقلک گلو می‌شوند. بیماری‌های سینوزیت و برونشیت نیز باعث احساس قلقلک در گلو می‌شود. این خارش یا قلقلک معمولا به‌علت ریزش مخاط بینی در پشت گلو و تحریک آن رخ می‌دهد.
 

چگونه قلقلک یا خارش گلو را درمان کنیم؟


با توجه به علت‌های این عارضه در گلو، می‌توان از روش‌های خانگی و در دسترس برای درمان آن استفاده کرد.

برخی از این روش‌های درمانی عبارت‌اند از: نوشیدن چای لیمو، دمنوش زنجبیل و عسل، نوشیدن آب زیاد و مایعات، خوردن سوپ داغ، استفاده از رطوبت‌ساز هوا در محیط بسته خانه یا محل کار، دوش آب گرم گرفتن یا تنفس در بخار داغ، پرهیز از خوردن کافئین و الکل، ترک سیگار، مصرف داروهای ضد احتقان، و دوری کردن از عوامل تولید‌کننده آلرژی مانند گرد و غبار.

علامت‌های قلقلک دائمی گلو با توجه به علت‌های آن عبارت‌اند از: سرفه خشک، گرفتگی بینی، قرمزی و سوزش چشم، گلودرد، و گرفتگی صدا.

در مواردی، قلقلک گلو باعث ناراحتی و اختلال در خواب می‌شود که در این صورت، بهتر است به پزشک و متخصص مراجعه کنید.

این عارضه اگر با سردرد، بی‌خوابی، غش کردن، دشواری تنفس، یا از دست دادن اختیار ادرار همراه باشد، جدی و خطرناک است و باید به متخصص مراجعه کرد.

اگر خارش گلو و سرفه بیش از چند هفته ادامه یافت، یا بدتر شد، حتما با متخصصان و پزشکان امور بهداشت و درمان تماس بگیرید.

متخصصان معمولا برای تشخیص عارضه قلقلک یا خارش گلو از روش‌هایی مانند آزمایش ارزیابی عملکرد ریه‌ها، عکس‌برداری از قفسه سینه، اسکن سینوس‌ها، و آزمایش‌ برای ارزیابی رفلاکس اسید استفاده می‌کنند.
کد مطلب: 75973
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام