۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۴

نگرانی‌ها درباره ایمنی سایبرتراک

خودرویی با بدنه فولادی و طراحی نامتعارف
ایتنا - جنس بدنه «تسلا سایبرتراک» که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و طراحی نامتعارف آن با زاویه‌های تیز باعث شده است که برخی از کارشناسان نسبت به خطرات احتمالی که این خودرو می‌تواند برای عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه ایجاد کند، ابراز نگرانی کنند.
نگرانی‌ها درباره ایمنی سایبرتراک

در روز‌های گذشته ویدیوهای تست تصادف «تسلا سایبرتراک» در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفت. این ویدیو‌ اولین بار روز ۳۰ نوامبر توسط شرکت سازنده این خودرو، در رویدادی به صورت زنده در اینترنت پخش شد.

آدریان لوند، رئیس سابق شرکت بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) می‌گوید: « اگر آنها واقعاً با استفاده از فولاد ضد زنگ ضخیم بدنه خودرو را ساخته باشند، هنگام تصادف، وقتی سر کسی به آن برخورد کند، آسیب بیشتری به آن‌ها وارد می‌شود.»

یکی از ویژگی‌هایی که شرکت تسلا برای این وانت الکتریکی، تبلیغ می‌کند بدنه محکم این خودرو است که هنگام تصادف آسیبی نمی‌بیند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا چندروز قبل در شبکه‌های اجتماعی گفت، «تسلا سایبرتراک» نسبت به سایر وانت‌ها برای سرنشینان و عابران پیاده بسیار ایمن‌تر است.

لبه‌های تیز این خودرو آن را از نظر بصری بسیار متمایز می‌کند. این اولین خودرو پس از عرضه «دلورین» است که بدنه آن از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. خودروی «دلورین» که بدنه آن از فولاد ساخته شده بود در سال ۱۹۸۵ در فیلم «بازگشت به آینده» به نمایش درآمد.

در جریان مراسم تست این خودرو در کارخانه تسلا در ایالت تگزاس، شرکت تسلا گفت که بدنه فولادی این وانت برقی طوری طراحی شده است که هنگام تصادف جلوی ضربه‌ را می‌گیرد.

سازه‌های جلو و عقب خودرو قابلیت این را دارند که جلوی فشار ناشی از ضربه را بگیرند.

قیمت تسلا سایبرتراک که به صورت محدود تولید شده است از ۶۰۹۹۰ دلار شروع می‌شود. ایلان ماسک گفته است که احتمالا تولید این خودرو تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۰ هزار دستگاه در سال برسد.

کارشناسان می‌گویند، تسلا سایبرتراک ممکن است برای افراد عابرین پیاده یا سایر وسایل نقلیه ایمن نباشد.

دیوید فریدمن، سرپرست سابق اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، می‌گوید اگر این خودرو با ماشین دیگری تصادف کند احتمالا دارد آن را له کند.

جولیا گریسولد، مدیر مرکز تحقیقات حمل و نقل ایمن دانشگاه کالیفرنیا نیز گفت: « وزن سنگین این وانت الکتریکی و شتاب بالای آن برای عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه خطرناک است.»

هرچند تا کنون شرکت تسلا درباره فروش این خودرو در اروپا اظهار نظر نکرده است اما یکی از مهندسان ارشد تسلا به نشریه اتومبیلرانی TopGear گفته است که قوانین ایمنی اتحادیه اروپا با هدف محافظت از عابران پیاده، می‌تواند فروش این خودرو را در آنجا دشوار کند.

شورای ایمنی حمل و نقل اروپا مستقر در بروکسل در بیانیه‌ای گفت: «ما امیدواریم تسلا این وسیله نقلیه را به اروپا وارد نکند. وسیله نقلیه‌ای با این اندازه، قدرت و وزن زیاد برای عابران پیاده و دوچرخه سواران در هنگام برخورد کشنده خواهد بود.»

با این وجود ماسک تاکید کرده است «سایبرتراک» تمام تست‌های لازم را پشت سر گذاشته است و کارشناسان نیز آن را بازبینی کرده‌اند.
کد مطلب: 75971
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام