۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۴

کلاه هوشمند؛ ادغام ابزارها با چاشنی ایمنی

ایتنا - در کارگاه‌های مدرن، کارگران معمولا ملزم به حمل یا حتی پوشیدن تعداد زیادی دستگاه الکترونیکی هستند. کلاه هوشمند(SmartHat) برای آسان‌تر کردن کارها، با ادغام حجم زیادی از ابزارها در یک کلاه ایمنی طراحی شده است.
کلاه هوشمند؛ ادغام ابزارها با چاشنی ایمنی

 کلاه هوشمند که توسط استارتاپ هندی Proxgy ساخته شده است موفق به دریافت جایزه بهترین طراحی هند در سال ۲۰۲۳ و همچنین جایزه نوآوری نمایشگاه فناوری CES شده است.

اول و مهمتر از همه، این کلاه واقعا از کاربران در برابر ضربه به سر محافظت می‌کند. کلاه هوشمند دارای پوسته ABS سفت شده و درجه‌بندی نوع ۱/کلاس ۳ است. این بدان معنی است که در برابر سقوط اشیاء از سر محافظت می‌کند اما در برابر خطرات الکتریکی محافظتی ندارد.

گفتنی است که این کلاه دارای یک حسگر قابل جابجایی است که در صورت شناسایی هر یک از ۱۴ گاز قابل اشتعال یا سه گاز سمی، زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد. همچنین یک حسگر مجاورت اجسام در آن وجود دارد که از طریق یک سیستم بازخورد لمسی، در صورت نزدیک شدن اشیاء از بالا به سر کاربر، به او اطلاع می‌دهد.

علاوه بر این، اگر حسگرهای موجود در کلاه ایمنی مشکلات ضربان قلب، دمای بدن یا سطح اکسیژن خون کاربر را تشخیص دهند، مدیرانی که از راه دور کار را دنبال می‌کنند را به صورت بی‌سیم مطلع می‌کنند. همچنین در صورتی که کلاه هوشمند تشخیص دهد که کاربر زمین خورده، منطقه دارای حصار جغرافیایی را ترک کرده، یا در زمانی که باید، کلاه ایمنی به سر نداشته، اعلان‌ها ارسال خواهد شد.

 


کارگران می‌توانند تماس‌های صوتی و تصویری دو طرفه با مدیران یا با یکدیگر، با استفاده از واکی تاکی چند کاناله داخلی، به همراه دوربین‌های HD جلو و عقب برقرار کنند. دوربین جلو یک حسگر مادون قرمز برای فعالیت در شرایط کم نور دارد، در حالی که دوربین عقب یک دید ۱۶۰ درجه از محیط اطراف کاربر را ارائه می‌دهد. هر دو دوربین همچنین می‌توانند برای ضبط ویدیو یا عکس‌های ثابت در هر زمان، به سادگی با فشار دادن دکمه کپچر(Capture) مورد استفاده قرار بگیرند.

بسته به تنظیمات و سناریوی استفاده، ارتباطات از طریق اینترنت 4G/5G، وای‌فای Wi-Fi، بلوتوث، NFC، شبکه LoRaWAN یا PTT مدیریت می‌شوند. تمام وسایل الکترونیکی توسط یک باتری لیتیوم یون فسفات قابل جابجایی در پشت کلاه کار می‌کنند. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد عمر باتری وجود ندارد.

در نهایت، اگر چیزی اشتباه پیش برود، کاربران می‌توانند یک سوئیچ اعلام موقعیت اضطراری(SOS) را در جلو کلاه ایمنی بچرخانند. انجام این کار یک هشدار بی‌سیم ارسال می‌کند و علاوه بر آن باعث می‌شود چراغ‌های یکپارچه روی کلاه شروع به چشمک زدن کنند.

منبع: ایسنا
کد مطلب: 75881
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام