۰
plusresetminus
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۱۰
با استفاده از منابع مالی دولتی،

هواوی در حال ساخت یک شبکه تراشه خودکفا است

ایتنا - هواوی به خاطر داشتن شبکه شرکت‌های محلی خود توانسته است اتکای خود به قطعات وارداتی را کاهش دهد و به طور بالقوه حتی به مایه سرافرازی صنعت تراشه چینی تبدیل شود - به ویژه در عصر وسایل نقلیه الکتریکی و هوش مصنوعی، که در آن بیش از همیشه به تراشه نیاز است (تا جائی که NVIDIA مایل است با چین وارد معامله شود).
هواوی در حال ساخت یک شبکه تراشه خودکفا است
ما شاهد پیشرفت‌های شگفت‌انگیز هواوی با گوشی‌های هوشمند اخیرش بوده‌ایم – به ویژه پردازنده ۷ نانومتری 5G ساخت خود این شرکت، اما ظاهراً این شرکت روی چیزی بسیار مهم‌تر برای دور زدن ممنوعیت واردات از ایالات متحده کار می‌کند.
 
یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی شهر شنژن که در سال 2019 ایجاد شده است، به هواوی کمک می کند تا «شبکه تراشه‌ای خودکفا» بسازد.
 
بر اساس تحقیقات جدید بلومبرگ، چنین شبکه‌ای به این غول فناوری امکان دسترسی به شرکت‌هایی - به ویژه سه شرکت تابعه تحت یک شرکت به نام SiCarrier - را می‌دهد که کلید توسعه ماشین‌های لیتوگرافی هستند. لیتوگرافی، به‌ویژه نوع فرابنفش پرانرژی، معمولاً باید به چین وارد شود، اما در حال حاضر به خاطر تحریم‌های ایالات متحده، هلند و ژاپن محدود شده‌اند. هواوی ظاهراً تا آنجا پیش رفته است که «حدود دوازده پتنت را به SiCarrier» منتقل کرده است و همچنین به مهندسان نخبه SiCarrier اجازه داده که مستقیماً در سایت‌های آن کار کنند، که نشان می‌دهد این دو شرکت یک رابطه نزدیک همزیستی دارند.
 
منبع بلومبرگ ادعا می‌کند که هواوی چندین کارمند سابق شرکت تخصصی لیتوگرافی هلندی ASML را برای کار روی این پیشرفت استخدام کرده است. گفته می‌شود که نتیجه آن تاکنون تولید یک پردازنده 7 نانومتری HiSilicon Kirin 9000S است که به صورت محلی توسط SMIC (شرکت بین‌المللی تولید نیمه هادی) ساخته شده است، که گفته می‌شود حدود 5 سال از رقبای پیشرو (مثلاً فرآیند 3 نانومتری سیلیکون اپل) عقب‌تر است؛ این در حالیست که هدف ممنوعیت صادرات وضع‌شده توسط دولت بایدن ایجاد فاصله 8 ساله بوده است.
 

میت 60، میت 60 پرو، میت 60 پرو پلاس و میت ایکس 5 تاشوی هواوی همگی از این تراشه هایسیلیکون و همچنین سایر اجزای چینی مانند پنل‌های نمایش BOE، ماژول‌های دوربین OFILM و باتری‌های Sunwoda بهره می‌برند. هواوی به خاطر داشتن شبکه شرکت‌های محلی خود توانسته است اتکای خود به قطعات وارداتی را کاهش دهد و به طور بالقوه حتی به مایه سرافرازی صنعت تراشه چینی تبدیل شود - به ویژه در عصر وسایل نقلیه الکتریکی و هوش مصنوعی، که در آن بیش از همیشه به تراشه نیاز است (تا جائی که NVIDIA مایل است با چین وارد معامله شود). با این حال، هواوی دریافت کمک دولت برای دستیابی به این هدف را منکر شده است.
 
با توجه به اخبار پیشرفت هواوی و این واقعیت که چین میلیاردها دلار به صنعت تراشه خود تزریق کرده است، دولت آمریکا طبیعتاٌ باید بر تلاش خود بیفزاید.
کد مطلب: 75844
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام