۱
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۱

ویژگی‌ها و کاربردهای فناوی 5G

ایتنا - ​​​​​​​اصولا فناوری‌های ارتباطی توسعه پیدا می‌کنند و نسل آنها روز به روز و همانگونه که از اعداد آنها مانند 5G ،6G و ... مشخص بوده، پیشرفته‌تر می‌شود و اکنون پتانسیل و ظرفیت نسل پنجم اینترنت به سرعت در حال رشد است.
ویژگی‌ها و کاربردهای فناوی 5G

بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده در منابع و رسانه‌های خبری می‌توان دریافت که برخی از کشورهای جهان در توسعه زیرساخت‌های لازم و برقراری آزمایشی و نهایی شبکه نسل پنجم اینترنت (5G) نسبت به سایر کشورها تمایل بیشتری از خود نشان داده‌اند تا با انعقاد قراردادهای همکاری با بزرگترین اپراتورهای مخابراتی، به کاربران و شهروندان خود امکان بهره‌مندی از خدمات اینترنت پرسرعت 5G را اعطا کنند.  

درواقع اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن آغاز کرد؛ در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک بدنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت نسل پنجم در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

درباره مهم‌ترین ویژگی این نسل از اینترنت گفته شده نسل پنجم، سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با نسل قبلی دارند و قابلیت‌های آینده‌گرا مانند رانندگی خودران را امکان پذیر می‌کنند، موضوعی که کارشناسان هم به آن اشاره می‌کنند.

ممکن است صحبت درباره این نسل از اینترنت ماورایی، غیر قابل تصور و درک باشد، با وجود اینکه در کشور ما هم بعضا، پیاده‌سازی شده و اپراتورهای ارتباطی هم سعی کرده‌اند این فناوری را هم سو و با همین سرعت سایر کشورهای پیشرفته
اینترنت 5G سرعت انتقال سریع و تأخیر بسیار کمی دارد؛ پهنای باند این نسل از اینترنت بسیار بالاست، بنابراین اگر فناوری 5G را مصداق یک اتوبان در نظر بگیریم، شاید فناوری 4G یک اتوبان دو باندی و فناوری 5G همان اتوبان با چهار باند باشد، بنابراین سرعت و کیفیت آن بالاتر می‌رود.
وارد کشور کنند اما در حال حاضر صحبت کردن درباره این فناوری برای مردم خیلی قابل ملموس و قابل درک نیست.

طبق گفته کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت 5G سرعت انتقال سریع و تأخیر بسیار کمی دارد؛ پهنای باند این نسل از اینترنت بسیار بالاست، بنابراین اگر فناوری 5G را مصداق یک اتوبان در نظر بگیریم، شاید فناوری 4G یک اتوبان دو باندی و فناوری 5G همان اتوبان با چهار باند باشد، بنابراین سرعت و کیفیت آن بالاتر می‌رود.

پیش‌بینی می‌شد سال گذشته تعداد اتصالات جهانی این نسل از اینترنت به یک میلیارد برسد که عدد بسیار عجیبی است و همچنین پیش‌بینی می‌کردند تا سال ۲۰۲۵ این عدد دو برابر شود که این امر نشان دهنده شوق و عطش جهانی به استفاده از این فناوری نو ظهور به دلیل کارآمدی آن  بسیار بالاست.  

بنابراین با توجه به سرعت بالا و پهنای باند اینترنت 5G تعدادی موارد کاربردی دارد که نهایتا می‌تواند صنعت لجستیک ما را براساس اطلاعات به لحظه و ثانیه‌ای که جابه‌جا می‌کند، هوشمند کند و در مواردی مانند بهبود عملیات تولید و آموزش از راه دور و سایر موارد استفاده کرد.

نکته مهم دیگر این است در سطح جهانی این انتظار می‌رود که اینترنت 4G حداقل تا یک دهه دیگر به همین روال پیش برود اما احتمال می‌رود که این یک دهه با کمک اشتراک گذاری طیف پویا (DSS) بیشتر هم بشود؛ در واقع طول عمر بیشتری برای اینترنت 4G ایجاد می‌کند.

(DSS) یک فناوری و آنتن جدیدی است که امکان استفاده موازی از 4G و 5G را در یک باند فرکانسی فراهم می‌کند و در واقع این فناوری تقاضا را برای این نسل از ارتباطات در یک زمان واقعی به صورت پویا فراهم می‌کند.

بر این اساس، اگرچه ممکن بوده در ابتدا این نسل از اینترنت زیاد نیاز و ضرورت استفاده مردم نباشد، اما 5G آمده تا صنایع را به یکدیگر متصل کند، اینترنت اشیاء را رونق دهد و جراحی از راه دور را پس از سال‌ها شعار اجرایی کند، چنانچه این امر در کشور ما هم انجام شد. جراحی از راه دور یک فناوری فوق العاده است که در برخی کشورها مانند ایران استفاده می‌کنند؛ بنابراین این نسل از اینترنت آمده تا اتفاقاتی را ایجاد کند که در گام اول به نفع صنایع مانند پتروشیمی، نفت خودرو و حتی رسانه است و در گام بعدی مردم و عموم را مخاطب قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا
کد مطلب: 75835
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام