۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۸
درباره کاربردهای اینترنت اشیا

اینترنت اشیاء (IoT) چیست و چرا اهمیت دارد؟

اینترنت اشیاء مفهوم اشیاء روزمره (از ماشینهای صنعتی تا دستگاههای پوشیدنی) با استفاده از سنسورهای تعبیه شده برای گردآوری داده ها و اقدام نمودن درباره این داده ها در یک شبکه است.
اینترنت اشیاء (IoT) چیست و چرا اهمیت دارد؟
 

اینترنت اشیاء چیست؟


اینترنت اشیاء (Internet of Things  یا  IoT) مفهوم اشیاء روزمره (از ماشین های صنعتی تا دستگاههای پوشیدنی) با استفاده از سنسورهای تعبیه شده برای گردآوری داده ها و اقدام نمودن درباره این داده ها در یک شبکه است. از این رو این، به عنوان مثال، ساختمانی است که از سنسورها برای تنظیم اتوماتیک گرمایش و روشنایی استفاده می کند. یا تجهیزات تولیدی است که به پرسنل تعمیر و نگهداری درباره یک خرابی قریب الوقوع هشدار می دهد. به بیانی ساده، اینترنت اشیاء آینده تکنولوژی است که می تواند زندگی ما را کاراتر نماید.
 

تاریخچه اینترنت اشیاء


ما همواره مسحور تصور گجتهایی بوده‌ایم که در یک مقیاس بسیار بزرگ عمل می‌کنند(چیزی شبیه به آنچه در فیلم‌های جاسوسی به نمایش در آمده است) ولی تنها در چند سال اخیر بوده که ما پتانسیل حقیقی IoT را دیده ایم.
این مفهوم با فراگیرتر شدن اینترنت بی‌سیم، پیشرفته تر شدن سنسورهای تعبیه شده و ایجاد این درک در مردم که تکنولوژی می تواند علاوه بر یک ابزار شخصی یک ابزار حرفه ای نیز باشد تکامل یافت.
 
اصطلاح «اینترنت اشیاء» برای نخستین بار در دهه 1990 توسط کارآفرینی به نام "کوین اشتون" مطرح گردید. اشتون، که یکی از بنیانگذاران مرکز Auto-ID در  دانشگاه MIT است، بخشی از تیمی بود که نحوه ارتباط دادن اشیاء به اینترنت از طریق برچسب RFID  را کشف نمود.
وی گفت که او نخستین بار از اصطلاح «اینترنت اشیاء» در ارائه‌ای که در سال 1999 داشت استفاده نمود، و استفاده از این اصطلاح از آن زمان ادامه یافته است.
 
مفهوم اینترنت اشیا
 

چرا اینترنت اشیا اهمیت دارد؟


شاید وقتی بدانید چه تعداد از اشیاء به اینترنت متصلند و اینکه چه میزان منافع اقتصادی را می توان از آنالیز این جریانهای داده های حاصله استخراج کنیم شگفت زده شوید. نمونه هایی از تاثیری که IoT بر صنایع دارد از این قرارند:
 
  • - راهکارهای حمل و نقل هوشمند جریان های ترافیکی را تسریع می کنند، مصرف سوخت را کاهش می دهند، زمان‌بندی تعمیرات خودروها را اولویتبندی نموده و در کاهش تلفات جانی نقش آفرینی دارند.

    - شبکه های الکتریکی هوشمند به شکلی کاراتر منابع تجدیدپذیر را به هم متصل نموده، پایایی سیستم را بهبود بخشیده و هزینه های مشتریان را کاهش می دهند. 
  • - سنسورهای مانیتورینگ ماشین آلات به تشخیص – و پیش‌بینی – مسائل قریب الوقوع منتج به نیاز به تعمیر و نگهداری، اتمام قریب الوقوع موجودی انبار، و حتی اولویت‌بندی زمان‌بندی کارکنان بخش تعمیر و نگهداری برای تعمیر تجهیزات و نیازای منطقه ای می پردازند.

    - سیستم‌های داده محور در حال تعبیه شده در زیرساخت «شهرهای هوشمند» هستند، که اینکار باعث آسانتر شدن انجام مدیریت ضایعات، اعمال قانون و دیگر برنامه ها به شکلی موثرتر خواهد شد.  
 

کاربردهای عمومی اینترنت اشیاء


ولی حالا بهتر است به کارکرد IoT در یک سطح شخصی‌تر نیز توجه داشته باشید. دستگاه های به هم مرتبط به تدریج از سطح کسب و کارها و صنایع در حال راه یافتن به بازار انبوه و عمومی هستند. این حالت‌ها را در نظر بگیرید:
  • - شیر کافی در یخچال منزلتان موجود نیست. وقتی در راه بازگشت از محل کار به خانه هستید، یخچالتان برای شما اعلانی ارسال می کند و به شما یادآوری می کند در کنار فروشگاه توقف کنید.
    سیستم امنیتی خانه تان، که امکان کنترل قفل‌ها و ترموستات‌های خانه از راه دور را برای شما فراهم می آورد، همچنین، طبق ترجیحات شما، می تواند خانه را برای شما خنک کرده و پنجره ها را باز کند.
 کاربرد اینترنت اشیاء
 

چه کسانی از اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند؟


IoT چیزی بیش از یک امکان تسهلیگر برای مصرف کنندگان است، و در واقع منابع جدید داده ها و مدلهای عملیاتی کسب و کار را فراهم می آورد که می توانند باعث ارتقاء بهره وری در صنایع مختلف شوند.
 
سلامت
بسیاری از افراد دستگاه های پوشیدنی را برای کمک به پایش تمرینات، خواب و دیگر عادات سلامت بکارگیری کرده اند – و این آیتمها تنها گوشه ای از تاثیر IoT بر مراقبت از سلامت هستند. دستگاههای پایش بیماران، سوابق الکترونیکی و دیگر لوازم جانبی هوشمند می توانند به نجات جان افراد کمک کنند.
 
خرده فروشی
هم مصرف کنندگان و هم فروشگاهها می توانند از IoT منتفع شوند. به عنوان مثال، فروشگاهها می توانند از IoT برای اطلاع از موجودی یا اهداف امنیتی مطلع شوند. مصرف کنندگان ممکن است نهایتا از طریق داده های گردآوری شده توسط سنسورها یا دوربینها به تجربیات مناسبتری با سلیقه شان برسند.
 
حمل و نقل
وقتی خودروها خودشان در نقطه رانندگی نباشند، بی تردید از نظر تکنولوژیکی پیشرفته تر از همیشه خواهند بود. IoT  در مقیاس بزرگتری نیز بر حمل و نقل تاثیرگذار است: شرکتهای تحویل بار می توانند ناوگانشان را با استفاده از راهکارهای GPS  ردگیری نمایند. و جاده ها از طریق سنسورها قابل پایش هستند تا در بالاترین سطح از ایمنی باقی بمانند.
 
تولید
این یکی از صنایعی است که بیشترین سود را از IoT می برد. سنسورهای گردآوری داده ها که در ماشین آلات کارخانه ای یا قفسه انبارها گنجانده شده اند می توانند مشکلات را اطلاعرسانی نموده یا منابع را به صورت آنی ردگیری نمایند، که این باعث سهولت کاربری، افزایش بهره وری و حداقل نگه داشتن هزینه ها می شود.
 
مخابرات
صنعت مخابرات تاثیرپذیری قابل توجهی از متاثر از IoT خواهد بود زیرا مسئولیت نگهداری همه داده هایی که استفاده می کند بر عهده اش قرار می گیرد. برای کارا ماندن IoT، تلفنهای هوشمند و دیگر دستگاههای شخصی باید بتوانند یک ارتباط پایا را با اینترنت حفظ کنند.   
 
شرکتهای خدمات زیرساختی
سنجشگرهای هوشمند نه تنها به طور اتوماتیک داده ها را گردآوری می کنند، بلکه امکان اعمال ابزارهای تحلیلی که استفاده از انرژی را ردگیری و مدیریت می کنند را نیز فراهم می آورند. به همین صورت، سنسورها در دستگاههایی همچون آسیابهای بادی می توانند داده ها را ردگیری نموده و از مدلسازی پیشگویانه برای زمانبندی مدت از کار افتادگی تامین کننده به منظو استفاده کاراتر از انرژی استفاده نمایند.
 

نحوه عملکرد اینترنت اشیاء


به این نکته اذعان می شود که تکنولوژیهای تحلیلی در تغییر این روند داده های منبع استریمینگ به دانش مفید، آگاه و آگاهیبخش نقشی حیاتی دارند. ولی با توجه به اینکه داده ها به شکلی بی وقفه از سنسورها و دستگاهها جریان می یابند، چگونه آنها را تجزیه و تحلیل کنیم؟ این فرایند چه فرقی با دیگر روشهای تحلیلی رایج امروزی دارد؟
 
در آنالیز سنتی، داده ها ذخیره و سپس آنالیز می شوند. با این حال، با جریان یافتن داده ها، این مدلها و الگوریتمها ذخیره شده و داده ها برای آنالیز از آنها عبور داده می شوند. این نوع از آنالیز امکان شناسایی و بررسی الگوهای مورد نظر را در زمان ایجاد داده ها، به صورت بی درنگ، فراهم می آورد.
از این رو پیش از ذخیره داده ها، در ابر یا در هر مخزن عملکرد بالا، شما آن را به صورت اتوماتیک پردازش می کنید. سپس از ابزارهای تحلیلی برای رمزگشایی از داده ها استفاده می کنید، که همه اینها در زمانی رخ می دهند که دستگاههای شما به ارسال و دریافت داده ها ادامه می دهند.
 
با ادامه پیشرفت تکنیکهای تحلیلی، ابزارهای تحلیل جریان داده ها می توانند از پایش شرایط موجود و ارزیابی آستانه ها برای پیشبینی سناریوهای آتی و بررسی پرسشهای پیچیده فراتر روند.
 
برای ارزیابی آینده با استفاده از جریانهای داده ها، شما نیاز به تکنیکهای عملکرد بالایی دارید که الگوهای داده های شما را پس از وقوعشان شناسایی نمایند. وقتی یک الگو شناسایی شد، معیارهای جای گرفته در جریان داده ها موجب بروز تنظیمات جدیدی در سیستمهای مرتبط شده می شوند و یا برای اقدامات فوری و تصمیمات بهتر هشداردهی می کنند.
 
اساسا، این به معنای فراتر رفتن از پایش شرایط و آستانه ها به سمت ارزیابی رویدادهای محتمل در آینده و طرح‌ریزی برای سناریوهای متعدد احتمالی است.
  
  
 
کد مطلب: 52614
نام شما
آدرس ايميل شما


خانه هوشمند آلفا
feedback
Iran, Islamic Republic of
مطلب خیلی خوبی بود. محتوای جون داری بود.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام