۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۲

در این سیاره به‌جای باران، شن می‌بارد!

ایتنا - لین دسین محقق و نویسنده ارشد مطالعه‌ای پیرامون سیارات فراخورشیدی و خصوصیات آن‌ها عنوان کرد که به کمک جیمز‌وب در حال بررسی یک سیاره فراخورشیدی است که در آن به جای باران شن می‌بارد.
در این سیاره به‌جای باران، شن می‌بارد!

سیارات متراکم و سنگی مانند زمین و مریخ تا غول‌های گازی مانند مشتری و زحل، همگی از اشکال مختلف سیارات فراخورشیدی هستند.

اما خارج از منظومه شمسی، سیاراتی کشف شده که حتی چگالی کمتری نسبت به غول‌های گازی دارند و به عنوان سیاره پف کرده، سیاره پشمکی یا سوپر-پاف شناخته می‌شوند. 

یکی از کم چگالی‌ترین سیارات فراخورشیدی شناخته شده، WASP-107b نام دارد که در بررسی‌های اخیرا که با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب روی آن انجام شده، به نظر می‌رسد آب و هوای آن به اندازه پف آن عجیب باشد.

جیمزوب در مشاهدات اولیه خود بخار آب و دی‌اکسید گوگرد را در آن به وضوح تشخیص داده است. نکته عجیب‌تر، ابرهای ماسه‌ای سیلیکاته است که در بین لایه‌های بالایی و پایینی جو، منجر به بارش ماسه می‌شود. این سیاره تقریباً به بزرگی مشتری است اما جرم بسیار کوچکی مشابه جرم نپتون دارد.

لین دسین نویسنده ارشد این مطالعه معتقد است کشف ابرهای شنی، آب و دی اکسید گوگرد در این سیاره فراخورشیدی نقطه عطفی در علم نجوم به حساب می‌آید و برای دانشمندان این حوزه، درک متفاوتی را از شکل‌گیری و تکامل سیاره‌ها به وجود خواهد آورد.

از نظر دانشمندان، شکل‌گیری و تکامل این سیاره غیرممکن به نظر می‌رسد و تصور می‌شود که در منظومه، ستاره‌ای دیگر شکل گرفته و در طول زمان به داخل آن مهاجرت کرده است. 

محققان در رابطه با پدیده بارش شن از آسمان در این سیاره فراخورشیدی این نظریه را مطرح می‌کنند که باران ماسه‌ای در لایه‌های پایین‌تر و داغ‌تر تبخیر شده و بخار سیلیکات (قبل از اینکه دوباره متراکم شود و ابرها را تشکیل دهد) در جو به سمت بالا حرکت می‌کند مشابه چرخه آب روی زمین. اتفاقی که منجر می‌شود تصویری شبیه به باران شن به دست آید.
کد مطلب: 75638
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام