دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۸

ناسا رنگارنگ‌ترین تصویر گیتی را منتشر کرد

ایتنا - تصویر ناسا خوشه کهکشانی معروف به «ام‌ای‌سی‌اس۰۴۱۶» را نشان می‌دهد که در حدود ۴.۳ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.
ناسا رنگارنگ‌ترین تصویر گیتی را منتشر کرد

ناسا رنگارنگ‌ترین تصویری را که تا کنون از کیهان تهیه شده است منتشر کرد. این سازمان فضایی [ناسا] این تصویر را با تلفیق داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل ساخت تا نوری را که پیش‌تر هرگز در یک تصویر دیده نشده بود ثبت کند.

این تصویر خوشه کهکشانی معروف به «ام‌ای‌سی‌اس۰۴۱۶» را نشان می‌دهد که در حدود ۴.۳ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.

ناسا گفت رنگ‌های قرمز و آبی و زرد روشن در تصویر نشان‌دهنده یکی از جامع‌ترین نماهای کیهان است که تا کنون ثبت شده است. این رنگ‌ها نشان‌دهنده طول‌ موج نورهای ثبت‌شده، از کوتاه‌ترین طول موج در رنگ آبی تا طولانی‌ترین طول موج در قرمز است.

این رنگ‌ها به نشان دادن فاصله کهکشان‌ها در این تصویر نیز کمک می‌کنند. آن دسته از کهکشان‌هایی که نزدیک‌تر و فعال‌ترند متمایل به آبی‌اند، در حالی که کهکشان‌های قرمز دورترند- اگرچه برخی نیز قرمزند، زیرا مقدار زیادی غبار کیهانی در کهکشان رنگ آبی نور ستارگان را جذب می‌کند.

این تصویر از راه جمع‌آوری نور مرئی و فروسرخ به‌وسیله هر دو تلسکوپ‌ تهیه شده است. تصویربرداری اصلی را هابل در  سال ۲۰۱۴ کرد که در آن، تصویر برخی از کم‌نورترین و جوان‌ترین کهکشان‌های تا کنون کشف‌شده ثبت شد و سپس با داده‌های فروسرخ تلسکوپ فضایی جیمز وب ترکیب شد تا هرچه عقب‌تر قدیم‌تر به گیتی اولیه نگاه انداخته شود.

پژوهشگران علاوه بر ساختن این تصویر شگفت‌انگیز اکنون در حال بررسی داده‌هایی‌اند که در ایجاد این تصویر استفاده شده است تا این خوشه کهکشانی و اهمیت احتمالی آن را برای گیتی، در کل، واکاوی کنند.

از رصدهای تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌توان برای یافتن «اجرام گذرا»‌ استفاده کرد؛ اجرامی که روشنایی آن‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کند. در این تصویر، حدود ۱۴ جرم گذرا وجود دارد که اغلب آن‌ها احتمالا ستارگان منفردند که روشن‌تر می‌شوند؛ گمان می‌رود که تعداد کمی از آن‌ها نیز ابرنواختر باشند.

هائوجینگ یان، از دانشگاه میسوری در کلمبیا، نویسنده اصلی مقاله‌ای که این یافته‌های علمی را تشریح می‌کند، گفت: «ما ام‌ای‌سی‌اس۰۴۱۶ را خوشه کهکشانی درخت کریسمس می‌نامیم، هم به‌دلیل رنگارنگ بودنش و هم به‌دلیل نورهای سوسوزنی که در آن می‌بینیم. اجرام گذرا را همه‌جا می‌توانیم ببینیم.»

یکی از آن‌ها به‌ویژه شایان توجه است و موترا نام‌گذاری شده است. این جرم با فرایندی به نام همگرایی گرانشی تا ۴۰۰۰ برابر بزرگ‌نمایی شده است- و این شایان توجه است، چون هم در تصویرهای جدید جیمز وب و هم در عکس‌های اصلی هابل وجود داشت.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند چگونه ممکن است چنین چیزی رخ دهد، زیرا هم‌ترازی خوشه‌های کهکشانی و ستاره‌ها، که برای بزرگ‌نمایی بسیار ضروری است، حساس و ظریف است و انتظار می‌رود که تغییر کند. به نظر دانشمندان، یک توضیح احتمالی برای این پدیده وجود یکی دیگر از اجرام مشاهده‌نشده است که ممکن است به میزان یک میلیون مرتبه بزرگ‌تر از خورشید ما باشد و هنوز ناشناخته است.

خوزه دیه‌گو، از موسسه آی‌اف‌سی‌ای در اسپانیا، نویسنده اصلی مقاله‌ای که جزئیات این یافته را شرح می‌دهد، اظهار داشت: «محتمل‌ترین توضیح وجود یک خوشه ستاره‌ای کروی است که بسیار کم‌نورتر از آن است که تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند آن را ببیند. اما هنوز ماهیت واقعی این عدسی اضافی را نمی‌شناسیم.»

جزئیات این یافته‌ها در دو مقاله جدید آمده است؛ یکی در «آستروفیزیکال ژورنال» و دیگری مقاله‌ای است که اکنون در «آسترونومی اند آستروفیزیکس» منتشر شده است.