۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۲۱

اسپانیا استفاده از تلفن همراه را در مدارس محدود می‌کند

ایتنا - استفاده یا عدم استفاده از تلفن همراه در مدارس، یکی از تفرقه‌انگیزترین موضوعات در اسپانیا است که در روزهای اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد.
اسپانیا استفاده از تلفن همراه را در مدارس محدود می‌کند
مدتی است که اسپانیا در حال دست و پنجه نرم کردن با باید‌ها و نباید‌های استفاده از تلفن همراه در مدارس است. چالشی با تشکیل یک گروه گفت‌وگوی مجازی درباره استفاده تلفن همراه توسط دانش‌آموزان در مدارسی بار دیگر توجهات را به خود جلب کرده است.

استفاده یا عدم استفاده از تلفن همراه در مدارس، یکی از تفرقه‌انگیزترین موضوعات در اسپانیا است که در روزهای اخیر سر و صدا زیادی به پا کرد.

به تازگی اعضای یک گروه مجازی این سوال را مطرح کردند که آیا تلفن همراه باید در مراکز آموزشی مجاز باشد یا نه؟

الیزابت گارسیا پرمانیر، یکی از اعضای موسس این گروه که مادر سه فرزند مدرسه‌ای نیز هست، به رسانه‌های محلی گفت که نمی‌خواهد در برابر این فشار اجتماعی که «به محض ورود دانش‌آموز به دوره متوسطه، باید به آنها اجازه تلفن همراه داده شود» تسلیم شود.

این گروه که در روزهای اخیر تشکیل شده است، حالا حدود ۱۰ هزار عضو دارد و اکثر اعضای آن را والدین دانش‌آموزان در محله‌های مختلف در سراسر شهر بارسلون تشکیل داده‌اند.

آنها با به اشتراک گذاشتن اطلاعات مختلفی در این زمینه به سوالات والدین پاسخ می‌دهند. علاوه بر این والدین در این گروه می‌توانند طوماری را امضا کنند که در آن متعهد می‌شوند تا سن ۱۶ سالگی برای فرزندانشان تلفن همراه نخواهند خرید.

بر اساس آخرین گزارش یونسکو در مورد نظارت بر آموزش جهانی، از هر چهار کشور، یک کشور قوانین ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در کلاس‌های درس را تصویب کرده است.

در اسپانیا، مناطق خودمختار رویکردهای متفاوتی دراین‌باره دارند. برخی تمایل دارند ممنوعیت کامل تلفن همراه در مراکز آموزشی داشته باشند و برخی دیگر رویکرد‌‌های ملایم تری اتخاذ کرده‌اند.

تلفن همراه ممنوع
امسال، بسیاری از مدارس اسپانیا قوانین سخت گیرانه‌تری را در مورد تلفن همراه در ساعات کلاس وضع کرده‌اند و هفته گذشته، مقامات آموزش و پرورش کاتالونیا گفتند که ۵۳ درصد از مدارس در منطقه به سمت وضع قوانین سخت گیرانه تر حرکت می‌کنند.

گالیسیا، کاستا لا مانچا و مادرید نیز از جمله مناطقی هستند که تصمیم گرفته‌اند تا حدی همراه داشتن تلفن‌های هوشمند در مدارس را ممنوع کنند.

تومئو بائوزا گایا، که یک دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ است، به یورونیوز گفته است که امسال دانش‌آموزان اجازه ندارند تلفن‌های هوشمند خود را به مدرسه بیاورند و اگر این کار را انجام دهند، باید تا آخر کلاس آن را داخل جعبه‌ای قرار دهند.

او در ادامه افزود: «این اولین سالی است که چنین قوانینی وضع می‌شود و توجیه اصلی این است که مانع عکس گرفتن دانش آموزان از یکدیگر یا معلمان شود و همچنین جلوی تقلب در طول امتحانات را بگیرند.»

مدرسه‌ای که این دانش آموز در آن درس می‌خواند مجهز به رایانه‌ها است و دانش آموزان و معلمان می‌توانند از آن استفاده کنند. اما به نظر می‌رسد این رایانه‌ها به تنهایی برای پاسخگویی به نیازهای دیجیتال جامعه مدرن کافی نیستند.

هرچند یک تحقیق علمی و جامع درباره تاثیر تلفن همراه بر نوجوانان وجود ندارد اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نمرات نوجوانان در عصر تلفن‌های هوشمند پایین آمده است.
 

«تلفن همراه از ضروریات کلاس نیست»
تونی سوسیس که به مدت پنج سال در مدارس متوسطه  مختلفی در بارسلونا به تدریس زبان لاتین پرداخته است، او معتقد است که «در مدرسه نیازی به تلفن همراه نیست.» امسال اولین سالی است که تلفن‌های همراه به طور کامل در مدرسه‌ای که او تدریس می‌کند ممنوع می‌شود، به گفته آقای این معلم امسال کلاس‌هایش «شگفت‌انگیز» بودند.

او همچنین تاکید کرد در منطقه کاتالونیا، هر دانش آموزی باید لپ‌تاپ شخصی خود را داشته باشد و اداره آموزش پرورش این منطقه نیز آن را تحت نظر دارد. دانش آموزان می‌تواند تحقیقات خود را از طریق لپ‌تاپ‌های خود انجام دهد.

این معلم درباره مدارسی که توانایی تهیه لپ‌تاپ برای هر دانش‌آموزی را ندارند، گفت که «یا همه دانش‌آموزان باید لپ‌تاپ داشته باشند یا هیچ‌کدام نباید داشته باشند»، زیرا فکر می‌کند «برای یادگیری در بسیاری از موضوعات ضروری نیستند».

تکنولوژی کمتر، برابری بیشتر
براساس گزارش‌‌های یونسکو منابع تخصیص یافته به فناوری باید صرف کلاس‌های درس، معلمان و کتاب‌های درسی در کشورهای کم‌درآمد و متوسط پایین‌تر شود که به این منابع دسترسی ندارند، تا آن‌ها نیز بتوانند به دوره متوسطه جهانی و حداقل شایستگی‌های یادگیری برسند.

علاوه بر این، این سازمان هشدار می‌دهد که مزایای فناوری در آموزش به طور مساوی توزیع نمی‌شود و فرصت استفاده از آن‌ معمولاً از بچه‌های محروم گرفته می‌شود.

رویکرد دیگر کشورهای اروپایی
این فقط اسپانیا نیست که قصد دارد استفاده از تلفن‌های همراه را در مدارس محدود کند. سایر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا، پرتغال، فنلاند و هلند نیز ممنوعیت‌های مشابهی را اعمال کرده‌اند یا قصد دارند در آینده این محدودیت‌‌ها را ایجاد کنند.

سوئد که در گزارش PIRLS در زمینه درک مطلب رتبه نهم را به خود اختصاص داده است (اسپانیا و کاتالونیا رتبه های بسیار پایینی دارند)، برنامه خود را برای دیجیتالی کردن کلاس های درس تا سال ۲۰۲۳ را متوقف کرده است.

در بریتانیا، دستورالعمل جدید وزارت آموزش از دبیران حمایت می‌کند تا استفاده از تلفن همراه را در طول روز مدرسه، از جمله در زمان استراحت، برای مقابله با رفتارهای مخرب و در عین حال افزایش توجه در طول درس، ممنوع کنند.

هدف آن حمایت از کار گسترده‌تری است که دولت برای ارتقای استانداردها در مدارس با افزایش تمرکز دانش‌آموزان و کاهش حواس‌پرتی انجام می‌دهد.
کد مطلب: 75536
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام