۰
plusresetminus
جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۰۰

چطور می‌توان تصاویر واقعی را از تولیدات هوش مصنوعی تشخیص داد؟

ایتنا - این روزها هر کسی می‌تواند با اتصال به اینترنت به ابزارهای تصویرسازی مبتنی بر هوش مصنوعی دسترسی پیدا کند و با آن تصاویر دلخواه خود را بسازد. با این حال این تصاویر بسیار فریبنده‌اند و تشخیص آن از تصاویر واقعی دشوار است.
چطور می‌توان تصاویر واقعی را از تولیدات هوش مصنوعی تشخیص داد؟

تصاویری که پلتفرم‌هایی مثل Midjourney یا Dall-E تولید می‌کنند به قدری واقعی و پرجزئیات به نظر می‌رسند که تاکنون میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا گمراه کرده‌اند.

در برخی از موارد حتی به سختی می‌توان تصویرهای جعلی ساخته شده با هوش مصنوعی را از تصاویر واقعی تشخیص داد.

این روزها هر کسی می‌تواند با اتصال به اینترنت به ابزارهای تصویرسازی مبتنی بر هوش مصنوعی دسترسی پیدا کند و با آن تصاویر دلخواه خود را بسازد. با این حال این تصاویر بسیار فریبنده‌اند و تشخیص آن از تصاویر واقعی دشوار است. همین مسئله باعث شده تا کارشناسان در خصوص توسعه بیشتر این ابزارهای آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی و خطرات بالقوه آن هشدار دهند.

برای مثال در روزهای گذشته تصاویری جعلی از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با یک کاپشن سفید پف‌دار از یک برند معروف و یک گردنبند صلیب جواهرنشان در شبکه‌های اجتماعی ترند شده و حتی بسیاری از کاربران آن را واقعی انگاشتند.

پس از حواشی مربوط به تصویر جعلی پاپ و تصاویر جعلی دستگیری ترامپ، پلتفرم میدجرنی آزمایش رایگان این ابزار را فعلا به حالت تعلیق درآورده است.

از دیگر نمونه تصاویر جعلی که با هوش مصنوعی ساخته شده‌اند می‌توان به بازداشت ترامپ، دستگیری ولادیمیر پوتین یا زانو زدن او مقابل شی‌جین پینگ، همتای چینی‌اش و همچنین تصاویر جعلی از ایلان ماسک که دست در دست خانم ماری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز دارد اشاره کرد.
 

برای شناسایی تصاویر جعلی از تصاویر واقعی چندین راه وجود دارد، هر چند که بنابر گفته کارشناسان، روش‌های تشخیص این خطاها صرفا در زمان حاضر جواب می‌دهد و با گذر زمان طبیعتا این خطاها رفع می‌شوند و تشخیص تصاویر فیک از تصاویر واقعی سخت‌تر خواهد شد:

۱- تصاویری که با هوش مصنوعی تولید می‌شوند ظاهر «پلاستیکی» و «فانتزی» دارند. بیشتر شکل‌ها و آبجکت‌ها دارای لبه‌های تقریبا نرم، درخشان و ظاهری پلاستیکی هستند. این ظاهر پلاستیکی و نقاشی‌مانند و فانتزی به‌خصوص در تصاویری که در آن‌ها چهره انسان به تصویر کشیده شده، بیشتر خودش را نشان می‌دهد. در تصاویر جعلی چهره‌ها معمولا بیش از حد خوب به نظر می‌رسند و پوست و موها بی‌نقص، اغراق‌شده و مصنوعی به نظر می‌رسند.

۲- زوم کنید و دنبال تناقضات زیبایی‌شناسی باشید. بسیاری از تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی ممکن است در نگاه اول واقعی به نظر برسند اما اگر بادقت بیشتری آن‌ها را ببینید و زوم کنید متوجه خطاها و اشکالات آن‌ها می‌شوید. 

۳- به تناسب بدن دقت کنید. عدم وجود تناسب میان اندام‌ انسان‌ها در تصاویری که هوش مصنوعی تولید می‌کند رویه غیرمعمولی نیست.

۴- به پس‌زمینه عکس‌ها دقت کنید. در پس‌زمینه تصاویر ممکن است برخی از اجسام، نامتناسب و دفرمه به نظر برسند یا المان‌هایی بی‌ربط نسبت به سوژه اصلی در پس زمینه تصاویر دیده شوند.

۵- منبع تصاویر را پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید که یک تصویر واقعی است یا توسط هوش مصنوعی تولید شده، سعی کنید منبع انتشار آن تصویر را پیدا کنید. بررسی کنید که آیا تصویر از منابع رسمی منتشر شده یا صرفا در حال دست به دست شدن در شبکه‌های اجتماعی و یا توسط اکانت‌های نامعتبر است. 

منبع: العین
کد مطلب: 75343
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام