۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۲

پایان ماموریت چاندرایان۳ ؛ هند ماه‌نورد خود را به حالت خواب درآورد

ایتنا - آژانس فضایی هند اعلام کرد که این کشور کاوشگر ماه‌نورد چاندرایان۳ را پس از پایان آزمایش‌های دوهفته‌ای به حالت خواب (Sleep mode) درآورد و خاموش کرد.
پایان ماموریت چاندرایان۳ ؛ هند ماه‌نورد خود را به حالت خواب درآورد

این ماه‌نورد اولین کاوشگری بود که توانست به قطب جنوب ماه برسد و هند را به چهارمین کشوری تبدیل کرد که موفق شد به این موفقیت دست پیدا کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، سازمان تحقیقات فضایی هند اواخر روز شنبه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) اعلام کرد که کاوشگر پراگیان از فضاپیمای چاندرایان۳ در حالت خواب قرار گرفته اما باتری‌های آن شارژ و گیرنده‌اش روشن است.

این سازمان فضانوردی در ادامه نوشت: «به امید بیداری موفق برای مجموعه‌ای دیگر از تکالیف! در غیر این صورت، چاندرایان۳ برای همیشه به عنوان سفیر هند آنجا خواهد ماند.»

هند با فرود موفقیت آمیز ماه‌نورد ساخت این کشور روی کره ماه پس از ایالات متحده، چین و شوروی سابق، در جایگاه چهارم قرار گرفت. این موفقیت تاریخی پس از سقوط فضانورد لونا-۲۵ روسیه در تلاشی مشابه برای رسیدن به قطب جنوب ناهموار ماه به دست آمد.

این موفقیت علمی پس از یک تلاش ناموفق هند در سال ۲۰۱۹ با چاندرایان۲، موجی از خوشحالی و امیدواری در پرجمعیت‌ترین کشور جهان به پا کرد و رسانه‌ها از این فرود به عنوان بزرگ‌ترین شاهکار علمی هند یاد کردند.

سازمان تحقیقات فضایی هند پیش‌تر اعلام کرده بود که پراگیان بیش از ۱۰۰ متر روی سطح ماه سفر انجام داده و وجود گوگرد، آهن، اکسیژن و سایر عناصر در ماه را تایید کرده است.

اکنون هند امیدوار است کاوشگری که روز شنبه برای مطالعه خورشید پرتاب شد، هم عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد و دستاورد دیگری برای این کشور محسوب شود.

سازمان تحقیقات فضایی هند روز یکشنبه درباره این کاوشگر تازه اعلام کرد که «ماهواره سالم است».

رصدخانه فضایی هند برای بررسی خورشید به نام «آدیتیا-اِل۱» به سوی یک مدار هاله‌ای در ناحیه‌ای از فضا در فاصله حدود ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین پرتاب می‌شود که موقعیت رصدی واضح و پیوسته‌ای از خورشید را برای این کاوشگر فراهم می‌کند. سازمان فضایی هند می‌گوید این روش برای مشاهده فعالیت‌های خورشیدی و بررسی آثار فوری آن بر آب‌وهوای فضا مزیت‌‌های بسیاری دارد.

هند در حال حاضر ششمین اقتصاد بزرگ جهان به‌ شمار می‌رود و سعی دارد تا سال ۲۰۵۰ به سومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شود. این کشور برنامه فضایی نسبتا کم‌هزینه‌ای دارد اما در عین حال، از زمانی که در سال ۲۰۰۸ یک کاوشگر به دور ماه فرستاد، به لحاظ حجم برنامه‌ریزی‌های فضایی و شتاب اجرای آن‌ها به میزان قابل‌توجهی رشد کرد.

هند که از دهه ۱۹۶۰ در عرصه فضانوردی فعال است، ماهواره‌هایی را برای خود و سایر کشورها پرتاب کرده و یکی از آن‌ها را در سال ۲۰۱۴ با موفقیت در مدار مریخ قرار داده است.

سازمان تحقیقات فضایی هند همچنین اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی اولین ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال آینده با همکاری ایالات متحده است.
کد مطلب: 74515
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام